پدیده جنگ در چهار دهه گذشته آسیب های فروان را بر مردم این کشور وارد کرده است و هنوز هم ادامه این جنگ هر روز صدمه های کلان را بر بخش های مختلف کشور وارد می کند. رییس جمهور غنی نیز در مراسمی در ولایت ننگرهار تاکید کرد که جنگ افغانستان به حکومت اش میراث مانده است و برای حل آن در  داخل و بیرون از افغانستان تلاش خواهد کرد.  

با آغاز کار حکومت وحدت ملی رییس جمهور غنی اعلام کرد که مشی سیاست خارجی حکومت اش در پنج حلقه عملی خواهد شد و برای حل بحران افغانستان روابط با این پنج حلقه ضرورت جدی است.  

به اساس طرح رییس جمهور غنی حلقه اول در سیاست خارجی آقای غنی، همسایه‌ها بود. حلقه دوم کشورهای حوزه تمدن اسلام، حلقه سوم کشورهای غربی، کشورهای عضو ناتو . حلقه چهارم آسیا و حلقه پنجم سیاست خارجی رییس جمهور غنی، روابط با سازمان‌های بین‌المللی، مثل سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و … بود. در حلقه آسیا تاکید رییس جمهور غنی بر گسترش روابط با چین و جاپان بود. 

تلاش های حکومت افغانستان در نزیک به چهار سال گذشته در این پنچ حلقه به نتیجه رسیده است امروز در میان کشور های اسلامی یک اجماع برای رسیدن به صلح ایجاد شده است ، کشور های مرتبط با حوزه شانگهای دید مثبت به حکومت افغانستان پیدا کرده اند سازمان های جهانی و کشور های کمک کننده در نشست های متفاوت حمایت شان را از پروسه های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی افغانستان بار ها اعلام کرده اند که حمایت اخیر این کشور ها از پروسه صلح و اتش بس افغانستان مثال واضح است.  

دیدار اخیر حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان با خانم ایلس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در کابل نیز روشن ساخت که امریکا برنامه ملی و کلان افغانستان را بیشتر از گذشته حمایت می کند ، پیش از این نیز سفر های هیات افغانی با حضور حنیف اتمر به پاکستان ، ازبکستان ، اذربایجان و شماری زیادی از کشور های دیگر با دستاورد بود و این کشور ها یک دید مثبت را برای افغانستان پیدا کرده اند برای مثال بگونه بی سابقه ازبکستان اماده شده است تا چندین نشست به ویژه نشست صلح افغانستان را میزبانی کند که از دید آگاهان دور از امکان بود ، امروز چین منحیث یک کشور تاثیر گذار در منطقه پس از دیدار ها با هیات افغانی آماده شده است تا از روند صلح افغانستان حمایت کند و باید فراموش نشود که چین نفوذ دور از انتظار بر اسلام اباد دارد .  

عربستان سعودی نیز که پس از سقوط گروه طالبان یک خاموشی کامل را در سیاست هایش در قبال افغانستان داشت امروز صدای های صلح خواهانه از این کشور شنیده می شود که مثال های اشکار آن فتوای امام مکه در مورد جنگ افغانستان و حمایت پادشاه این کشور از روند صلح است و همچنان عربستان نیز آماده شده است که دو نشست جداگانه را برای پیشبرد روند صلح افغانستان برگزار کند.  

همزمان با این در بیش از سه سال گذشته با سیاست های افغانستان فشار ها بی سابقه بر پاکستان حامی گروه های تروریستی نیز افزایش داشته است که این وضعیت یک امیدواری را برای اینده صلح ایجاد کرده است و در اظهار مقام های پاکستان به موارد شنیده شده است که آنها آماده اند در روند صلح همکاری کنند ، فشار های امریکا بر پاکستان به دنبال سیاست های تاثیر گذار بین المللی    کابل نیز جز دستاورد های چند سال اخیر است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.  

در پی تلاش های ملی حکومت افغانستان امروز افغانستان از محاصره تجارتی بیرون شده است و هیچ گاه در دو سال اخیر از قعطی مواد خوراکی در بازار گزارش نشر نشده است. زمانی که تجارت افغانستان از یک دروازه انهم درب پاکستان صورت می گرفت امروز روابط تجاری و ترانزیتی با چین ، تاجکستان ، ازبکستان و ترکمنستان صورت می گیرد . کشور های دور مانند ترکیه ، هند و سعودی نیز با ایجاد دهلیز های هوای در صادرات اموال تجاری افغانستان مانند میوه های تازه و خشک نقش برجسته را بازی کرده اند و این پروسه در برنامه های آینده حکومت نیز شامل است.  

آوردن اصلاحات در تقرری های حکومتی ، کوتا شدن دست زورمندان بر تقرری ها و قرار داد های بزرگ ، مبارزه با فساد ، محاکمه چندین مقام ارشد حکومتی و زورمند ، اغاز اصلاحات در برنامه های نظامی ، آغاز توزیع تذکره های الکترونیکی  و ده ها دستاورد دیگر اند که می شود از آن نام برد اما آنچه می تواند این دستاورد ها را قویتر و حفظ کند آن یک صدای جریان های سیاسی ، مردم و نهاد های مدنی است که همه با یک صدا بسوی ثبات کشور حرکت کنند .