واضعیست، زمانی که عنوان این مضمون ادعا دارد، که، آقای رنگین دادفر اسپنتا غیر علمی می نویسد، قبل از آنکه در اینجا بالای چرای عنوان بالایی اظهاری صورت گیرد، باید نخست ادعایی که آقای رنگین اسپنتا مقالات غیر علمی می نویسد و یا خیر، باید به بحث گرفته شود:

یک مقاله ای علمی چیست و چه خاصیت های را باید داشته باشد، معیار علمی بودن یک مقاله در چیست؟

یک ﻣﻘﺎﻟﻪ ای ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻌﻤﻮلاً ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ای تحقیقات ﻣﻨﻄﻘﻲ، ژﺭﻑ ﻭ ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﻧﻈﺮﻱ، و یا هم ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ای مشاهدات دقیق و عمیق ﻋﻤﻠﻲ استوار بوده و ﻳﺎهم اینکه ﻣﺨﺘﻠطی میباشد از تحقیقات ﻣﻨﻄﻘﻲ، ژﺭﻑ ﻭ ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﻧﻈﺮﻱ و مشاهدات دقیق و عمیق ﻋﻤﻠﻲ.

یک مقاله ای علمی ﺑﻪ ﻛﻮﺷﺶ ﻳﻚ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺟﻬﺖ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ ﺗﺎﺯﻩ، ﺗﻬﻴﻪ ﻭ ﻣﻨﺘﺸﺮ . یک ﻣﻘﺎﻟﻪ ای علمی ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ یک راپور علمی و یا یک ﮔﺰﺍﺭﺷﻲ علمی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺍﺯ راه ﻳﺎﻓﺘﻪ های ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ تحقیقی ﺧﻮﺩ آنرا، جهت ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺳﺎﻳﺮ محققین، ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻥ ﻭ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪﺍﻥ، ارمغان ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.

راه، روش و شیوه ی کاری در یک مقاله علمی با شیوه های مختلف لفاظی و نگاه کردن های مغرضانه و غیر علمی از هم متفاوت می باشند!

حالا که اندکی به یک تعریف مختصر از یک مقاله ای علمی مخصراٌ مکثی صورت گرفت، میرویم سمت موضوعی که چرا و نظر به کدام دلایلی ادعا صورت می گیرد، که، آقای رنگین دادفر اسپنتا به مسائل مختلف از زویای غیر علمی نگاه می کند.

جهت اثبات این ادعا، به قسم نمونه و یا به همان عنوان اصطلحی مشت نمونه ای خروار، میرویم سراغ آخرین مقاله ای آقای رنگین دادفر اسپنتا تحت عنوان تکمله‌ای بر «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» و «دموکراسی تحمیلی» ، تا نگاه مختصری داشته باشیم، از شیوه ای اظهارات مغرضانه ای آقای اسپنتا.

به تاریخ ۲۹ میزان ۱۳۹۶ مقاله ای اخیر اش را تحت عنوان تکمله‌ای بر «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» و «دموکراسی تحمیلی» در پورتال هشت صبح به نشر رسانید.
منبع: هشت صبح
تکمله‌ای بر «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» و «دموکراسی تحمیلی»
http://8am.af/1396/07/29/democracy-democrats-and-imposed-democracy/

اسپنتا در سه سطر اول مقاله ای یکصدوهفده سطری اش می نویسد:

"در برخی از مقاله‌هایی که در سال‌های پسین نوشتم و هم‌چنین در چند سخنرانی از میان برخی از واژه‌گان و یا مفاهیمی که به کار برده بودم، تعدادی از واژه‌ها و یا مفاهیم به دلیل ناآشنایی برای برخی از خواننده‌گان و شنونده‌گان موجب سوء برداشت‌ها شدند. در این میان دو موضوع بیشتر موجب کژفهمی شد. کاربرد «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» و «دموکراسی تحمیلی»."

تبصره بالای سه سطر اولی مقاله ای اخیر آقای اسپنتا: نخست قابل یاد آوریست، سوالی صورت گیرد: آیا نویسنده ای که ادعای نوشتن مقالات علمی را دارد، نظر به کدام روش علمیی بعد از چند سال متوجه می شود، که، مفهوم و یا اصطلاحی را که وی در سال های واپسین بکار برده است، هنوز تعریف نکرده است؟
اگر طفل یک ساله ای کودکستانرو بعد از آموختن زبان ارایه می دارد، که، زمانی که در سال های واپسین بوف بوف می گفت، مقصدش از همان بوف بوف گفتن، کلمه ای موتر بود، قابل درک می باشد. اما زمانی که یک وزیر سابق، که، از یک طرف ادعای داشتن اسناد دکترا و پروفیسوری را دارد، بعد از چند سالی می آید و می گوید، که، مفهوم و یا اصطلاحی «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» را که من در سال های واپسین استفاده کرده ام، تا هنوز تعریف نکرده ام، اما سر از امروز کوشش می کنم تا مفهوم و یا اصطلاحی «دموکراسی بدون دموکرات‌ها» را به تعریف بگیرم، آیا همچو یک عمل مُضحک غیر علمی نیست؟

از طرف دیگر در زمان وزارتش با وجود سلب صلاحیت شدن از جانب نماینده گان پارلمان به زور ریس جمهور خود را به چوکی وزارت می چسپاند، و بلاخره بعد از شانزده سال مستفید بودن دنباله دار از یک سیستم سیاسی تمایل نشان می دهد، با سو استفاده از مفاهیم و اصطلاحات مغرضانه به لفاظی پردازد.
برای ادامه ای بهتر این بحث، نخست باید اولاً آقای اسپنتا پاسخ بگویند، که، در کدام مقالات سال های واپسین شان، جناب ایشان مفهوم و یا اصطلاح دموکراسی بدون دموکرات ها را به کار برده، مقالات جناب ایشان چه عنوانی دارند، در کجا چاپ و نشر شده اند، چه وقت و زمان به نشر رسیده اند، تا باشد که از یک طرف بحث دقیق تری در ارتباط صروت گرفته بتواند، و از جانب دیگر نیز ما متیقن شویم، که، در این موضوع هم کدام لفاظی و غرضی به وقوع نپیوسته است!

ادامه دارد.

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما