از اغاز اداره موقت الى بوجود امدن دولت جمهورى اسلامى مبارزه عليه مواد مخدر بصورت بسيار جدى آن صورت ميگيرد .
از قبل بوجود آوردن وزارت مبارزه عليه مواد مخدر ايجاد محاكم اختصاصى ، څارنوالى اختصاصى وپوليس اختصاصى مبارزه عليه مواد مخدر . و همچنان تنفيذ قانون خاصى مبارزه عليه مواد مخدر منتشره جريده رسمى شماره ( ۸۱۳ ) مؤرخ ۶- ۸- ۱۳۸۲ كه بعداً با توشيع و تنفيذ قانونى ديگرى مبارزه عليه مواد مخدر منتشرۀ جريدۀ رسمى شماره ( ۸۷۵ ) مؤرخ ۱۵- ۱۱ – ۱۳۸۴ ملغى گرديد ، در قانون شماره فوق مبارزه عليه مواد مخدر براى مرتكبين قاچاق مواد مخدر جزاهاى سنگين پيشبينى گرديده است. بطور نمونه اين دست آورد هاى دولت در راستا ْ مبارزه عليه مواد مخدر بوده است .
ليكن سوال در اين جا مطرح ميگردد كه چرا دولت هم مانند مبارزه عليه مواد مخدر ، مبارزه جدى عليه مسكرات ومشروبات الكولى نمى نمايد در حاليكه فانون اساسى افغانستان مبارزه عليه مسكرات را در جنب مبارزه عليه مواد مخدر تذكر داده است كه در ماده ( ۷ ) چنين صراحت دارد (( دولت از هر نوع اعمال ترورستى زرع قاچاق مواد مخدر و توليد و استعمال مسكرات جلو گيرى ميكند )) بنا ً صراحت ماده فوق قانون اساسى دولت بايد براى جلو گيرى از استعمال و توليد مسكرات مبارزه جدى مبذول دارد و مرتكبين قاچاق مسكرات و مشروبات الكولى را مستوجب مجازات شديدى مانند قاچاقبران مواد مخدر نمايند تا اين پديده شوم جامعه نيز از قلمرو افغانستان برچيده شود . مشروبات الكولى را مصادر شرعى اسلام از جمله كتاب الله ، سنت ، اجماع حرام قطعى دانسته. خداوند (ج) دركتاب خويش مى فرمايد (( اى آن كسانى كه شما ايمان اورده ايد به تحقيق خمر(شراب) ، قمار ، بت پرستى و فال نجس اند و از جمله اعمال شيطانى  اند پس اجتناب نمائيد كه شما نجات يابيد.)) سوره  المائده اية  (۸۹) . حديث نبى كريم (ص) ، كه ميفرمايد (( لعنت ميفرستد خداوند (ج) بالاى خمر (شراب) ، بالاى شرابى آن ، بالاى ساقى آن ، بالاى بايع آن ، بالاى مشترى آن ، بالاى حامل آن ، بالاى محمول كننده آن و بالاى كسيكه پول آن را ميگيرد))  بنا بر حديث فوق نبى كريم (ص) بالاى شراب و همچنان بالاى كسانيكه قاچاق مشروبات الكولى مينمايد لعنت خداوند (ج) ميباشد .
در حديث ديگر از نبى كريم (ص) كه حضرت عثمان (رض) آنرا روايت نموده  شراب را از جمله مادر خبائث دانسته است. و همچنان حديث ديگرى نبى كريم (ص) كه ابن عباس (رض) آنرا روايت نموده شراب را از جمله مادر فواحش دانسته است . از احاديث متذكره نبى كريم (ص) و ضاحت ميگردد كه مشروبات الكولى از جمله مادر خبائث و فواحش بوده ، يعنى زادۀ ديگر جرايم در جامعه بوده و مشعفى كه مشروبات الكولى مينوشند عقل خويش را ازدست ميدهد زيرا كه استعمال شراب عقل را زايل ميسازد و با زوال عقل كه قوه ادراك در انسان بوده و انسان باوسيله آن خوب را از بد تفكيك مينمايد از بين ميرود و به از بين رفتن اين قوه مميزه انسان مرتكب اعمال غير شرعى و غير قانونى ديگرى ميگردد كه از رهگذر آن ضرر به جامعه متوجه ميگردد و برعلا وه ضرر فردى متوجه براى شارب مشروب الكولى نيز ميگردد از قبيل امراض گوناگون كه متوجه او در راستا قانو گزارى دولت عليه مسكرات مبارزه جدى مبذول نداشته است .
قاچاقچيان ممسكرات براساس قانون انسداد قاچاق مجازات ميگردند كه قانون مذكور از جانب دولت وقت نافذ گرديده ومجازات كه در قانون انسداد قاچاق پيشبينى گرديده به تناسب مجازات كه براى قاچاقبران مواد مخدر در قانون مبارزه عليه مواد مخدر پيشبينى گرديده فرق كلى وجود دارد ، واين موضوع قابل نگرانى بوده زيرا قاچاقچيان مسكرات بدون اينكه خوف از مجازات سنگين قانون داشته باشد دست به قاچاق مسكرات ميزنند و همان است كه مسكرات در هوتلها و رستورانت ها بصورت علنى بفروش ميرسند و بايد يا د آور گرديد كه مشروبى بنام بير كه فيصدى الكولى در خود مخلوط دارد در دوكانهاى شهر بصورت علنى بفروش ميرسد و دولت در مانع شدن آن هيچ كدام اقدام جدى ننموده است ، و به اساس شريعت اسلامى قليل وكثير مشروب الكولى حرام بوده و شارب آن قابل مجازات حد شرعى بوده .