سوال در این است که روزنامه ای نیویورک تایمز و تحلیلگری که در آن روز نامه ادعا دارد که رئیس جمهور غنی در اقدام خود در قبال منظوری استعفی و یا بر طرف نمودن والی سابق بلخ احتمالاً دچار خطای محاسبه شده است، چه درک دقیق و علمیی از اوضاع افغانستان دارد، که چنین یک اظهاری را از لابلای اوقیانوس ها و فاصله های دور به حیث احتمال درج سطور روزنامه اش می نماید؟

آیا این تحلیل گر روزنامه ای نیویورک تایمز کدام افغانستان شناسی است، که زبان های رسمی افغانستان را، مشخصات کلتوری افغانستان را، ذهینیت و روحیه ای مردم افغانستان را به شکل دقیق می داند؟

پس اگر جواب سوال بالایی مثبت باشد، نظر به کدام دلیلی نویسنده ای نیویورک تایمز تصمیم دکتر غنی را که تصمیم به پایان کار عطامحمد نور والی سابق در بلخ است، احتمالاٌ یک خطای محاسبه می خواند؟

نظر به تحلیل تحلیلگر نیویورک تایمز چه مشکلی دارد این موضوع، زمانی که ریس جمهور بر حال افغانستان، استعفی یک والیی یکی از ولایت های افغانستان را قبول می کند و یا او را از کار بر کنار می کند، آن هم زمانی که ریس جمهور افغانستان یک والیی را از کار بر کنار می کند، که در کشور فقیر افغانستان به قول نیویورک تایمز، با ساعت دستی نوع اومیگای بیست وهفت هزار دالری و انگشتری از لعل با بیست نگین کوچک الماس در انگشت، متهم به نافرمانی قوانین و قانون شکنی های هم است؟

عطا محمد نور درحالی که از معاش پایین و کمتر از دوصد دالر یک معلم، معاش بلند پنج تا شش هزار دالر یک مشاور غُلغله سر می دهد، که در باره ای عایدات و سرمایه های شانزده ساله ای خودش اصلاً حرفی دقیق برای گفتن ندارد!

عطا محمد باید لطفاً قبل از آنکه از معاش پایین وبلند دیگران حرف می زند، از معاش، عایدات، سرمایه و ثروت های شانزده ساله ای خودش به صورت دقیق به مردم حساب بدهد!

نیویورک تایمز و تحلیل گران محترم شان، اگر چه از فاصله های دور بر قضایای افغانستان قلمک می زنند، اما از این موضوع باید لطفاً خود را مطلع سازند که ریس جمهور افغانستان یک داکتریست که یکی از نسخه هایش مبارزه با فساد اداریست!

البته اینکه چه زمانی داروی این نسخه به جسم مریض تاثیراتش را شروع می نماید، زمان می طلبد!

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما