بدون شک چیز های که از قونسولگری های افغانستان، بلخصوص از جانب دار و دسته ای آقای صلاح الدین ربانی بگوش می رسند، نه تنها مایوس کننده، بلکه شرم آور و خجالت آور هم میباشند: بطور مثال یکی از هموطنان ما به تاریخ ششم اکتوبر ۲۰۱۷م. با نشری یک قطعه عکسی، در پورتال محترم تول افغانستان، تحت عنوان در قونسلگری افغانستان در مشهد چه میگذرد چنین می فرمایند:

"در قونسلگری افغانستان در مشهد چه میگذرد

از جانب یکی از کارمندان فونسلگری

ارسال پیام و عکس یکی از کارمندان قونسلگری افغانستان در مشهد که خواستار نشر از حقایق در آن جنرال قونسلگری گردیده است

امیدوارم صدای بنده به گوش مقامات مخصوصا جناب ریس جمهور محترم افغانستان برسد و شاهد اقدام سریع آن باشیم.
حقایقی را که در ذیل میخواهم بگویم نه تنها از روی غرق ملی بلکه بخاطر آبرو و حیثیت کشورم و در خطر دیدن حیثیت تمامی همکارانم در جنرال قونسلگری افغانستان در مشهد و همچنان از دست دادن وجه سیاسی آن نمایندگی در نزد ایران که واقعا چیزی جز نام جنرال قونسلگری چیز دیگری نمانده است را باید باز گو نمایم تا باشد صدای بنده به گوش مقامات بالا برسد:
متاسفانه ما شاهد این بودیم که پس از برکناری محمد امین صدیقی جنرال قونسل سابق که یکی از شایسته ترین دیپلمات های وزارت خارجه افغانستان بودند، آقای راغی دیپلمات نو کار وزارت امور خارجه و از دوستان نزدیک وزیر امور خارجه افغانستان و هم ولایتی ایشان از بدخشان به صفت جنرال قونسل افغانستان در مشهد گماشته شدند، ایشان از بدو ورود تمامی همکاران اعم از دیپلمات و غیر دیپلمات را مورد تمسخر و بی احترامی قرار دادند و تا کنون هم جریان دارد ، کلمه ی که ایشان به عنوان ریس نمایندگی همیشه استعمال میکند کلمه گوساله است که واقعا جای شرم است که باید از زبان یک جنرال قونسل شنیده شود، ایشان به هیچ عنوان با همکاران دیپلمات خود مشوره نمیکند و فقط فقط با سکرتر خود خانم کریمی که تبعه ایرانی می باشد مشوره میکند اقای راغی از همان اوان اغاز کارشان در جنرال قونسلگری افغانستان علاقه شدیدی به سکرتر خود خانم کریمی دارد که در ذیل عکس ان را میبینید رفته رفته راغی با سکرتر خود بعد از ختم کار قونسلگری در دفتر کار خود با یکدیگر ساعتها تنها می باشند و هیچ کس حق ورود به دفتر را ندارد! بعضی از وقتها حتی روزهای تعطیل راغی سکرتر خود را برای یاد دادن زبان عربی به دفتر فرا میخواند! متاسفانه این روند تا کنون که این مطلب را مینویسم ادامه دارد، مشکل اخلاقی اقای راغی به وضوح اشکار است و حتی در این اواخر معین اداری وزارت امور خارجه اقای اندیشه از این مطلب مطلع شدند و خواستار ختم وظیفه سکرتر خانم کریمی شدند اما از آنجایی که راغی از طرف وزیر خارجه اقای صلاح‌الدین خان حمایت میشود هیچ گونه ترتیب اثری داده نشد، موضوع اخلاقی راغی در بین مقامات ایرانی هم نفوذ کرده و ما شاهد کم رنگ شدن روابط قونسلگری با مقامات ایرانی هستیم تا جائیکه مناسبات ما با دولت ایران گمرنگ شده است و نمایندگی وزارت امور خارجه ایران در مشهد اعتنای به مکاتبات ما نمیکند و حتی در دعوت های رسمی در مشهد که تمامی قونسلهای کشورها وجود دارند به غیر از افغانستان!
در قسمت امورات قونسلی باید بگویم ایشان بسیار ضعیف عمل میکند متاسفانه نداشتن تجربه کافی در امور قونسلی و مرکز باعث بی نظمی و سردرگمی در بین مراجعین قونسلگری شده است مراجعین قونسلگری که تعدادشان در هر روز بالغ بر ۵۰۰ نفر میشود تا ساعتها باید در هوای گرم در روی سرگ سرگردان باشند تا اموراتشان خلاص شود، در بیرون قونسلگری تعدادی افراد کمیشن کار که از ولایت بدخشان می باشند همیشه در بین مراجعین و قونسلگری رفت امد دارند تا جائیکه بنده متوجه شدم ان اشخاص عرایض مراجعین را در نزد راغی سرقونسل میبرند و راغی در زیر عرایض انها بالای شعبات قونسلگری هدایت مینویسند تا عاجل و یکروزه کارهایشان خلاص شود! بسیار ساده است ان کمیشن کارها را خود راغی استخدام نموده تا چند صباحی که در مشهد هستن به قدر کافی پیسه جمع کند معلوم نیست در اینده چه اتفاقی می افتد.
سوال اینجاست چرا وزارت امور خارجه افغانستان شخصی بی تجربه و بی کفایت و بداخلاق را در یک پست مهم ان هم مشهد گماشته اند؟ ایا در افغانستان شخص بهتر و با تجربه وجود نداشت که ایشان به این پست روان شدند!
بنده تقاضا دارم از مقامات افغانستان که سریعا به این موضوع رسیدگی شود تا قبل از اینکه هیچ حیثیتی و نامی برای جنرال قونسلگری افغانستان باقی بماند.
مطالب فوق را تمامی کارکنان قونسلگری افغانستان در مشهد تایید میکنند و شاهد خواهیم بود همه همکاران لب به سخن میکشایند.
تشکر
م. کارمند جنرال قونسلگری افغانستان در مشهد."

منبع: http://www.tolafghanistan.com/در-قونسلگری-افغانستان-در-مشهد-چه-میگذرد/
-----------------------------------------------------

و یا هم یکی از مراجعین به نام " Nikola Josef Kruck" که گمان میرود تبعه ای کشور آلمان باشد، انتقادش را تقریباً چند هفته قبل به زبان آلمانی، در ارتباط بی کارگی ها و ندانم کاری های مسولین و کارمندان قونسلگری افغانستان در شهر بُن آلمان، چنین اظهار می دارد:

Konsulat von Afghanistan in Bonn
Liebfrauenweg 1A, Bonn
Rezension schreiben

Nikola Josef Kruck
Local Guide · 55 Rezensionen · 42 Fotos

vor einem Monat-

Also hier läuft Einiges schief! Ich war mit einem Kollegen hier und wie es dort abläuft, ist einfach nur traurig. Eine Botschaft spiegelt immer das eigene Land wieder. Ich hoffe, so läuft es nicht in Afghanistan.
Keine Schlange, keine Reihenfolge, wenn man jemanden kennt, ist man nach ein paar Minuten fertig. Die Mitarbeiter kümmern sich um 10 Menschen gleichzeitig, Anstand schnell und effizient einen nach dem anderen abzuarbeiten.
Unser Glück war es, dass die Dame, die uns bedient hat, keine Ahnung hatte, was sie tun musste und sich bei dem Standesamt erkundigt hat. Die haben ihr dann gesagt, was sie schreiben soll. Dafür dann zwei Sterne von
! mir

! Das ist einfach nur peinlich

منبع: https://www.google.de/search?biw=1024&bih=651&q=afghan+konsulate&oq=afghan+konsulate&gs_l=psy-ab.12..0i7i30k1l5j0i13k1l5.13792.13792.0.28990.1.1.0.0.0.0.153.153.0j1.1.0....0...1.1.64.psy-ab..0.1.152....0.p2Fp9BHVafM#lrd=0x47bee2403876e453:0xbd139e0d9e83ebed,1

ترجمه ای انتقاد بالایی خانم Nikola Josef Kruck در ارتباط بی کارگی ها و ندانم کاری های مسولین و کارمندان قونسلگری افغانستان در شهر بُن آلمان، به زبان دری:

"در اینجا، در قونسلگری افغانستان در شهر بُن برخی کارها بصورت اشتباه آمیز و یا کج وغلط به پیش می روند!

من با یک همکارم در آنجا رفته بودم و اینکه کار مراجعین در آنجا چطور انجام داده می شود، و یا چگونه کار در آنجا پیش می رود، فقط غم انگیز است.

یک سفارت و یا یک قونسلگری جلوه دهنده و یا یک آینه ای یک کشور می باشد، یعنی فضای داخلی یک کشور را به بیرون منعکس می سازد، امیدوارم این حرف در مورد افغانستان نباشد. یعنی امیدوارم فضای کاری داخل افغانستان مانند فضای کاری قونسلگری افغانستان در شهر بُن آلمان نباشد.

در این قونسلگری نوبت مراعت نمی شود، نظم انتظار برای مراجعین و یا قطار بستن صف مراجعین وجود ندارد، هر گاه کسی واسطه ای داشته باشد، یعنی در بین کارمندان کسی را بشناسد، ویا اگر شما کسی را می شناسید، بعد از چند دقیقه کار شما آماده و تمام می شود. کارمندان قونسولگری از بجای آنکه به سرعت و به طور موثر اول کار یک نفر را انجام داده به کار نفر بعدی رسیده گی نمایند، یعنی به شکل منظم کار های شانرا پیش ببرند، در عین حال و در عین زمان می خواهند به 10 نفر رسیده گی نمایند.

چانس و طالع ما در این بود که خانمی که مسولیت پیشبرد کار های ما را عده دار شده بود اصلاً نمی فهمید که کار را چه گونه به پیش ببرد‌ و از اداره ای عقد نکاح آلمان کحمک خواست تا اینکه آنها به آن خانم کار مند قونسولگری افغانستان هدایت دادند که وی چه بنویسد و یا چگونه وی بنویسد.

به این دلیل من سه نمره را کم نموده از جمع پنج نمره دو نمره می دهم.
این فقط شرم آور است!"

پایان ترجمه ای اظهارات یک منتقد آلمانی از طرز کار در هم و بر هم قنسولگری افغانستان در شهر بُن آلمان.

امید هموطنان محترم ما در این زمینه نظریات خویش را اظهار فرمایند.

---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما