همداسی چې زمونږ علمګرا جمهور ریس ښاغلی دکتور اشرف غنی هم په دی موضوع تاکیدوی، واقعاً چې یو داسی خورا مهم او حیاتی موضوع، لکه د ځمکه او اوبه مدیریت په ګران افغانستان کې، یو دقیق ملی-علمی بحث ته اړتیا لری!

هیله ده چې زمونږ ملی ـ مسلکی او تخصصی شخصیتونه په همدی ساحه کې، یعنی د اوبه او ځمکه د مدیریت په ساحه کې، خپل ملی مسولیت ادا کړی او د دقیق علمی څیړنی او شفاف بحثونه ولس ته خپل علمی خدمات ارایه وکړی!

د ځمکه او اوبه ملی پالیسی دقیق - علمی څیرنی، دقیق - علمی ارزیابی او بلاخره دقیق - علمی طرح او عادلانه مدیریت ته اړتیا لری، تر څو یو داسی عادلانه مدیریت ګران ولس لپاره د رفاه زمینه او ګران هیواد مو د ترقی او تعالی سبب شی!

نن صبا د ۱۳۹۶ کال د زمری میاشت په څلورمه نیته کې، چې د ۲۰۱۷م. کال د جولای میاشت شپږ ویشتمه نیتی سره مطابق دی، د محترم پژواک خبری آژانس په نقل قول کې، موضوع په دی ساحه کې داسی ده چې:

"جلسۀ شوراى عالى اراضى و آب ، پالیسی ملی زمین و استراتیژی تطبیقی آن را مورد تایید قرار داد.

در خبرنامه اى که از سوى دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى به آژانس خبرى پژواک مواصلت ورزيده، آمده است که جلسۀ شورای عالی اراضی و آب، قبل از ظهر امروز تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس‎جمهوری اسلامی افغانستان در ارگ دایر گردید.

منبع مى افزايد، در این جلسه روی پالیسی ملی زمین و استراتیژی تطبیقی آن و پالیسی مدیریت و انکشاف منابع آب های زیرزمینی، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ابتدا جواد پیکار رئیس عمومی ادارۀ مستقل اراضی صحبت کرد و در رابطه به مسایل و معضلاتی که در پالیسی ملی زمین از جمله

- تصنیف بندی مالکیت زمین، مدیریت حق مالکیت زمین،
- چوکات حقوقی برای مدیریت عقاری در ساحات روستایی و شهری،
- استملاک زمین و اسکان مجدد،
- پلانگذاری استفاده از زمین،
- هماهنگی در رابطه به استفاده از زمین،
- مدیریت زمین و انکشاف پایدار،
- زمین و معادن،
- زمین و ترانسپورت زمینی،
- توزیع زمین،
- دوگانگی در حق مالکیت زمین،
- مالکیت و مدیریت زمین،
- غصب زمین،
- مالیه زمین،
- ارزش یابی زمین،
- تنظیم علفچرها،
- تبدیل زمین زراعتی به وضعیت شهری و حومه شهری،
- پلانگذاری استفاده زمین در ساحات روستایی،
- حمایت از حقوق مالکیت،
- سرمایه گذاری مستقیم اتباع خارجی بالای زمین و حق مالکیت زمین،
- پایداری محیط زیستی،
- سیستم متداخل و غیرهماهنگ نظام زمین داری،
- ثبت زمین،
- سروی کادستر،
- منازعات زمین،
- بازار زمین،
- استفاده نامطلوب و حیف و میل شدن زمین،
- انکشاف غیررسمی و غیرپلانی،
- ثبت حقوق بالای زمین،
- اصلاح آوردن در چوکات حقوقی زمین،
- تمویل اصلاحات در سکتور زمین،
- تبعیض در توزیع و تخصیص زمین و دهاقین بی زمین

گنجانیده شده است، معلومات ارائه کرد.

وی استراتیژی تطبیقی پالیسی ملی زمین را نیز شرح داده، گفت که در سند استراتیژی اقدامات اساسی از جمله ایجاد چوکات تقنینی جهت تطبیق پالیسی ملی زمین از طریق انکشاف یا تعدیل بعضی قوانین، انتقال مسئولیت زمین از قوۀ قضائیه به اداره اراضی افغانستان، ایجاد هماهنگی در پلانگذاری استفاده از زمین از طریق تشکیل یک کمیته مشورتی بین الحکومتی و معرفی واحد حمایت از تطبیق پالیسی ملی زمین در چوکات اداره اراضی نیز گنجانیده شده است.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، نصیراحمد درانی وزیر انکشاف دهات، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، عباس بصیر مشاور رئیس جمهور، شیرمحمد جامی زاده رئیس عمومی اداره مرکزی احصایه، عبدالباقی پوپل معین اداره مستقل ارگان های محل، عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل و شاروال هلمند دیدگاه ها و نظریات شان را در رابطه به غنی سازی پالیسی ملی زمین ارائه کردند و آن را یک اقدام نیک دانستند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور گفت که کار های حکومت در بخش زمین و آب در یک جهت مثبت در حرکت است و فعلاً ضرورت به ایجاد سیستمی است که باید در اولویت ما قرار داشته باشد. وی افزود: "ابتدا باید یک نظام را ایجاد کنیم و بعد روی جزئیات کار شود. در بخش زمین قاطعیت حکومت و اقدامات عملی در کار است. مدیریت زمان نیز برای ما مهم است و نباید وقت را ضایع سازیم."

دانش گفت که در کنار مدیریت زمین، چوکات حقوقی را نیز در نظر بگیریم و یک کار گروه حقوقی نیاز است تا تمام مسایل حقوقی را در پیوند به مسایل زمین مورد بحث قرار دهد.

رئیس جمهور غنی در این خصوص گفت که هدف اساسی ما این است که زمین به یک سرمایه مبدل شود و یک نظام زمین بر اساس قانون داشته باشیم. وی افزود، همین گونه که در رابطه به زمین یک مسوده خوب تنظیم شده است، نیاز است تا در رابطه به آب نیز چنین مسوده ای، تنظیم گردد.

جلسه پس از بحث های همه جانبه و ارائه دیدگاه ها و نظریات اشتراک کننده گان، پالیسی ملی زمین و استراتیژی تطبیقی آن را مورد تایید قرار داد.

رئیس جمهور ضرورت سرمایه گذاری در بخش زمین را مهم دانست و خاطر نشان کرد که مدیریت زمین باید منحیث یک فرهنگ نهادینه شود. رئیس جمهور غنی گفت که موضوع غصب زمین یک موضوع جدی برای حکومت است که باید از آن جلوگیری صورت گیرد و باید بحث زمین به بحث مشارکت عامه و مشارکت ملی مبدل شود.

سپس پالیسی مدیریت و انکشاف منابع آب زیرزمینی از سوی علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و شمار دیگری از مسئولین آن وزارت، به جلسه ارائه گردید. آنان گفتند که مقصد پالیسی متذکره عبارت از تعیین مدیریت بهتر منابع آب های زیرزمینی جهت حفظ و پایداری این منابع و استفاده موثر و عادلانه آنها می باشد، تا منابع آب های زیرزمینی جوابگوی نیازمندی های نسل فعلی و آینده باشد.

هم چنان آنها در رابطه به ارگان های اجرائییوی و اصول رهنمودی پالیسی متذکره نیز به جلسه معلومات داد.

وزیر انرژی و آب به تشریح موقعیت جغرافیایی افغانستان پرداخته، گفت که کوهستانی بودن افغانستان ما را از دیگر کشورها متفاوت ساخته است و سبب شده که ذخایر فراوان آب داشته باشیم. وی گفت که رسالت ما تامیین آب است، اما روی مصرف آب و اهمیت آن و هم چنان ظرفیت سازی و مدیریت آب ها کار های بیشتر صورت گیرد.

در این خصوص وزیر شهرسازی، وزیر زراعت، عباس بصیر مشاور رئیس جمهور، عبدالحمید هلمندی مشاور رئیس جمهور، دیدگاه ها و پیشنهادات شان را در مورد پالیسی متذکره شریک ساختند.

رئیس جمهور در این خصوص گفت که ما در بخش مدیریت آب ضرورت به یک بحث جدی داریم که هم چوکات های قانونی و هم پالیسی آن مشخص شود. رئیس جمهور غنی افزود که ما به دانش تخنیکی در این موضوع باید اهمیت دهیم، زیرا در نبود دانش تخنیکی ما کار های بنیادی را انجام داده نمی توانیم. وی گفت که در بخش مدیریت آب ها ضرورت به هماهنگی داریم و از ادارت مرتبط خواست تا پیشنهادات و اقدامات شان را در رابطه به مدیریت آب به خصوص آب های زیرزمینی شریک کنند تا اساس یک مدیریت منطقی گذاشته شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که مدیریت آب باید به بحث ملی مبدل شود و سکتور خصوصی، جامعه مدنی و مردم در این بحث شامل شوند.

رئیس جمهور کشور در اخیر گفت که ما برای برنامه های کوتاه و درازمدت به نقشه راه نیاز داریم و بدون داشتن یک پلان واضح به نتیجه نمی رسیم. وی افزود که کار های مشورتی و بین الوزارتی می تواند ما را در زمینه کمک کند. "

----------------------------------------------------------
هیله ده چې نورو ګرانو هیوادوالو پر موضوع باندی دقیق علمی څیړنی او بحثونو ته خپل ذهنونه معطوف ورکړی، امید هموطنان محترم ما از زوایای شاخه های مختلف علمی از ابعاد مختلف و دسیپلین های مختلف با بحث های متنوع این موضوع مهم را بدرقه فرمایند.
ادامه لری.
---------------------------------------------------------------
به امید اصلاحات وسیع اجتماعی در افغانستان عزیز
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما