حادثۀ دلخراش و الم ناک "چاراهی زنبق" و حادثات دلخراش و الم ناک روز های بعدی آن همه افغانهای وطندوست و صلح دوست را سوگوار و جگرخون ساخت.

بعضی ها می گویند که این جنایت بشری به کحمک جنایت کاران حرفوی پاکستان صورت گرفته است، بعضی ها می گویند که این جنایت بشری به کحمک جنایت کاران حرفوی ایران صورت گرفته است و سفارت ایران را محل اصلی طرح ریزی این حمله مرگبار در"چاراهی زنبق" می خوانند و نظر به اظهارات پلیس و پیره داران از کارت های عبوری در منطقه از کارت یکی از سفارت ها بخصوص کارت سفارت ایران نام برده می شود که مورد استفاده تردد موتر قرار گرفته است.

تظاهراتی که توسط فعالین واقعی جامعه مدنی انجام گرفت علتش واضح بود و آن اینکه دولت افغانستان را یک اندازه بیشتر متوجه بسازند تا در قسمت امنیت مردم تلاش بیشتر به خرچ دهد.

ولی نظر به گفتار بسیاری از فعالین واقعی جامعۀ مدنی افغاستان، ما نمی توانیم افراد ماجرا جو و آشوبگر را جز جامعۀ مدنی افغاستان بشماریم، که مانند عبدللطیف پدرام، احمد ضیا مسعود و غیره، مغرضانه در بین تظاهرات اخیر جهت فتنه انگیزی با گارد های محافظ و مسلح شان وارد صحنه شدند تا اینکه مظاهره چیان را گمراه و علیه حکومت و دولت قانونی بشورانند و شعار های کاذب استعفاء از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه را سر می دادند، چنانچه در نتیجه افرادی به قتل رسیدند، تعدادی از نیرو های امنیتی افغانستان زخمی شدند.

و همچنان نظر به گفتار بسیاری از فعالین واقعی جامعۀ مدنی افغاستان، ما نمی توانیم افراد و گروپ های ماجرا جو و آشوبگر را جز جامعۀ مدنی افغاستان بشماریم، که زیر بیرق ایران در داخل افغانستان در حقیقت محیلانه دست به تضعیف و تخریب حکومت و دست به تضعیف و تخریب نظام و نظم نیم بند افغانستان می زنند، در حقیقت به امر رژیم ایران پروسه صلح افغانستان را تضعیف و تخریب میکنند، مگر ظاهراٌ در مقابل چشم رسانه ها تحت پوشش های "عدالت جویی"، "استقلال طلبی"، "تامین حقوق زنان"، "مردم سالاری" و همچو شعار های سیاستبازی های محیلانه ای به پیش می برند.

در واقعیت بروز و پیدایش جوامع مدنی یکی از دستاورد های مثبت، بزرگ و با اعتبار نظام دموکراسی در جهان محسوب شده که در سر تا سر جهان در فعالیت می باشند و از حقوق حقه مردم دفاع می نمایند ، ولی امروز بدبختانه در مملکت ما افراد مغرض، فرصت طلب، و بی کفایت به گونه ای از طریق فعالیت های جامعۀ مدنی جهت کسب قدرت دوباره دست به اعمال ماجراجویانه زده که بدین نسبت اعتبار جامعۀ مدنی را برهم می زنند.

البته اینگونه اعمال ناپسند را نمی توان به نفع مملکت و به نفع جامعه مدنی و نه به نفع نظام دموکراسی تلقی نمود.

امروز در افغانستان عزیز ما هرگونه اعمال مخرب در درون جامعه مدنی که خلاف قانون، خلاف نظم و نظام دموکراسی نیم بند ما باشد، خلاف اعمال صلح طلبانه ای ریس جمهور علمگرای ما باشد، خلاف نیرو های صادق امنیتی ما مثلاٌ خلاف آقای اتمر باشد، خلاف آقای گل نبی احمد زی باشد، قابل سرزنش بوده که به هیچ صورت مورد قبول نمی باشد.

جای بی نهایت تأسف است که امروز حتی بعضی اشخاص مجذوب و احساساتی مطلق، بعضی اشخاص مغرض و بی بند و بار بعضی ها مجذوب که از کلام شان بوی تبعیض قومی به مشام می رسد صرف با بلند نمودن شعار های میان خالی به مقابل رسانه های ایران محور دست به مکروفون برده، مغرضانه و تبعیضی از حالت و وضعیت فعلی سوء استفاده نموده و سعی مذبوحانه به خرج می دهند تا به امر ایران - روسیه مملکت را به طرف بحران و جنگ قومی سوق دهند.

میدیای ایران محور در داخل افغانستان عزیز ما نیز مغرضانه به هر کم سواد دشنام گو، بلخصوص به مزدبگیران رژیم آخوندی، لقب "آگاه سیاسی"، "فعال مدنی"، "کار شناس نخبه جامعه مدنی" "مدیر سرهنگ و سر مدبر عدالت جویان" و همچو القاب و عناوین آرایشی را هدیه داده، در زیر تصویر های ویدیویی شان به حیث مهمانان برنامه های سیاسی علاوه می کنند. یعنی بعضی اوقات میدیای ایران محور "شغالان مدنی" را به حیث "فعالان مدنی" معرفی می دارند!

فعالین واقعی جامعه مدنی افغانستان عزیز ما باید از افراد مشکوک و مغرض دوری ورزیده و نگذارند که روند طبیعی جامعۀ مدنی افغانستان عزیز ما خدشه دار گردد و از طُروق مزدوران ایران ضعیف ساخته شود. به همین منظور با فعالیت مشروع همین جامعه مدنی میتوان در حقیقت به مقابل مزدوران ایران در یک صف واحد از حقوق بر حق مردم افغانستان متحدانه و هوشیارانه دفاع کرد تا اینکه جلو تخریب نظام نیم بند ما را بگیریم و نگذاریم رژیم ایران به این خواست تخربی اش در وطن عزیز ما موفق شود و پروسه ای صلح بین الافغانی ما را نیز مصدوم سازد.

بدون شک که زنان رنجدیده و مظلوم افغانستان، اطفال رنجدیده و مظلوم افغانستان، و همچنان مردان رنجدیده و مظلوم افغانستان، همه به یک عدالت واقعیی ضرورت دارند که باید حق و حقوق آنها به صورت اساسی تامین گردد، مگر این موضوعات را صرف بخاطر تضعیف و تخریب نمودن پروسه ای صلح، شعار گونه سو استفاده نمودن کار و عمل مخالفین صلح، مخالفین حقوق زنان، مخالفین مردمسالاری واقعی، مخالفین عدالت اجتماعی واقعی می باشند که خود را زیر نقاب های جامعه ای مدنی در مقابل میدیا و در مقابل کسانی که آنها را درست نمی شناسند، ظاهر میشوند.

در اصل چطور می توان بدون صلح و بدون امنیت و ثبات از قانونیت و مردمسالاری و عدالت اجتماعی سخن زد؟

از این رو ما باید در افغانستان عزیز فرق میان "فعالان جامعه مدنی" و "شغالان جامعه مدنی" را به بررسی بگیریم!

-------------------------------------------------
به پیش به سوی مبارزه با فساد اداری و آوردن صلح بین الافغانی!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما