امروز هیت ارشد حکومت امارت اسلامی با تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، نمایندگان برخی ازکشورهای اروپایی و جامعه مدنی افغانستان در اوسلو مرکز کشور ناروی دیدار و گفت‌وگوبعمل می اورند .این نشست حایز اهمیت است وکشور ناروی باوجودیکه عضو ناتواست اما در باره افغانستان انعطاف پذیروهمکاراست و همیشه سیاست متوازن را درقبال داشته است. ناروی می تواند در سازمان ملل هم به افغانستان کمک بشر دوستانه رساند. افغانان باید به عملکرد ناوی خوش بین باشد .

ریاست هیت ۱۵ نفری امارت اسلامی افغانستان در این نشست را امیرخان متقی، وزیرامور خارجه این هیت برعهده دارد .هیت باید حساسیت کشورهای اروپایی را درک می کرد که باخود نماینده زنان وجوانان میداشت.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که هیت امیدوار است که این گفتگوها به "تبدیل فضای ختم جنگ وسیاست های لجوحانه وتحریم های طرفین...... به یک وضعیت صلح آمیز وهمه جانبه" کمک کند. بهتر این بود که این هیت به نمایندګی یک کشور اعلامیه فشرده وکوتاهی میداشت . ولي سوال درینجا است که امریکا وسازمان ملل متحد ازفاجعه بشری که به بیش از ۹۵ فیصد میرسد وانمود می کند. یک مقام وزارت خارجه امریکا بی شرمانه خلاف معیارهای بشری به اجنداء بشری خط سرخ می کشد که عبارت است از:

الف-"تشکیل یک نظام سیاسی فراگیر.
ب- پاسخ به بحران‌های فوری انسانی و اقتصادی.
ج- نگرانی‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم، و حقوق بشر.
د- تعلیم برای دختران و زنان" در اجندای این گفتگوها است.
ایا امریکا مسول حکومت فراگیر ونظام سازی درافغانستان است ؟وایا حکومت دوسره در دودهه حکومت فراگیر بود. تشکیل یک نظام سیاسی کار ومسولیت هیچ کشوری دیګری نیست.
شواهد نشان میدهد که سازما ن ملل متحد وامریکا عاملین اصلی بحران انسانی واقتصادی در افغانستان هستند.
افغانستان در دودهه تحت نام تروریزم به تباهی ونا بودی کشانیده شد دیگر نباید فریب استعمار ودجال های جهانی خورد.تروریزم مارا پس به همان آش وکاسه می برد! که دیروز بود.
تعلیم وتربیه در یک کشور هی بستگی به سیاست ندارد ونه کاری سیاسی است بناء جامعه جهانی باید این منطق را بداند .
هیات بلندپایه امارت اسلامی در اولین سفر اروپایی خود پس از بازگشت به قدرت در ماه آگست سال گذشته به اروپا با نمایندگان کشورهای مهم: ناروی ، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا وبخصوص اتحادیه اروپا دیدار می‌کند وباید ازین نشست بسویه عالی استفاده کرده ونقش برجسته دیپلوماتیک بدست اورد.
براساس همین گزارش‌ها هیت متذکر همچنین با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان نیز دیداری خواهد داشت. طا لبان موقعیت زمانی و شرایط امروزی باید درک نماید این کنفرانس در حقیقت شروع یک حرکت و اهمیت سیاسی مثمراست که بیشتر با طرح طالبان بستګی دارد بناء نباید بیهوده ازدست داد.
روز شنبه در اسلو و لندن، شماری از فسبوکی ها ،یوتیوب گنگ ، ومخالفین ناچیز در اعتراض به سفر اروپایی هیت طالبان اعتراض کرده و از جامعه جهانی خواستند که دولت طالبان را به رسمیت نشناسند.ولی جامعه جهانی این لندغرها٬فاقد هویت ملی٬فاسد وشناخته شده ها رامیداند. این عده مردم تلاش دارند که چګونه درجنګ سرد جامعه جهانی را مغشوش و متردد سازد.ایا حکومت در مقابل کدام رسانه ملی دارد؟
این در حالی است که تاکنون هیچ کشوری دولت امارت اسلامی را در افغانستان به رسمیت نشناخته بلي این دولت می کوشد و بدنبال کسب روابط حسنه و دیپلو ما تیک ،سیاست فراگیر همه جانبه ، پایدار و مصمم ٬ بدون دخالت درامور کشور های منطقه وجهان رضایت کشورها برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی است. این سفر از مذاکرات دوحه تفاوت داشت دراین هیت جوانان ، دانشمندان ونویسندګان برحسته باید می بود ولی متاسفانه ما شعار میدهیم ولی در عمل احساساتی بر خورد می کنیم وهنوز هم دسترسی به مردم اهل کار نداریم..
ناروی گفته است که گفت‌وگوها٬بحث ومذاکره امروز با نمایندگان افغانستان مهم است زیرا مسائل بشردوستانه در افغانستان نیاز به رسیدگی فوری وعاجل دارد و وضعیت بنا بر ارقام در حال بدتر شدن است. ۹۵ فیصد نشان دهنده صد فیصد است.
آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ گفته است که "در مورد انتظارات خود از طالبان، به ویژه در مورد تعلیم دختران و حقوق بشر، مانند حق زنان برای مشارکت در جامعه، شفاف خواهیم بود."
گر چه ناروی هم بیوقت تاکید کرده وفرهنگ کشور ما را نمی شناسد واین خلاف برخورد دیپلو ماتیک است در حقیقت مشروعیت طالبان زمانی اغاز شده است که امریکا حاضر به مذاکره در دوحه با طالبان شد. حالاکه این دعوت و نشست‌ها به منزله مشروعیت بخشیدن یا به رسمیت شناختن طالبان نیست این سیاست سودی ندارد!.
این در حالی است که سازمان ملل متحد هوشدار داده که ۹۵ درصد مردم افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند و مردم افغانستان با "زمستان گرسنگی" مواجه هستند.
امارت اسلامی در همه مذاکرات امکان دارد حساسیت های منطقوی جهانی و همه گیر را درک کرده باشد و این گفتگوها به دنبال آن است تا پول‌های افغانستان که در بانک‌های ایالات متحده مسدود شده را آزاد کند ومسایل دیگریکه عاجل باید حل وفصل گردد باید محتاط بود و به روابط خود نقش هماهنگی بسطح کشوری ومردمی اهمیت بخشد نه ګروهی.