چشمه ها سرخ شد از خون غزالان چمن 

                          چشم صیاد به دنبال شکار است هنوز [1]

حیوانات جز  جدا ناپذیر  محیط زیست و  زندگی ما هستند، موجوداتی که دروغ نمیگویند، فریب نمیدهند و کلا تمام بدی هایی که ما انسان ها در آنها مهارت های ویژه ای داریم در آنها نیست اما بشر همیشه رفتار خصمانه ای نسبت به این موجودات دوست داشتنی داشته است،  بنابر آمار  صندوق جهانی طبیعت  ۶۰  درصد حیات وحش جهان در نیم قرن گذشته از بین رفته است.

در اسپانیا پس از پایان مراسم  گاوبازی گاوها را میکشند، در مادرید شورای شهر تصویب میکند که طی ۲ سال ۹۰ درصد از جمعیت  طوطی های  پایتخت اسپانیا  یعنی حدود  ۱۱  هزار پرنده قتل عام شوند.

سالانه حدود  ۱۰ هزار حیوان در  ایالات متحده  مورد آزار و اذیت قرار میگیرند و کشته میشوند. (۱)   و روزانه بیش از یک میلیون جانور در برخورد با خودروها جان خود را از دست میدهند.  تعداد پرندگانی که سالانه در جاده های اروپا کشته میشوند  هم  تا  ۲۷  میلیون مورد تخمین زده میشود.  ۴۱ میلیون سنجاب، ۲۶ میلیون گربه، ۱۹ میلیون صاریغ  ،۱۵  میلیون راکون،  ۶  میلیون سگ و  ۳۵۰  هزار گوزن. البته این آمار طبعاً موارد غیرقابل مشاهده مثل حشرات یا قورباغهه ا را دربرنمیگیرد که آمار شان به شدت بلندتر است، طبق یک تحقیق در انگلستان، به ازاء هر ۸ کیلومتر مسافتی که با خودرو طی میشود ، یک حشره کشته میشود ، این رقم در تحقیق دیگری در هلند،  ۱۰  کیلومتر است که نشان دهنده  ۶/۱ تریلیون حشره کشته شده در سال در هلند و ۵/۳۲ تریلیون مورد در ایالات متحده است. (۲)

در افغانستان هم ۱۴۹ گونه حیوانی در افغانستان در خطر انقراض قرار دارند اگرچه دولت جمهوری اسلامی افغانستان شکار را ممنوع  کرده و  برای شکار جریمه نقدی و حبس در نظر گرفته است اما  شکارچیان  به صورت قانونی و غیرقانونی  هنوز هم مانند قبل به شکار آنها مشغول هستند. به گونه مثال  سال  قبل شخصی با  پنجاه پوست آهوی شکار شده توسط نیروهای پولیس دستگیر شد.

ماهی گیری هم در بخش هایی از افغانستان هم زیاد انجام میشود،  نکته مهم دیگر این است که  شکارها و ماهی گیری ها در افغانستان بدون توجه به  فصل تخم گذاری ماهی ها و یا بارداری حیوانات انجام میشود که جای تاسف است.

چکار باید بکنیم ؟ 

• افزایش جریمه های نقدی برای شکار ، مجازات متخلفان و همگانی کردن مجازات آنها از طریق رسانه ها

• دولت باید همه ساله فصل تخم گذاری ماهی ها را اعلان کند

• گونه های حیوانی در حال انقراض باید دقیقا شناسایی و همگانی شوند

• شناسایی پناهگاه های حیات وحش. پناهگاه های حیات وحش بخش هایی از منابع طبیعی کشور  هستند  (فرقی نمیکند که  جنگل  و  مرتع  و کوهستان باشد و یا دشت و دریا) که از هر نگاه برای سکونت جانوران مناسب باشند.

• ایجاد مناطق حفاظت شده:

مناطق حفاظت شده فرقی با پناهگاه های حیات وحش ندارند فقط باید تحت حفاظت قرار بگیرند، در بعضی از بخش های بادغیس مردم محل خودشان از حیوانات غیر اهلی محافظت میکنند.

پی نوشت ها :

۱_حیوان آزاری، به قلم مریم امیری_ وبسایت ایندیپندنت  فارسی _ تاریخ انتشار : ۲۳/۴/۱۳۹۸

۲_ مرگ حیوانات در جاده ها و ضرورت سیاست گذاری کارآمد _طیبه سپهوند

[1] _ شاعر : مرحوم مهدی سهیلی