تعداد زیادی از اعضای مشرانو جرگه نیز، اظهارات عبداللطیف پدرام عضو ولسی جرگه را در پیوند به خط فرضى دیورند، خلاف منافع ملی افغانستان می دانند و از رهبری حکومت می خواهند تا پدرام را به څارنوالی معرفی کند.

هفته پیش، شایعه یی از سوی رسانه های پاکستانی به نشر رسید که گویا عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، خط دیورند را به رسمیت شناخته است، اما این موضوع از سوی ریاست اجرایی رد شد.

اما عبداللطیف پدرام نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه و رئیس حزب کنگره ملی، دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که خط دیورند، سرحد رسمی میان افغانستان و پاکستان است و از سازمان ملل متحد خواست تا بر حکومت افغانستان فشار وارد نماید که اين خط فرضى را به رسمیت بشناسد.

اظهارات پدرام در حالى است که دولت پاکستان، اخیرا اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از تهدید های امنیتی، در امتداد خط دیورند سیم خاردار نصب می کند، اما دولت افغانستان این تصمیم دولت پاکستان را خلاف قوانین بین المللی خوانده و گفته است که این کار، در مبارزه با تروریزم اثری ندارد.

شیرمحمد آخندزاده عضو مشرانو جرگه در نشست امروز این جرگه با اشاره به اظهارات پدرام گفت: "پدرام باید از ولسی جرگه اخراج شود، او غیرمسوولانه صحبت کرده و این حق را او ندارد که در مورد خط دیورند صحبت بکند."

حسیب الله کلیمزی عضو دیگر مشرانو جرگه، ضمن اینکه اظهارات عبداللطیف پدرام را غیرمسوولانه خواند گفت: "رسانه های پاکستانی به منظور دامن زدن اختلافات میان رهبران و سیاسیون افغانستان، خبرهای غیرموثق را نشر کردند، حالا جاسوسان به گفته باداران شان آمدند و مى گويند این خط مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است." وی افزود: "مردم افغانستان در برابر موضوع دیورند، موضع واضح و قاطع دارند و حاضر هستند به قیمت جان شان از خاک شان دفاع کنند."

محمد هاشم الکوزی عضو دیگر مشرانو جرگه گفت: "به رسمیت شناختن خط دیورند، صلاحیت یک حزب و یا چند نفر نیست و حکومت باید جلو احزاب و اشخاصی را بگيرد که به گفته دیگران، غیرمسوولانه صحبت می کنند."

جمعه الدین گیانوال عضو ديگر مشرانوجرگه گفت: "تا زمانی که یک افغان زنده باشد، دیورند به رسمیت شناخته نخواهد شد. نه عبدالله، نه استاد عطا و نه اشرف غنی خط دیورند را به رسمیت نشناخته، اما دشمن تبلیغات را به راه انداخته تا میان افغان ها نفاق افگنی بکند و مردم را مصروف نگهدارد تا اهداف خود را عملی کند."

زلمی زابلی عضو ديگر این جرگه، عبداللطیف پدرام را جاسوس و خایین خوانده گفت: "به خاطر خوشحالی استخبارات پاکستان و ضعف حکومت، یک حزبی که به اساس قانون فعالیت اش تنظیم نشده، برمی خیزد و خلاف منافع ملی صحبت می کند، بی غیرت است و این بار اول او نیست که چنین اظهارات داشته است."
او از هیئت اداری جرگه خواست تا طی نامه رسمی، از رئیس جمهور بخواهد که پدرام را به منظور اظهارات غیرمسوولانه اش به څارنوالی معرفی نماید. به گفته او اگر پدرام و افراد مثل او تحت پيگرد قانونى قرار نگيرند، مردم دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

نجیبه حسینی عضو دیگر این جرگه با اشاره به سخنان پدرام گفت که در شرایط فعلی، چنین اظهارات به ضرر افغان ها است و باید حکومت جلو هم چو افراد را بگیرد.

شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز نظر مشابه داشتند و خواهان معرفى عبداللطیف پدرام در پيوند به سخنان يادشده او به څارنوالى شدند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، با اشاره به اظهارات پدرام گفت: "تمام مردم افغانستان مناطق قبایلی را جزء خاک افغانستان می دانند و کسانی که رسمیت خط دیورند را مطرح می کنند، خواب است و خیال است و جنون، زیرا موقف مردمی همه اقوام افغانستان در این مورد واضح است."
او افزود: "به رسمیت شناختن خط دیورند از سوی هر کسی که باشد، احمقانه و ناآگاهانه می باشد و مردم افغانستان اجازه نمی دهند بخشی از خاک شان از پیکره افغانستان جدا گردد." مسلمیار گفت که یک تعداد افراد به خاطر شهرت طلبى و مزدوری به باداران شان، در حالى در مورد خط ديورند غیرمسوولانه صحبت می کنند که اظهار نظر در اين مورد جزء صلاحیت آنها نمی باشد. او افزود: "خط دیورند جزء خاک افغانستان است، بنا بر مشکلات برادر های ما (مردم آن طرف خط ديورند) از ما جدا شده و روزى فراخواهد رسید که افغان های دو طرف یک جا شوند."
وی هم چنان گفت، هیئت اداری و کمیته روسای مشرانو جرگه، زمانی که رئیس جمهور محمد اشرف غنى از سفر خارجی به کشور برگشت، موضوع اظهارات پدرام را با او در جریان خواهد گذاشت.

قسمی که به اکثر مردم افغانستان این موضوع آشکار و هویداست که عبداللطیف پدرام که حلقات غلامی ایران و پاکستان را در گوش هایش حمل می کند، بر خلاف وحدت ملی مردم افغانستان، بر خلاف منافع ملی مردم افغانستان عمل می کند، پس باید،
از آن جای که عبداللطیف پدرام سیاست زبانی ایران را در داخل افغانستان نیز تقویه و حمایت می کند، توسعه طلبی منطقوی ایران را در افغانستان حمایت و تقویه می کند، از آن جای که عبداللطیف پدرام از سال ها بدینسو در راه منافع ایران و پاکستان گام برداشته است و بر ضد منافع ملی افغانستان عمل می کند، پس باید وی هر چه زود تر به څارنوالى معرفى شود، قبل از آن که موصوف منافع ملی افغانستان را از این بیشتر نیز ضرر رسانی نماید!

به امید محکمه ای شفاف و قانونی همه خاینین ملی!

----------------------------------------------
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما