روزه ماه رمضان ، درمان جسم با اتوفاژی یا خود خواری

عبدالخالق صارم

هنگامیکه انسان گرسنه و تشنه می شود ، بدن انسان به فرایند خود خواری یا اتوفاژی و تمییز و پاک نمودن خود به شکل خود کار آغاز می کند ، این روند با ایجاد پروتئین های خاص و ویژه ای که فقط در شرائط خاص و ویژه ای ، شکل می گیرند ، صورت می گیرد .
هنگامیکه جسم پروتئین های مزبور را ایجاد نمود ، این پروتئین ها به شکل گلچین در اطراف سلول های مرده ، سلول های تخریب شده و بیمار  و سلول های سرطانی ، جمع شده و آنها را به یک حالتی تبدیل می نمایند که جسم بتواند ازین سلول ها استفاده نماید ، که این پروسه را می توان " باز یافت آشغالی ها و یا recycling  نامید، یعنی  سلول ها محتویات آسیب دیده یا فرسوده شان را می بلعند و از آن بلوک های ساختمانی ای را برای نوسازی خودشان فراهم می کنند، و در نتیجه همه سلول های سرطانی ، زهایمر ( پیری زود رس ) را نابود نموده و با بیماری های قلبی ،  شکرو فشار مبارزه نموده و از جوانی حفاظت می نمایند.
دانشمندان بعد از مطالعات طولانی و تخصصی به این نتیجه رسیدند که پروسه خود خواری و یا autophagy به یک شرائط و ظروف غیر عادی ضرورت دارد که جسم را به انجام این پروسه وا دارد ، و این شرائط و ظروف غیر عادی هنگامی به میان می آید که انسان در یک مدت زمانی که از 8 ساعت کم و از 16 ساعت بیشتر نباشد ، از خوردن و نوشیدن خود داری نماید ، همچنانکه در این مدت حرکت داشته و زندگی طبیعی و عادی خودرا نیز ادامه دهد .
و این روند باید تا چند روز ،  تکرار گردد، تا جسم بتواند بیشترین استفاده را نموده و تا سلول های سرطانی ، فرصتی برای فعال شدن دوباره را نیابند .
دانشمندان در دوران تحقیقات خود و در روزهای محرومیت کامل از خوردن و نوشیدن و تکرار شدن آن در هر روز ،   کشف نمودند که در بدن ذرات پروتئینی نا آشنا فعال می گردند که آن را autophagisomes  و یا واکوئل خود خوار می نامند .
هم چنین ملاحظه نمودند که این ذرات پروتئینی به ابر جاروب های می مانند که در نسیج و بافت های مغزی، قلب و سائر اعضای جسد ، تکثر نموده و هر سلول غیر عادی را که می بینند بر وی حمله نموده و از آن، خودرا تغذیه می نمایند.
و این همان روزه ماه مبارک رمضان است که اسلام فرض نموده و در روز از 8 ساعت کم نبوده و از 16 ساعت بیشتر نیست و در یک ماه هر روز تکرار می گردد .
در حقیقت روزه‌ گرفتن و کاهش دریافت انرژی، محرک اصلی شناخته ‌شده برای اتوفاژی و پروسه خود خواری بدن می باشد  ، وقتی که ما روزه هستیم ، سطح گلوکاگون در خون افزایش می یابد که آن به نوبه خود ، فعالیت اتوفاژی در سلول‌ها را تحریک می‌نماید، این موضوع، به‌معنای واقعی، پاک‌سازی سلولی است و سلول‌های بدن ما اجزای پیر و از کار افتاده را شناسایی کرده و آن‌ها را به سمت "تخریب و تجزیه" می‌فرستند.
ما وشما در ماه رمضان ، با روزه گرفتن ، همچنانکه  با تحریک اتوفاژی، بدن‌مان را از بقایای اضافی سلولی و اجزای بی‌مصرف پاک‌سازی می‌کنیم  ، همزمان با آن هورمون رشد را نیز تحریک می‌نماییم که به بدن‌مان اطلاع می‌دهد که ساخت و تولید اجزای جدید و جذاب را برای سلول‌ها آغاز نماید، بدین ترتیب، بدن ما در طول یک‌ماه روزه‌ داشتن ، تحت یک بازسازی کامل قرار می‌گیرد.
اما باید متذکر شد که اثرات روزه‌داری و اتوفاژی با یک پرخوری بعدی حذف خواهد شد، به همین خاطر بعد از افطار با غذای اندک، ما مجبوریم به ادای نماز شام بر خیزیم .
این تحقیق بخاطر که فرایند خودخواری و اتوفاژی همیشه ادامه داشته باشد، به انجام عمل starvation  ویا تمرین گرسنگی و تشنگی جبری ، در هر هفته از 2 الی 3 روز و هر روز از 8 الی 16 ساعت توصیه می نماید.
که این همان روزه داشتن در روز های دو شنبه و پنجشنبه در هر هفته می باشد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به آن تأکید نموده است .
مطلب فوق ، موضوع علمی بود که داکتر و فیزیولوژیست جاپانی ( یوشینوری اوهسومی ) توسط آن جائزه نوبل سال 2016 م را از آن خود نمود و عنوان تحقیق خود را هم " درمان بیماری از طریق فرایند خودخواری بدن "اتوفاژی " گذاشت .