«تبیان»مکان فرهنگی یا باشگاه جاسوسی؟
نجیب الله پایدار

موسسهءبه اصطلاح، فرهنگی ، اسلامی« تبیان» در کابل، که امروز مورد حملهء اشخاص ناشناس قرار گرفت، از مراکز وباشگاه های عمدهء استخباراتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران است که سالیان متمادی در خدمت اهداف توسعه طلبانه وموذیانهءاین همسایهء آزمند و گردن کلفت،قرار داشته است.
گویابودجهء تشکیلات «تبیان» را قسما سپاه پاسداران و قسما سازمان تبلیغات اسلامی ایران تامین میکنند.
سید عیسی مزاری حسینی، مدیر مرکز فرهنگی تبیان، با صراحت و علنیت، تشکیلات خود رادر خدمت منویات رژیم حاکم ایران وخویشتن رامدافع آرمان های امام خمینی میخواند!
حجت الا سلام والمسلمین، مزاری حسینی، هم خود را رئیس موسسه اسلامی فرهنگی«!»تبیان میخواند، هم مدیر مسوول روزنامهء « انصاف» که گویا در کابل ، منتشرمیشود،هم مدیر و موسس خبرگزاری افغان به اسم« آوا» و هم نمایندهء تمام اختیار، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در افغانستان. مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه یان است که در قم، سکونت دارد.
خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ایران،حسینی مزاری را چنین معرفی میدارد:
«حسینی مزاری از آرمان نظام جمهوری اسلامی ایران، به شدت ، دفاع میکند و خودش را متعلق به ارزشهای انقلاب سال ۵۷ ایران میداند»
خود حسینی مزاری در مصاحبهء باخبرگزاری «تسنیم» میگوید:«در افغانستان، تنها جریان «ولائی»، با محوریت ولایت فقیه، که ابائی از اعلام این شعارندارد، ما هستیم. ما از ابتدا گفتیم که مطیع ولایت فقیه و از سربازان امام خمینی، هستیم.
بعد از امام خمینی( ره)،هم از امام خامنه ای( حفظ الله تعالی) پیروی کردیم و در هر جای دنیا که باشیم،سرباز ایشان هستیم، خیلی هم علنی و رسمی کار میکنیم ( نقل از مصاحبه حسینی مزاری با تسنیم، چارم اسد ۱۳۹۴ شمسی)!
حسینی مزاری،شاید متولد افغانستان باشد اما تمامی عمرش را در خدمت ملایان حکومتی ایران طی کرده و صاحب دفتر و دستگاه و موتر مجلل در تهران و مشهد و لباس و عمامهء فاخرو حواریون مشکوک ورفت وآمد های سری وعلنی در درون دستگاه های استخباراتی و اطلاعاتی رژیم ایران بوده است.
گفته میشود که حسینی مزاری،رابط و واسطهء شمولیت جمع کثیری از محصلان افغان به مراکزآموزش عالی ایران بوده است.اما، مزاری ازین دانشجویان و شاگردان، تعهد کتبی می گرفته که پس از فراغت ازآموزشگاهها و مراکز اسلامی ایران، در خدمت رژیم ولایت فقیه باشند!
شایع است، مزاری،در پیدا کردن داوطلبان افغان، برای جنگ سوریه نیز سهم و اهتمامی پیگیر داشته است.
اخیرا که محمد محقق، جنگ سالار سرشناس، در پایتخت ایران،،ازجنرال قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و اعزام افغانان به جنگ سوریه دفاع کرد ودر داخل کشورمورد خشم و نفرت عامه، قرار گرفت، حجت الا سلام حسینی مزاری، در ایران، اعلامیهء منتشر کرد و از نظریات و خطابهء محمدمحقق به شدت دفاع نمود.
« آوا» ،خبرگزاری وابسته به آقای مزاری ،چنین نوشت:
« حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری ،دبیر کل حزب اسلامی تبیان در مصاحبه با رادیو پشتوی تهران در خصوص مواضع اخیر محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی گفت: تجلیل آقای محقق از مبارزان و مجاهدان، علیه گروه تروریستی و تکفیری داعش ، موضع بر حقی است که قطعا موجبات شادی دل همه مومنین و حتی آزادی خواهان در جهان اسلام را فراهم کرد.
ایشان تصریح کرد: کسانی که از موضع اخیر آقای محقق، ناراحت می شوند یا به نوعی، ارتباط با داعش دارند و یا از نظر فکری نزدیک به داعش اند.
دبیر کل حزب اسلامی تبیان با بیان اینکه آقای محقق حرف دل ده ها میلیون مسلمان را عنوان کرده گفت: کسانی که در برابر صحبت های آقای محقق موضع مخالف گرفتند مهم نیست چون همیشه ناحق ها و جبهه باطل ، علیه موضع حق ،صف آرایی می کنند. وضع بر حق آقای محقق، دل همه مؤمنین و آزادی خواهان را شاد کرد...»ختم نقل قول.
گویا موسسه به اصطلاح فرهنگی « تبیان»، در تمامی روز های ویژه ای که ایرانیان ، به تجلیل و بزرگداشت رسمی آن می پردازند،مثل روز قدس ، روز عید غدیر، ایام محرم، سالگرد مرگ مرحوم خمینی،در افغانستان،نیز دست به احتفالات و برپایی مراسم مشابه زده و شهر های افغانستان را که کشوری با هشتاد فیصد جمعیت سنی مذهب است، به شکل و شمائل بلاد ایران، سیاهپوش کرده یا شعارهای خلاف منافع ملی افغانستان، سرداده است.
در مواردی که دولتمردان ایران، بر مهاجران افغان، ظلم و ناحقی، کرده اند، یا زعمای کشور ایران، خطابه ها و نیات ضد فرهنگ و نوامیس ملی افغانها، از خویش، بروز داده اند،حسینی مزاری، با وقاحت، جانب ایرانیان را گرفته و بر افغان ها ، تاخت و تاز کرده است.
بصورت مثال، وقتی رئیس جمهور ایران، در مساله آب، افغان ها را مورد شماتت قرار داد و مردم افغان، چند روز بعد، علیه رژیم ایران، تظاهرات کردند، و عکس های دولتمردان ایران را پاره کردند،حسینی مزاری،یکبار دیگر جانب ایران را گرفت،و مظاهره کنندگان افغان را« مشتی اراذل واوباش» نامید ..
چند سطر بخش نخست متن اعلامیهء حسینی مزاری را بصورت مختصربا رعایت وقت خوانندگان می آورم:
بسم الله الرحمن الرحیم
«خبرها حاکی از حرکت مشمئز کننده ی دیگری است و جمعی به بهانه انتقاد به اظهارات دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران، علاوه بر سر دادن شعارهای مضحک، به عکسهای امام خمینی(ره)، امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) و دکتر حسن روحانی، بی احترامی کرده و بدین ترتیب نهایت مزدوری و پست فطرتی خود را بروز داده و به روشنی نشان داده اند که اینان نه نمایندگان مردم ما، بل اجیران دست آموز دشمنان ملت مسلمان افغانستان اند ؛ یک مشت عناصر خود فروخته در خیابانها حضور به هم رسانده، علاوه بر توهین به یک ملت بزرگ ۸۰ میلیونی، به رهبرانی هتاکی صورت بگیرد که دل یک عالم مسلمان را مکدر ساخته، دید آنان را به مردم و دولت افغانستان آنچنان سطحی و سبک بسازد که انگار تمام مردم افغانستان چنین ، بی ادب، فحاش و رذیل و اوباش اند....»ختم نقل قول