د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

چرا بیست رکعت تراویح؟

محمد ابراهیم تیموری 15.06.2014 13:36

السلام علیکم و رحمة الله!

در طول تاریخ 1400 سالۀ اسلام، نماز تراویح نزد اهل السنت والجماعت بطور متوارث و متواتر بیست رکعت بوده است، زیرا:

(*)   هم از احادیث حضرت عبد الله بن عباس رضی الله عنه و حضرت جابر بن عبد الله رضی الله عنه هویداست كه حضرت رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بیست رکعت تراویح خوانده اند و این احادیث از پشتوانۀ «تلقّی بالقبول اُمت» برخوردار است، بلکه مطابق اصول احناف کَثَرَهُمُ اللهُ سَوَادَهُمْ از متواترات اسلام می باشد.

(*)   و هم بعد از رحلت آنحضرت صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، خلفای راشدین نیز این سنّت را ادامه دادند، چنانکه حضرت عمر فاروق رضی الله عنه بر آن مواظبت و مداومت نموده اُمت را بر بیست رکعت تراویح جمع كرد. و این اجماع در موجودیت تمامی مهاجرین و انصار صحابه صورت گرفت. و در عهد خلافت حضرت عثمان رضی الله عنه و حضرت علی مرتضی رضی الله عنه نیز بیست رکعت تراویح خوانده می شد.

(*)  و هم سایر صحابۀ کرام و تابعین عظام بر بیست رکعت تراویح قائل و عامل بودند.

(*)   و هم امامان اربعۀ اهل السنت و الجماعت و مقلّدین ایشان بیست رکعت تراویح اداء می کنند.

(*)  و هم در بلاد اسلامیه، در طول تاریخ از ابتدا تا امروز اسلام، تراویح همیشه بیست رکعت اداء شده است.

(*)  و هم مشایخ و اولیاء الله و بزرگان اُمت اسلامی بر بیست رکعت تراویح عامل می باشند.

(*)   و هم در چهارده صد سال اسلام، در حرمَیْن شریفَیْن، نماز تراویح همیشه بیست رکعت خوانده می شد وهنوز هم بیست رکعت تراویح خوانده می شود.

 

بنابرین بیست رکعت تراویح، تعامل متوارث و متواتر اُمت مسلمان است و نماز تراویح نزد اهل السنت والجماعت بطور متوارث و متواتر بیست رکعت بوده و می باشد.

 

اما متأسفانه در این آخر زمان، فرقۀ مخصوصی که تا دو صد سال قبل در روی کرۀ زمین وجود نداشت و تازه پیدا شده و خود را در هند و پاکستان «اهل حدیث» و در کشورهای عربی «سلفی» می نامد، و مردم هند و پاکستان آنها را «غیر مقلّد» و «وهابی»  و مردم کشورهای عربی آنها را «لامذهب» و «وهابی» و «خوارج»  می خوانند و در افغانستان به نام «وهابی» و «لامذهب» مشهور می باشند.

این فرقۀ نوپیدا این تعامل متوارث و متواتر اُمت اسلامیه را ترک و رد می کند، و نماز تراویح را هشت رکعت معرفی می نماید. این گروه به این صورت اجماع امت اسلامی را می شکند و اتفاق همۀ اهل اسلام را ازهم می پاشاند.

 

لازم دیده شد تا بخاطر حفظ مردم از گمراه سازی های این فرقه، مختصری از بعضی دلایل بیست رکعت نماز تراویح نوشته و نشر شود تا مردم مسلمان از وسوسه های این فرقۀ گمراه محفوظ بمانند. کتاب هذا بخاطر ادای این مقصود نوشته و نشر می گردد. والله هو الموفق و المعین.

(کتاب را  دانلود کنید)