نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ
په افغانستان کې د ساختمانی فعالیتونو په اړه یو په زړه پورې رپوټ
shokoor
04.03.2008
په افغانستان کې د ساختمانی فعالیتونو په اړه یو په زړه پورې رپوټ
در افغانستان چی می گذرد (قسمت سوم)؟
ساختمان همه چیز است
هنگامی به محلی می آیید، نخست از همه ساختمانهای منطقه توجه شمارا جلب می کند. انگار در زمان روم قدیم بود که این وجیزه قوت یافت و تاحال اعتبار دارد: اگر می خواهید شکوه و عظمت مارا در یابید، به عمارات ما بنگرید.
ساختمان همان بخشی از فعالیت آدمی است که تمامی بخشهای دیگر را بسیج می کند و فربه می سازد. در افغانستان که در نتیجه جنگ تمامی شهرها و روستاها و راهها و کارخانه ها و مزارع ویران شده بود و یا به شدت آسیب دیده بود، اعمار حیات نو از ساختمان آغاز شد. اگرچه هنوز پروسه ساختمان به شتاب لازم دست نیافته است، لاکن دستاورد های این بخش در همه جا مشهود است. ساختمان را به کته گوری و یا انواع گوناگون تقسیم می نمایند: ساختمانهی مدنی – اجتماعی، ساختمانهای صنعتی و ترانسپورتی، ساختمانهی معادن و انرژی، ساختمانهی سد و انهار، راهسازی، ساختمان میدانهای هوایی، ساختمانهای کشاورزی، مسکن، ساختمانهای فرهنگی و تفریحی و... در تمامی این عرصه ها در کشور ما فعالیت رو به توسعه، منظم و نامنظم، جریان دارد.
نخست از همه از اعمار راهها بایست یاد کرد. همه چیز از راه آغاز می یابد. راهها کلی ویران شده بود. در پنج – شش سال گذشته در حدود سه هزار کیلو متر راه اساسی یا اعمار شده است و یا بازسازی گردیده است. این رقم بیشتر از تمام راههایی است که قبل از جنگها در افغانستان ساخته شده بود. امروز در هر منطقه کشور که سفر نمایید کار ساختمان راهها توجه شمارا جلب می نماید. پیش از همه اعمار شاهراه حلقوی کشور مورد توجه قرار دارد. در افغانستان شهرها عمدتا در حاشیه مرزها اعمار شده اند. بخش مرکزی کشور با کوهها پوشیده شده است. بدین سبب شاهراه حلقوی کشور که تمامی شهر های عمده را با هم وصل می کند و نیز افغانستان را با کشور های همسایه گره می زند، داراری اهمیت عظیم سیاسی- امنیتی، اقتصادی - تجارتی و اجتماعی- فرهنگی است. برای اکمال این پروژه همزمان کار در چند منطقه آغاز شد. شاهراه کابل – قندهار، قندهار - هرات، هرات – میمنه، میمنه - جوزجان، جوزجان – مزار شریف، مزار شریف – پلخمری، و بغلان - کابل در چند قطعه جداگانه. بیش از 80 در صد این شاهراه بزرگ حلقوی ساخته شده است و کار متباقی همین حالا جریان دارد. افزون بر آن کار اعمار راه کابل بامیان، تالقان – فیض آباد، کابل – جلال آباد تا خیبر، کابل گردیز – خوست، هرات - تورغندی و.. دهها قطعه دیگر یا تکمیل شده است و یا در دست ساختمان است.
چنین فعالیتی را در اعمار و بهسازی میدانهای هوایی نیز مشاهده می کنیم. میدانها ی هوایی کابل، قندهار، مزار شریف، جلال آباد، هرات ... باز سازی شده است. در بسا شهر ها میدانهای هوایی محلی اعمار گردیده است. کار ساختمان ترمینل مدرن میدان هوایی کابل جریان دارد. رشد ترانسپورت هوایی احداث و اعمار میدانهای هوایی را کلی در دستور روز قرار داده است.
یکی از پدیده جالب رو به رشد تاسیس دهها شرکت راهسازی و تعمیراتی بخش خصوصی است. در مدتی کوتاه این شرکتها توانسته اند اجرای امور سرکسازی و ساختمانی روبه توسعه را تامین نمایند. در عرصه راهسازی شرکتهای ایرانی، پاکستانی، هندی، ترکی، چینایی ... نیز فعالیت می نمایند. جاده های حلقوی و ارتباطی افغانستان در شبکه راههای منطقوی که بیش از پیش خصلت و ظرفیت بین المللی به خود می گیرد، از اهمیتی استثنایی برخوردار است. زیرا همانا از طریق افغانستان، کشورهای منطقه به ویژه کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا می تواندد با کوتاهترین راه مواصلات و انتقالات متقابل خودرا تامین نمایند. این ویژه گی جیو اکونومیک شانس و اقبال تجارتی قابل ملاحظه یی را نصیب کشور ما می سازد، در صورتی که به موقع و عاقلانه ازان بهره جویی نماییم. و شاید همین مطلب در آینده بازار مشترکی را به وجود آورد و در بین کشور های منطقه بدون ویزه رفت و آمد آزاد معمول گردد. کل منطقه به عنوان فضای انسانی، اقتصادی و فرهنگی مشترک توسعه یابد. این همان پیام و رسالتی است که اجرای آن برعهده افغانستان گذاشته شده است.
هنگامی در باره راهها صحبت می کنیم، بیدرنگ بایست از ترانسپورت و تاسیسات و موسسات ترانسپورتی یاد آوری شود. ناوگان عراده جات باربری افغانستان طی همین چند سال محدود کلی تجدید شده است. موترها یی که حالا مورد بهره برداری قرار دارد، به مراتب بهتر از گذشته است. اگرچه همه عراده جات دست دوم است. دور نیست زمانی که صاحبان عراده جات درآمد بیشتری کسب نمایند و پارک یا ناوگان موتری خودرا با عراده جات جدید اکمال کنند. در تمامی شهرها گاراجهای خدمات تخنیکی احداث شده است. این پروسه در حالت توسعه است. خدمات تخنیکی و ترانسپورتی نیز خصلت منطقوی به خود می گیرد. در حقیقت نوعی دپلوماسی مردمی – خدماتی رونق می یابد که در نزدیکی نماسبات مردمان کشور های منطقه بسیار مهم است.
پس از راهها از مسکن بایست گفت. در روستاها وشهرها، همه جا، منظم یا نامنطم مردم در اعمار خانه مشغول اند. فرهنگ خانه سازی تغییر کرده است. اگر در گذشته مواد ساختمانی بیشتر گل و پخسه بود و دستک چوبی، اینک بیشتر از کانکرت و خشت پخته و بلوکه سمنتی استفاده می شود. در نتیجه مهاجرتهای متداوم تکنولوژیهای بهتر ساختمانی معمول شده است. آنهایی که در پاکستان کار کرده اند بهترین دستاوردهای خانه سازی آن کشور را دستاورد صنایع خانه سازی افغانستان ساخته اند. . آنهایی که در ایران پیشه های ساختمانی را فرا گرفته اند تجربه های پیشرو آن کشور را عملی می سازند. در سالهای اخیر تجربه های امارات متحد عربی مورد توجه قرار گرفته است. در کابل مهمترین شیوه خانه سازی اعمار خانه های خودسر است . و به ویژه در سالهای اول بازگشت به آزادی این پروسه بسیار قوت داشت. در هرجایی که زمینی برای ساختمان مساعد بود، به حمایت فرماندهان و یا به حکم نیازمندی شدید، مردم برای خود خانه ساختند. برخی ازین خانه ها به کاخ و قصر شباهت دارد و تماشای آن دل را روشن می سازد. این خانه ها نمایانگر این مطلب است که اطمینان بیشتری به صلح و زنده گی پایدار پدیدار گشته است.
ولی یک تجربه دیگر نیز به قوت رونق یافته است. و آن اعمار شهرکهای مسکونی است. در اطراف کابل شهرکهایی برپا شده است که هر کدام آن دارای هزاران قطعه زمین رهایشی است. به سرعت این شهرکها آباد می شوند. شهرک سبز در شمال شرق کابل، شهرک امید سبز در جنوب غرب، شهرک نجات در شمال و همچنان چندین پروژه یی مسکونی – تجارتی در داخل شهر و همه با سرمایه گزاری بخش خصوصی. از ریاست انکشاف شهری بایست تشکر کرد که این همه زمینه هارا برای اعمار این شهرکها در مرکز و ولایات مساعد ساخته است. تجربه کابل در تمامی شهرهای کشور تکرار می شود.
خانه موجود نیز ترمیم و اصلاح می شود. اینک استفاده از گاز و تشناب عصری تقریبا همه گانی شده است. شبکه های آبرسانی احیا گردیده است و توسعه می یابد. لاکن هموز راه درازی در پیش است تا به کل نیازمندی در این عرصه پاسخی شایسته ارایه شود. همه چیز در چگونه گی افزایش درآمد خانواده ها ار تباط می گیرد.
دیگر اعمار مکتب است. گفته می شود که طی سالهای استقرار حکومت کنونی نه تنها تمام مکاتبی که ویران شده بود و یا خسارت دیده بود، مرمت و بازسازی شده است، بل اضافه تر از 2000 مکتب جدید اعمار گردیده است. اعمار مکتب یک رشته مستقل ساختمانی را تشکیل می دهد. در این عرصه نیز بخش خصوصی پیشاهنگ است. مکتب ابتدایی، متوسطه، لیسه و مکتب حرفوی و مدرسه دینی، انواع مکتبها ساخته شده است و یا در دست ساختمان است. اعمار مکتب، پیام روشن اجتماعی - فرهنگی دارد.
فارسی.رو
http://www.farsi.ru/doc/1422.html
در افغانستان چی می گذرد (قسمت اول) ؟
http://www.farsi.ru/doc/1326.html
درافغانستان چی می گذرد (قسمت دوم)؟
http://www.farsi.ru/doc/1345.html
ډوکتر څپاند
06.03.2008
په سلګونو ميليونونو ډالر دسړکونو ،مکتبونو انورو په نامه دمختلفو هيوادو نه
دکمک په نامه د افغاني چار واکو لاس ته ورسیدی چه د ډيرو هيواد والو په قول
عمدتا حيف او ميل شوی اويوه کوچنی برخه ئی په ساختمانی چارو لګول شوی٠
ښاغلي سخي غيرت غواړی چه په چاپلوسی سره بيا هم يو ديپلومتيک مقام تر لاسه
کړي٠
پاته شوه شخصي ماڼی لکه ددوستم،ربانی،سياف او نورو٠ټول افغانان پدی پوهيږي چه دا ماڼې دغريبو او بی وسه هيواد والو دوينو په بيه ابادي شوی٠
چا ترياک،او چاد امريکی او روس سلاګاني خرڅي او چا هم نړيوال کومکونه په خپل
شخصې جب کي اچولي او اوس پری ځانته قصرونه جوړوي!
mehman
06.03.2008
[quote:3d1bbe373d="Fared Besada"]په سلګونو ميليونونو ډالر دسړکونو ،مکتبونو انورو په نامه دمختلفو هيوادو نه دکمک په نامه د افغاني چار واکو لاس ته ورسیدی چه [color=blue:3d1bbe373d]د ډيرو هيواد والو په قول [/color:3d1bbe373d]عمدتا حيف او ميل شوی اويوه کوچنی برخه ئی په ساختمانی چارو لګول شوی٠
[/quote:3d1bbe373d]
آقای بی صدا سلام بر شما!
انسان میتواندبه هر علتیکه باشد موافق و یا مخالف دولت باشد ولی همانطور که از فساد اداری گسترده، کشت و قاچاق مواد مخدر و سایر نا بسامانی ها صحبت میشود به همانگونه نمیتوان از کار های انجام شدۀ ساختمانی وسایر پروژه های عمرانی که یا تکمیل شده است و یا هم در دست کار است چشم پوشی نمود.
در صورتیکه گزارش داده میشود که:
[quote:3d1bbe373d] در پنج – شش سال گذشته در حدود[color=blue:3d1bbe373d] سه هزار کیلو متر راه اساسی یا اعمار شده است و یا بازسازی گردیده است[/color:3d1bbe373d].[color=green:3d1bbe373d] این رقم بیشتر از تمام راههایی است که قبل از جنگها در افغانستان ساخته شده بود.... [/color:3d1bbe373d]برای اکمال این پروژه همزمان کار در چند منطقه آغاز شد. شاهراه کابل – قندهار، قندهار - هرات، هرات – میمنه، میمنه - جوزجان، جوزجان – مزار شریف، مزار شریف – پلخمری، و بغلان - کابل در چند قطعه جداگانه. بیش از 80 در صد این شاهراه بزرگ حلقوی ساخته شده است و کار متباقی همین حالا جریان دارد. افزون بر آن کار اعمار راه کابل بامیان، تالقان – فیض آباد، کابل – جلال آباد تا خیبر، کابل گردیز – خوست، هرات - تورغندی و.. دهها قطعه دیگر یا تکمیل شده است و یا در دست ساختمان است. [/quote:3d1bbe373d]
و
[quote:3d1bbe373d]میدانها ی هوایی کابل، قندهار، مزار شریف، جلال آباد، هرات ... باز سازی شده است. در بسا شهر ها میدانهای هوایی محلی اعمار گردیده است. کار ساختمان ترمینل مدرن میدان هوایی کابل جریان دارد. رشد ترانسپورت هوایی احداث و اعمار میدانهای هوایی را کلی در دستور روز قرار داده است.[/quote:3d1bbe373d]
و
[quote:3d1bbe373d]که طی سالهای استقرار حکومت کنونی نه تنها تمام مکاتبی که ویران شده بود و یا خسارت دیده بود، مرمت و بازسازی شده است، بل [color=blue:3d1bbe373d]اضافه تر از 2000 مکتب جدید اعمار گردیده است.[/color:3d1bbe373d][/quote:3d1bbe373d]
ویا در راپور یونیسف آمده که :
[quote:3d1bbe373d]در سال تحصيلي ۱۳۸۶شمسي از ۵/۷ميليون دانش آموزان افغان،[color=blue:3d1bbe373d] دو ميليون و ۸۶هزار نفر دختر[/color:3d1bbe373d] و بقيه پسر بودند. [/quote:3d1bbe373d]
علاوه بران امروز به تعداد 13 پوهنتون و 6 موسسات تحصیلات عالی در کشور فعال است.
اگر از واقعیت چشم پوشی نشود پیاده نمودن این نوع پروژه های بزرگ با پول اندک امکان پزیر نیست.
با تقدیم حرمت
ډوکتر څپاند
06.03.2008
مهمان ګرامی سلامهای متقابل بنده را نیز پذیرا شويد٠
اګر شما هر سه بخش نوشته اقای غيرت را مطالعه نمايد،درخواهيد يافت که
همه ان در توصيف کار کرد ها،تحرير يافته است٠يک نوشته زمانی به دلها
چنګ ميزند که بيطرفی در قضاوتها دیده شود٠
اولا ،طور نمونه احداث چندين هزار کيلو متر سرک جديد مبالغه اميز است٠
در واقع ترميم سرک های تخريب شده در ليست احداث جديد امده است٠
اين ادعا اولا جفايست در مورد کارکرد هاي رژیم هاي ګذشته،ثانيا وسيلۀ است
جهت اختفای حيف و ميل و ثالثا خاک زدن در چشم مردم٠
من شخصا،سال قبل به کابل رفته بودم و به چشمان خود دیدم که در ميکروريون
اطفال مکتب در زیر خېمه درس ميخوانند!
به عقيده من در حاليکه ترميم سرکها و تبليغ ان در سطح جهانی وظيفه دولت
پنداشته ميشود ولی تغذی،تداوی و تعليم وتربيه مردم نيازمند، از علويتهای
هر دولت است٠
"خانۀ خشو کلان وزير صاحب ...... در قلعه زمانخان ٢٤ساعت برق دارد!"
mehman
06.03.2008
جناب Fared Besada و دوستان سلام برشما
[quote:30bff2612e]اگر شما هر سه بخش نوشته اقای غيرت را مطالعه نمايد،درخواهيد يافت که همه ان در توصيف کار کرد ها،تحرير يافته است[/quote:30bff2612e]
من هم هر بخش گزارش آقای غیرت را خوانده ام. درست است که گزارش یک تصویر مثبت از حالات کشور را بازگو میکند ولی در مورد نارسایی ها هم خاموشی اختیار ننموده است. به گونۀ مثال او در آغاز گزارش اول خود مینویسد:
اقتباس
[color=blue:30bff2612e]افغانستان در یکی از چرخشهای بسیار مهم و در عین حال دراماتیک و تاریخی خود قرار دارد. گویا تمامی مثبتها و منفیها در این سرزمین در هم ریخته اند و در آن وضعیتی ایجاد شده است که آن را نتوان تعرف کرد. آنها که به سیاست علاقه مند اند، فقط پریشانی و پراکنده گی سیاسی را می بینند. رشوت و فساد اداری، کار شکنی، کمبود هماهنگی میان ادارات، سطح بسیار پایین آگاهیها و دانشهای مسلکی، کمبود ظرفیت، بیماری تورم و یا کمبود توازن تشکیلاتی، کاغذ پرانی و رشوت ... تمامی اینها چون خوره اندام ناتوان دولت را می خورند. و دولت هم در تمامی سطوح این کمبودیهارا می پذیرد. با این گروه مردم هماهنگ است که وضعیت تعریفی ندارد. [/color:30bff2612e]
[quote:30bff2612e]اولا،طور نمونه احداث چندين هزار کيلو متر سرک جديد مبالغه اميز است٠ در واقع ترميم سرک های تخريب شده در ليست احداث جديد امده است٠
اين ادعا اولا جفايست در مورد کارکرد هاي رژیم هاي ګذشته،ثانيا وسيلۀ است
جهت اختفای حيف و ميل و ثالثا خاک زدن در چشم مردم٠[/quote:30bff2612e]
خوب میبود اگر شما قبل از ابراز نظر نوشتۀ آقای غیرت را به دقت مطالعه مینمودید. نامبرد ادعا نکرده است که چندین هزارکیلومتر سرک جدید احداث گردیده است! اگر به نوشتۀ شان توجه شود وی مینویسد :
اقتباس
نخست از همه از اعمار راهها بایست یاد کرد. همه چیز از راه آغاز می یابد. راهها کلی ویران شده بود. در پنج – شش سال گذشته در حدود[color=blue:30bff2612e] سه هزار کیلو متر راه اساسی یا اعمار شده است و یا بازسازی گردیده است.[/color:30bff2612e]
[quote:30bff2612e]به عقیده من در حاليکه ترميم سرکها و تبليغ ان در سطح جهانی وظيفه دولت
پنداشته ميشود ولی تغذی،تداوی و تعليم وتربيه مردم نيازمند، از علويتهای
هر دولت است٠
"خانۀ خشو کلان وزير صاحب ...... در قلعه زمانخان ٢٤ساعت برق دارد!"[/quote:30bff2612e]
من با نظر شما موافقم ولی نباید فراموش نمود که رفع تمام نیازمندی ها در دراز مدت امکان پزیر است. تا جائیکه به تغدیۀ برق شهر کابل ارتباط دارد شنیده میشود که در تابستان و یا خزان سال 1387 هجری این مشکل با رسیدن برق ازبکستان برای دایم مرفوع خواهد شد.
با تقدیم حرمت
ډوکتر څپاند
07.03.2008
مهترم مهمان!
خوشبختانه من با شما،اقای شکور و اقای غيرت روی يک مطلب هم عقيده
هستم و ان اينکه به عقیده شما دولت با همه نابسامانيهايش ،در بخشهاي
ساختمان و اباداني کشور موفقيت هاي را حاصل کرده است٠
ولی من به اين عقیده ام که کشوری تحت اشغال وحکومت دستنشانده ان بيشتر
به جيب هاي افراد و شخاص توجه داته است تابه ابادانی کشور٠
علاوتا من به اين عقيده ام که اشغالګران اګاهانه از رشوت،خيانت ،اختلاس
وسو استفاده پشتيباني ميکند٠زیرا همچو رژيم ها را بسادګی ميتوان تحت
کنترول داشت تا رژيم های ملی و وطنپرست٠
بخاطر داشته باشيد که مثله انتقال برق از ازبکستان در زمان حکومت کموستی
نيز مطرح بحث بود،ولی در انزمان راديوهای بي بي سي و صدای امريکا انرا
بمثابه عمل ضد منافع ملي تبليغ مکردند،زیرا به ګفته اوشان در انزمان چنين
يک پروژۀ مانع احداث ايجاد پروژه های داخلی ميګر دد٠
همچنان قابل يادا وری ميدنم که تورن اسمعيل، وزير اب و برق در حکومت
دستنشانده،اعتراف کرد که با وجود انتقال انرژی برق از خارج،ساختار موجود
تخنيکی دستګاه برق در کابل قادر نخواهد بود که بهمه ساکنان شهر کابل همزمان ،برق رسانی کند٠
وسلام
هر