اسلام، اسلامي شرعه او د اسلام تاریخ
ځانمرګي بريدونه روادي که ناروا؟
لړمون خوړينی
04.06.2007
ډېرو درنو خويندو ورونو! له تېرو څو کلونو راهيسې په هيواد کې يوه نوې لوبه دځانمرګيو بريدونو په نوم روانه ده،چې پکې ډېرو بېګناه خلک وژل شوي او لا وژل کېږي. ځینې عالمان وايي چې داکار هم دجهاد يوه برخه ده او ۱۰۰٪ رواده؛خو بيا ځينې وايي چې دا يو نارواه عمل دی چې په هيڅ کتاب کې جواز نه لري.
داسلام،افغانيت،اسلاميت او بشريت له مخې دغه عمل څنګه ګڼئ؟ هيله چې په دې اړه به ښې په زړه پورې او ګټورې ليکنې وکړئ.
حمزة
11.06.2007
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محترمه وروره ددي عمل دحلال او حرام ګڼلو خبره موږ پخپله هم سپينه ولي شو او هغه دا چه قران اواحاديثو ته رجوع وکړو نو اوس ته د سورة البروج دسورة تفسير په تفسير ابن کثير کي ووايه او بيا پخپله فيصله وکړه هغه اوړده قصه ده زه نشم کولاي چه په تفصيل سره يي دلته ذکر کړم خولنډه دا چه هغه يو ځوان دي او د دين په لاركي ځان قرباني کوي او بيا الله تعالی ډهغه دا عمل په قران کي ستايي ٠او که څوک پدي کار پوري خاندي او يايي بد ګڼي نو هغه په حقيقت کي په قران پوري خاندي ځکه چه په قران کي دا عمل ستايل کيږي اوته يي غلط ګڼي نو ګواکي قران دي غلط وګڼه .
ع کريم حليمي
12.06.2007
مکرم ورورحمزة صاحب سلامونه مي ومنۍ !
[quote:8161b90377]قران اواحاديثو ته رجوع وکړو نو اوس ته د سورة البروج دسورة تفسير په تفسير ابن کثير کي ووايه او بيا پخپله فيصله وکړه هغه اوږده قصه ده زه نشم کولاي چه په تفصيل سره يي دلته ذکر کړم[/quote:8161b90377]
دادی قصه مي تاسوته رانقل کړه !
وروره دلته تاسو څرنګه ارتباط ورکوۍ ؟؟، که لږ څه روښنايي پر واچوی
اوکه خبره روښانه نه کړي ، نو ستاسو ليکنه به بې اهميته وي او ممکن هم
چه ړنګه به شي !!! ولي چه ستاسو ليکلي چه :[color=red:8161b90377]٠او که څوک پدي کار پوري خاندي او يايي بد ګڼي نو هغه په حقيقت کي په قران پوري خاندي ځکه چه په قران کي دا عمل ستايل کيږي اوته يي غلط ګڼي نو ګواکي قران دي غلط وګڼه .[/color:8161b90377]( ځانمرګي بريدونه )
(٩٩٠٩٩٩٩ % مسلمانانو نو ګواکي قران غلط وګڼه ؟؟؟؟ )
استغفرالله استغفرالله استغفرالله استغفرالله
دحضرت صهيب (رض) څخه روايت دى چي رسول الله (ص) وويل ستاسي نه دمخكي قومونويو بادشاه وو چي د هغه سره يو جادوګر ووكله چي دا جادوګرسپين ږيري سو نو پادشاه ته يي وويل . زه نور سپين ږيري سوم ماته يوهلك راوا ستوه چي زه ورته خپل دسحر علم وښيم . پادشاه يو زلمى هلك ور واستاوه ، د هغه په لاره كي يو راهب وو دا زلمي د هغه سره كښينستۍ د هغه خبري يي واوريدې خوښي يي سوې ، پس له دې هركله چي به ساحرته تلى نو اول به ددې راهب سره كښينستۍ كله چي به ساحر ته ورغلي نو ساحر به وواهه چي ولي دي ناوخته كړ هغه راهب ته دا احوال ووايه ، راهب ورته وويل كله چي دي ساحر وهي نو ورته ووايه چي په كوركي وم اوكله چي دي په كور كي وهي نو ورته ووايه چي د ساحر سره وم . په همدې ډول وخت دى تيريږي يوه ورځ كلي ته يوځنګلي ځناور راغۍ اود خلقو لاره يي بنده كړه ، ددې هلك لاره هم بنده سوه . دې هلك په زړه كي وويل نن به معلومه سي چي راهب په حق دى او كه ساحر ، يوكاڼى يي راواخيستۍ ويويل .
ياالله كه د راهب كار ستاخوښ وي نودا ځناورپه دې كاڼي مړكه . ځناور يي په وويشتۍ هغه مړسو. خلقوته لاره اّزاده سول . بيا راهب ته راغي اوحال يي ورته ووايه .هغه ورته وويل : بچيه - ته خو زمانه غټ مقام ته ورسيدې ( اوداسي ځاى ته چي څوك ورسيږي ازمايښت باندي راځي ) ډير ژر به پتا باندي يوه سخته راسي . كه سخته در باندي راغله نو زماحال چاته مه وايه . دا هلك دې اندازې ته ورسيدۍ چي ړوند او پيس مرض به دده په دوعا سره ښه كيدئ اود ټولو مرضونو علاج به يي كاوه . د پادشاه يو وزير په دې خبر سو چي هغه ړوند سوي وو .ده ته يي ډيري تحفې راوړې او ورته يي وويل ، كه زه دي جوړكړم نو داټول شيان درته دركوم (ستا دي ) هلك ورته وويل : زه څوك نسم جوړولاى ، جوړونكي الله دى ، كه تاپه الله باندي ايمان راوړى زه به درته دوعاوكړم ، الله به دي جوړ كړي . هغه ايمان راوړى او الله جوړ كۍ ، بيا پادشاه ته راغلى او ورسره كښينستۍ لكه چي به كښينستۍ . پادشاه ورته وويل د سترګو ديد درته چا دركړ ؟ وزير ورته وويل خپل رب . پادشاه ورته و ويل اّيا زمانه بغير ستا بل رب هم سته ؟ وزير وويل
زما اوستا دواړو رب الله دى نو پادشاه بندي كړ اوترهغې پوري يي تكليفونه وركول څو يي دهلك حال ووايه. هلك يي راوستۍ . پادشاه ورته وويل ، اې بچيه تا په جادوكي دومره ترقي وكړه چي ړانده جوړوې او پيس مرض ورك كوې ( مريض جوړوې ) اوداسي كارونه كوې . هلك ورته وويل ، زه خوهيڅ څوك نه جوړوم جوړونكي الله دى . پادشاه دى هم قيد كړ اوترهغې يي اّزار وركاوه څود راهب حال يي ووايه . پادشاه راهب راوغوښتۍ او ورته يي وويل ، خپل دين ته وګرځه هغه انكار وكړ . نو يوه اره يي را وغوښته اوراهب ته يي پر سر كښيښوول اره كاوه يي تردې چي دوه ټوټي سو . بيا يي هغه هلك راوغوښتۍ ورته وې ويل ، خپل دين ته وګرځه . هغه هم انكار وكړ. نوخپلو كسانو ته يي حواله كړ چي داهلك پلاني غره ته يوسي په غره باندي يي وخيژوۍ چي دغره وڅوكي ته ورسيږۍ نو ورڅخه پوښتنه وكړئ كه خپل دين ته واوښتۍ نو اّزاديي كړي كه انكاركوي نو د غره څخه يي لا ندي راشوه كړئ . هغوى بوتلى اوغره ته يي وخيژوي ، هلك الله پاك ته سوال وكړ . يا الله ددوى نه مي خلاص كه په هره ذريعه چي ستاخوښه وي . په غره باندي زلزله راغله اوهغه د پادشاه سړي ټول لا ندي راشوه سول . داهلك پادشاه ته راغي اوهغه ورته وويل . ستا ملګري څه سول . هلك ورته وويل . دهغوى نه خپل رب خلاص كړم . بيايي نورو سړو ته حواله كړ چي دى په كښتۍ كي سپوركړئ اوچي كښتۍ دسيند منځ ته ورسيږي پوښتنه ځني وكړئ ، كه خپل دين نه پريږدي نو سيند ته يي وغورځوى . هغوى بوتلي . دسيند منځ كي هلك الله ته سوال وكړ . ياالله ددوى نه مي خلاص كړې په هرهغه څه چي ستا خوښه وي ، نو په هغوى كښتي واوړيدل اوټول پكښي غرق سول خوهلك الله پاك ژوندى وساتۍ . هلك بيا پادشاه ته راغلۍ . هغه ورته وويل ستاملګري څه سول ؟ هلك ورته وويل دهغو نه الله پاك خلاص كړم . بيايي پادشاه ته وويل ته مانسې وژلاى بيله هغه طريقه څخه چي زه يي درته وښيم . پادشاه ورته وويل هغه څنګه ده ؟ هلك ورته وويل ، ټول خلګ په يوه اّزاد ميدان كي سره راجمع كړه اوماد خرما په تنه پوري وتړه بيا زماد تيركش نه يوغشي را واخله په ليندي كي يي كښيږده او ووايه (( بسم الله رب الغلام )) ما ورباندي ووله چي داسي وكړي نوما قتل كولي سي .
پادشاه خلګ راجمع كړل اوهلك يي په سليب باندي وخيژاوه دهغه تيركش نه يي يوغشي راواخيستۍ او ويي ويل (( بسم الله رب الغلام )) هلك يي وويشتۍ هغه دغوږ سره نژدې ولګيدۍ اووفات سو، ټولوخلګووويل (( اّ منا برب الغلام )) .
پادشاه ته خبر ورسيدى هغه كار وسوكوم نه چي ته ويريدې هلك دي قتل كاوه خلقو ټولو په الله ايمان راوړ . پادشاه حكم وكړ ،چي دسړكونو په چوكونو كي خندقونه وكينۍ اور پكښي بل كړى څوك چي دخپل دين څخه نه اوړي هغه پكښي وغورځوي ، يايي وويل چي هغه دي اورته ور ودانګي .ليکن يوه ښځه راغله
خپل زوئ ورسره وو هغه ورمخته سوه خو زړه ئې ونه کړي ، خو هلک ږغ ور
وکړي ، اې مور صبر کوه ته پر حقه ئې
(مسلم )
حمزة
15.06.2007
شه وروره دا د ونه ويل چه دا هلک او دا شځي ولي پخپله ځانونه مرګ ته تيار کړل ؟
او ددي قصي تړاو هم له دي عملياتو سره په همدي ځاي کي دي
ع کريم حليمي
02.07.2007
مکرم او محترم حمزة وروره او درنو لوستونکو سلام !
که زموږ په ګران وطن کښي راسخ علما اجماع وکړي (توافق عام ،رضايت او موافقت عمومي ) اعلان کړي نو طبعا بيا ځانمرګي بريدونه روا دي ، او که
علماوو اجماع نوي کړې ، نو د يوه يا دوو علماوو په خبره ځان
مرګي بريدونه نامشروع عمل دی
هر نوی جنګي يا حربي اقدام چه مسلمانان تر سره کوي اجماع ورته واجبه ده
حدالاقل د 200000 نفرو پر سر يو فقه بايد د اجماع کوونکو سره موافق وي
دا فقها بايد وطني خلک وي نه خارجي فقها
talib
02.08.2007
استشهادی عملیات
دادهغه کتاب نوم دی چي په دی ورستیو کي چاپ شوي او داستشهادی عملیاتو په باره کي معلومات لری.چی دلته په په څو برخو کی خپور شی. [color=white:2ef6f65af6]ان شالله[/color:2ef6f65af6]
لومړنۍ مسئله داستشهادي عمل مسئله ده. دا مسئله ځکه مهمه ده چي دسلف علماؤپه وخت کښي داعمل په دي ډول نه ؤ.
دايوه نوي وسيله ده چي دالله جل جلاله له لوري مجاهدينو ته الهام سوي ده.
له ماڅخه به مجاهدينو وروڼو څو، څو ځله په شريعت کښي داستشهادي عملياتودحکم په هکله پوښتنه کوله چي ددي عملياتوحکم په شريعت کښي څه دى؟ ايا داکاريوانتحاري عمل بلل کيږي او دانتحاري او فدايي عمل ترمنځ فرق څه دى؟
زه دالله جل جلاله په مرسته او توفيق وايم :
همدا عمليات دجهاد في سبيل الله يوعمل دى، بلکي افضل جهاد دى .هغه شخص چي داعمليات کوي واقعي شهيددى .خو چي نيت پکښي خالص وي،ښه جهادي وسيله او ددين ددښمن په وړاندي غوره فعاليت دى، چي هغوي ته مرګ ژوبله او مال ته يي زيان اړوي . په دښمنانوکښي ورباندي ويره خپريږي اومسلمانان ورباندي زړورکيږي،زړونه يي غښتلي کيږي . ددښمن زړونه ورباندي ماتيږي او ماتي پکښي ګډيږي .په دي عمل کښي دمسلمانانو ددښمن ټکول او سپکاوى دى او نورجهادي مصلحتونه هم پکښي سته.
په مشروعيت او روا والي يي دقرآن او حديث دلائل شته. د علماوو ويناوي او مثالونه پکښي ښکاره دي. په روا والي او مشروعيت کښي يي نننيو علماوو فتوى ورکړي ده.څوک چي په قرٰٰآن،حديث او فقه پوهيږي ورڅخه انکار نکوي .
********
******
لومړى – قرآني دلائل
دالله تعالى قول دى :
١_ {وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ} ( )
ژباړه:"اوځنى له خلقوڅخه هغه څوک دي چي خرڅوي نفس خپل دپاره دطلب درضا دالله (چه له خپله ځانه او ماله تيريږي.) او الله ډير مهربان دى پر بندګانو باندي (چه دده په توفيق له ځانه او ماله تيريږي.)"
په تفسيرقرطبي کښي وايي دادهغه چاپه هکله نازل شوى دى چي په قتال (جګړه)کښي يي دکفارو په لښکر بريد کړى ؤ.
هشام بن عامرپه قسطنطنية کښي په يوه صف بريد وکړ، وجنګيد ترڅوشهيد شو.ابوهريرة(رض) وويل :
{وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ}
همدي ته ورته له ابي ايوب انصاري (رضى الله تعالى عنه) څخه هم راغلي دي .(٢)
٢_ قوله تعالى:{إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ .} ( )
ژباړه:"بيشکه چي الله پيردولي(آخستلي)دي له مؤمنينو څخه نفسونه ددوي او مالونه ددوي چي خپل ځان او مال په جهاد کښي ښندي (قربانوي) په عوض ددي چي بيشکه شته(په بدل ددغه جهاد)دوي ته جنت،(دغه پيرودل په دي شان دي چه) جنګونه کوي دوي په لاره دالله کښي نو (کله) وژنى مؤمنان دا (کفار) او کله (دکفارو له لوري) وژلي شي دغه مؤمنان، وعده ده په دغه (الله) باندي وعده حقه په تورٰيت کښي او انجيل کښي او په قرآن کښي،او څوک دي ښه وفا کوونکي په وعدي خپلي سره له الله څخه(بلکه هيڅوک نشته)نوخوشحاله سئ تاسي(اي مؤمنانو)په بيع ستاسي باندي هغه چه معامله کړي ده تاسي له الله سره په هغي (بيع او شري سره) اودا(بيعه چه ده)هم دغه برى
دى ډير لوي . "
٣_ قوله تعالى:{فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ.}( )
ژباړه:" نوکه ومومي ته (اي محمده!) دوى په جنګ کښي پس تيت کړه (سزا ورکړه) او وويروه په سبب دتيتولو(سزا ورکولو) ددوي هغه کسان چه وروسته له دوي نه دي (دکافرانو محاربانونه) لپاره ددي چه دغه وروستنى خلق عبرت واخلي."
نودغسي ګذارچي الله تعالى خپل رسول په امرکړى دى، هغه په هر وخت کښي په بيله بيله طريقه دى نوپه اوس وخت کښي دغه ګذارفدايي عمل دىچي په دوى کښي ډيرمؤثردى اودوى له هغه نه ډير ويريږي .
٤_ وقوله تعالى :{وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ لا اَللّهُ يَعْلَمُهُمْ. وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ } ( )
ژباړه:"او تياورئ (اي مؤمنانو) لپاره (دجنګ) ددغـــو
(ماتوونکو دعهد يا دمطلق کفارو) څومره چه توانيږئ (جمع کولى شئ) تاسي له قوت (اسباب دجنګ) او له روزل شوو ساتل شوو آسونو (لپاره دجهاد) چه ويروئ تاسي په دغه (قوت او تياري) سره دښمنان دالله او دښمنان ستاسي او نورکسان بي له دوي نه چه نه پيژنئ تاسي هغوى الله عالم دى په (عداوت د) هغوى . او هغه مال او سامان چي تاسو يي دالله تعالى په لار کښي شندى دهغه پوره بدل تاسو ته درکول کيږي .او په تاسو ظلم نه کيږي ."
فائده – دغه آيت دلالت کوي چي پر مسلمنانو لازم دى څو دهر وخت مطابق به دجنګ اسباب برابروي او هغسي اسباب به پيداکوي چي کفار په وويريږي.
نو دهغه اسباب څخه چي په نن زمان کښي غټ سبب فدايي عمل دى چي کفار يي هم دفع نلري .
******
****
***
دوهم :له السنة څخه دلائل
١_ حاکم روايت کوي :{ان رجلا قال يارسول الله ارايت لوانغمست في المشرکين وقاتلتهم حتى قتلت الي الجنة قال نعم فانغمس الرجل في صف المشرکين فقاتل حتي قتل.}
ژباړه :"يوچاوويل :يارسول الله صلى الله عليه وسلم! ماته خبر راکړه که په مشرکينوکښي ننوزم ووژنم هغوى ترڅو ووژل شم جنت ته به لاړشم؟ ويي ويل هو.
سړى (صف)ته ننوت جنګ يي وکړ تر څو ووژل شو."
فائده: حديث ثابته کړه چي پر کفاروحمله کول جهاد دى . که څه هم دى په دغه حمله کښي مري ،ځکه په دغسي بريد سره دکفارو په زړونو کښي رعب اوپه مسلمانانو کښي جرئت پيداکوي .
٢_ ديوه هلک کيسه ده: داحديث ترمذي په خپله جامع کښي دسورة البروج په تفسيرکښي رانقل کړي ده:
{په خوا يوپاچاؤ.له هغه سره يوکاهن ؤ. ورته کهانت به يي کاوو(پټي خبري به يي ورته ويلي) کاهن ورته وويل :يوهلک راته وګوره چي فهيم او ذکي وي، ترڅوزه خپل علم ،کهانت ورته وښيم. زه ويريږم چي که ومرم له تاسوڅخه به داعلم قطع شي. داسي څوک به په تاسوکښي نه وي چي ورباندي وپوهيږي. پاچاهمداسي هلک ورته پيداکړ .امريي ورته وکړچي همدي کاهن ته ورځه ...
دهلک په لاره کښي يو راهب په خپله حجره کښي هستوګن ؤ. غلام(هلک)به په لاره له همدي راهب څخه پوښتنى کولي تر څوهغه ورته وويل: زه دالله جل جلاله عبادت کوم.
وايي هلک به له راهب سره ځنډيده.کاهن يي کورنۍ ته څوک ورواستول ورته ويي ويل: هغه ماته ډيرنه راځي. هلک راهب ته خبرورکړه، راهب ورته وويل :که کاهن درته وويل چي چيري وي؟ورته ووايه په کور کښي وم .که دکورخلکودرته وويل چه چيري وي؟ ورته ووايه له کاهن سره وم.
هلک به داسي کول،ګوري چي په لاره کښي يو زمرى دى ډيرخلک يي له تګ راتګ څخه بند کړي دي .
هلک يوه ډبره واخستله او ويي ويل :يا الله!که هغه څه حق وي چه راهب وايي، نو زما سوال دادى چي هغه حيوان ووژنم . ويي ويشت او هغه زمرى ووژل شو.
خلکو وويل: داچا ووژاه؟ ويي ويل: هغه هلــــــــــک. خلک
وويريدل ناري يي کړي،داهلک په داسي څه پوهيږي چي نور څوک ورباندي نه پوهيږي.
داخبره يوه ړانده واوريدله. دي هلک ته يي وويل :که زما سترګي ښي شوي دا اودا شيان به درکړم. هلک وويل: دا اوهغه څه نه غواړم خوکه دي سترګي ښي شوي، آيا په هغه ذات به ايمان راوړي چي همداسترګي دي ښي کړي . هغه وويل هو!
هلک دعا وکړه.الله تعالى دړانده سترګي جوړي کړي. ړانده ايمان راوړ. داخبره پاچاته ورسيدله. څوک يي ورواستول، هغه يي وروستل. ويي ويل: هغوى ووژنئ. ديوه په سريي اره کيښيښوده او بل يي په بل ډول وژنه وواژه . امر يي وکړ چي هلک فلاني غره ته بوزئ . سر په څړۍ يي له غره څخه کښته وغورځوئ.کله چي هلته ورسيدل،هغوي ټول را وغورځيدل پرته له هغه هلک څخه هيڅوک پاته نشول.بيرته راغى، پاچا امر وکړ چي سمندر ته يي بوزئ او هلته يي پکښي واچوئ .کله چي هلته ورسيدل نور ټول غرق شول خو الله جل جلاله همدي هلک ته نجات ورکړ.
هلک پاچا ته وويل: ته مانشي وژلاي خو که مي ځوړند کړي ومي ويلي او ووايي:
بسم الله رب هذا الغلام .پاچا هغسي وکړل .هلک دمرګ په مهال خپل لاس په ټنده کښيښوداومړ شو.
خلکو وويل :په رښتيا داهلک په داسي څه پوهيده چي بل هيچاته هغه علم نه ؤ. نو موږ ددي هلک په رب ايمان راوړو. پاچا ته وويل شول : ته له دريو کسانوويريدلي اوس خو ډير کسان مؤمنان سول او ستا مخالف سول .
وايي بيايي خندق وکِنده،خس اوخاشاک يي پکښې واچول اوريي بل کړ .خلک يي راغونډ کړل او ورته ويي ويل :که څوک له دي دين څخه راوګرځي هغه به پريږدم اوکه نه راوګرځي هغه به دي اورته واچوم.بيايي خلک همدي خندق ته واچول.الله جل جلاله يي په هکله وايي : "قُتِلَ اصحاب الاخدود... العزيز الحميد"
هلک يي خښ کړ اوويل کيږي چي دهغه قبر دعمر رضى الله تعالى عنه په زمانه کښي وموندل شواوهلک ګوته هم هغسي په ټنډه ايښي وه لکه دوژل کيدلو په وخت چي يي ايښي وه. }
ددي قصي ددلات طريقه پر مشروعيت داستشهادي عمليانوپه دي ډول ده چي دي مجاهدهلک په خپل نفس جهاد وکړ اوهغه يي دخپل ځان دبايللو سبب شو چي مقصد پکښي دمسلمانانو مصلحت ؤ.هغه پاچا ته داوښودل چي دى څرنګه ووژني.پاچاهغه وژلاي نشواي مګر په هغي لاري چي همدي هلک ورته وښودله. نودى دخپل ځان دوژني سبب شوخوهغه د جهادپه باب ورته وبخښل شو او له جهاد څخه پرته همداسي څه کول جواز نلري.
همدارنګه په استشهادي عملياتوکښي مجاهدد جهاداومجاهدينو او عامو مسلمانانو دمصلحت او د کفارو دويرولو لپاره دخپل ځان دبايللو سبب کيږي .
اوداځان وژل سبب جوړول دجهاد په باب روا او جهادي عمل دى .له جهاده پرته ناروا اوانتحاري عمل دى .دادهلک قصه داسلام په دين کښي ددي عملياتو دمشروعيت يوغټ اصل دى .
دهلک کيسه که څه هم زموږ ترشريعت په وړاندي شريعت کښي وه خو زموږ په شريعت کښي رانقل شوي ده.او ترديديي شدى نه دى . نوزموږ په شريعت کښي شامله شوه ځکه همدا زموږ داصولوقاعده ده.
٣_ ترمذي له يزيد بن ابي حبيب هغه له اسلم ابي عمران څخه روايت کوي،وايي: {موږ د روم په قسطنطينة ښار کښي وو.له روميانوڅخه زموږمخته يوسترپوځ راووت . دهغوي په څير يا زيات دمسلمانانو له لوري هم يو پوځ ورووت. دمسلمانانو له لوري يوه تن د روميانو په صف بريد وکړ آن چي په هغوي کښي ننوت. خلکو وويل: سبحان الله په خپل لاس تهلُکي ته ځان اچوي. ابويوب الانصاري (رض) ولاړشو ويي ويل :
اي خلکو! تاسو دا آيت داسي تاويل کړي دى؟ يعني ددي آيت "ولاتلقوا بايديکم الى التهلکة" مراد داسي اخلى چي يو سړى په جهاد کښي ځان داسي ځاى ته واچوي چي غالب يي وي .دا آيت ،پر موږ دانصارو په ډله نازل شوي دي،کله چي الله اسلام عزتمندکړ او مرسته کوونکي يي زيات شول ځينى کسانوبه ويل :زموږ مالونه ضايع شول،الله اسلام عزتمند کړاومرستندويان يي زيات کړل.که موږ له خپلو مالونو سره ولاړ واى،هغه چي ضايع شوي دي سم کړي به مووو.الله جل جلاله په خپل نبي صلى الله عليه وسلم دآيت را نازل کړ.هغه څه چي موږ ويلي وو راته رد يي کړل :
{وانفقوا في سبيل الله ولاتلقوا بايديکم الى التهلکة}
نوتهلکه له مال سره پاته کيدل اوجهاد ترک کول دي .
معنى داده چي مسلمانان کله جهادپريږدي اوددنيا په کارونوکښي مشغول شي نودادمسلمانانوهــــلاکت
دى . دوى به ذليل اوکفار به ورباندي غالب کيږي .
٤_دابن ابي شيبه په مصنف کښي له عاصم بن محمد بن قتادة څخه راځي وايي چي معاذابن عفراء وويل:
يارسول الله،الله جل جلاله په کوم شىله بنده څخه خوشحاله وي؟ويي ويل :چي په دښمن کښي لوڅ ننوزي.نويي زغره يي لري کړه کومه چي درلوده يي او وجنګيد ترڅو ومړ . وصححه ابن ابن حزم .( )
نوپه حديث کښي معلومه شوه چي په کفارو حمله کول په داسي حال کښي چي دايي خيال وي چي زه پکښي شهيدکيږم ،غټ جهاددى الله جل جلاله ورباندي خوشحاله کيږي .
٥_ ابن حزم په محلى کښي له ابي اسحق السبيعي څخه نقل کوي،وايي: ما واوريدل چي چا له البراء بن عاذب څخه وپوښتل. که څوک د دښمن په پوځ بريد وکړي ايا په خپل لاس يي ځان تهلُکي ته اچولى دى. براء وويل: نه . تهلکه هغه ده چي څوک ګناه وکړي بيا ووايي زما لپاره توبه نشته.
فائده – ددي څخه معلومه شوه چي ددښمن به ستر پوځ بريد کول جها ددى،تهلکه نه ده که څه هم ددي بريد کوونکي يقين وي چي زه په دي بريد کښي مرم . نوربیا
داکتر میرویس طالب مجاهد