د موضوعګانو سرپاڼه

نړيوال ښکيلاک او د لرو بر افغان دازادۍ غورځنګ

از دمکراسی خلقی تا سلطهء طالبان

Azim Babak
30.07.2005

[size=24:31c0645c8b][color=darkred:31c0645c8b]افغانستان:از دمکراسی خلقی تا سلطهء طالبان[/color:31c0645c8b][/size:31c0645c8b] 
نوشتهء يوخن هيپلر
ترجمهء عظيم بابک از متن آلمانی

[color=cyan:31c0645c8b]مقدمه[/color:31c0645c8b]
در ماه اپريل سال 1992 ائتلاف آنوقت مجاهدين توانست حکومت رئيس جمهور نجيب اله را سرنگون سازد و "جمهودی اسلامی" را تاسيس کند.اکثر اهالی افغانستان وبسياری ناظرين غربی انتظار داشتند که بدينوسيله جنگ به پايان ميرسد و مرحلهء آرام بازسازی آغاز ميگردد.اما همه مايوس گرديدند.مرحلهء جديد منازعات سياسی وبرخوردهای نظامی جايگزين منازعات قديمی و ثبات ضمنی گذشته گرديد. جنگ بين گروهای مختلف مجاهدين شدت يافت.درسال 1993-1994 درنتيجهء اين وضع فاکتور جديد سياسی -نظامی بصورت مليشای "طالبان" تشکل يافت.جنگ شکل خود را تغير داد و وارد مرحلهء نو گرديد.در ماه سپتمبر سال 1996 طالبان شهر کابل را اشغال کردند.در ماه می سال 1997 آنها بخشی از شمال کشور را تحت کنترول خود درآوردند وبدينسان 70 در صد خاک کشور را در اختيار داشتند.در نيمهء دوم سال 1977 وسال بعد آن ممکن بود سرنوشت کشور به اينگونه تعين ميگرديد :کنترول کامل افغانستان بوسيلهء طالبان و يا ازدست دادن پايگای اجتماعی و قوت نظامی آنها.
[color=white:31c0645c8b]افغانستان تا دههء 60 ميلادی[/color:31c0645c8b]
افغانستان دو دهه قبل از جنک نيز يک کشور خيلی فقير و از لحاظ اقتصادی کمتر انکشاف يافته بود.افغانستان به علت فقدان انکشاف اقتصادملی وعدم غنای منابع طبيعی نتوانست به موفقيت چشمگيری نايل گردد.کشمش، پوست حيوانات،جواهر غير خالص ومقدار ناچيز گاز طبيعی اقلام عمدهء صادرات آن بود.صنايع با حجم قابل ملاحظه وجود نداشت.حتی يکبار هم احصائيه يي درمورد حجم عايد ناخاص ملی نه در گذشته ونه امروز ارايه گرديده است که اين خود مبين سطح انکشاف اقتصادی اين کشور است.بصورت تخميتی گفته ميشود که قبل ازجنگ تقريبا 80 در صد افغانهانيازمنديهای حياتی خود را بوسيلهء عوايد زراعت مرفوع ميکردند.عنعنهء سياسی تابع اين اوضاع وهمچنان شرايط جغرافيايي و توپوگرافی بود.بخش اعظم کشور منشعب وياازلحاظ حمل ونقل غير قابل د سترس است.راه های مواصلات آن خيلی ناقص است.بنابر همين علل حاکميت سياسی واعمال نفوذ اقتصادی معمولا ازهم پاشيده وچند پارچه بود.روسای اقوام ،ملکهای قريه ويا بزرگان منطقه ،رهبران مذهبی ياعلمای دينی (که تعداد انها به يک ربع مليون در بين 13-19 مليون نفوس کشور ميرسد.) بر حيات مردم در قريه ها وقصبات حاکم بودند."حکومتی" در کابل با لاقيدی وبدون اعمال نفوذ بر آنها حاکميت ميکرد.اين حکومت زمانيکه ميخواست به چيزی در خارج از ساحهء شهرها نايل گردد به معاونت بزرگان اقوام وقرای مربوطه و رهبران مذهبی نيازمند بود.هر يک از امور دولتداری مثلا استحصال ماليات ، در قصبات بندرت قابل اجرا بود.اقوام بانفوذ ازسپری نمودن خدمت عسکری امتناع ميورزيدند ودولت دربرابر آنها نميتوانست اقدامی را اتخاذ کند.يگ جامعهء اسلامی ازهم پاشيده در نقطهء مقابلی دولثی قرار داشت که در بخش اعظم کشور قدرت اجرايی نداشت. وضع حيات اجتماعی تابع اوضاع اجتماعی واقتصادی کشور بود.تا دههء 70 هنوز امور حقوقی وقضا در دست محاکم مذهبی بود.در دهات حتی يک سيستم منظم تدريس وجود نداشت.زنان در برابر پول عقد خريد وفروش ميشدند.90 در صد نفوس و98 درصد زنان بيسواد بودند.سطح زنده گی رقت بار مردم بر پايهء ستونها وبافت تعلقات ووابستگيهای شخصی مستحکم بود.اميد برای تغيرات اجتماعی و انکشاف اقتصادی بسيار نا چيز بود.حکومتهای مختلف در کابل تاش کردند تااين وضعيت را دگرگون سازند.امير عبدالرحمن در اواخر قرن 19 بکمک انگليسها، اعمال جبر واستعداد وزرنگی شخصی تلاش کرد تا حاکميت مرکزی را در برابر قدرت ملوکالطوايفی تقويت بخشد.اما مانند امان اله شاه دههء بيست قرن بيست به |يرزيهای محدود نايل گرديد.ازلحاظ تاريخی رويدادهای بعد از "انقلاب ثور" ازجمله جنگ داخلی بايد به مسئلهء ذيل مرتبط گردد:تلاشهای متناوبا مکرر وتاکنون منجر به شکست برای تقويت وفعال ساختن دستگای دولتی ومقابله با منافع پارتيکولاريستی (دولتهای کوچک دريک کشور).
" عصری سازی" دولت ملی(سراسری)و طرد ومحو ساختار های(تشکيلات) سياسی واجتماعی نادرست عنعنه يی بسيار مبرم و ضروری بنظر ميرسيد.مارک اوربان خبرنگار نظامی روزنامهء ليبرال انگليسی ايندی پندنت درينمورد نوشت:" يگانه کشوريکه زمانی به انقلاب ضرورت داشت افغانستان بود."حکومات متعدد در باسواد ساختن مردم به شکست مواجه گرديدند،نتوانستند وضع زنان را بهبود بخشندو مقام با حرمت آنانرا در جامعه معين کنند.اين حکومات در زمينه ء ايجاد تشکيل دولت وزيربنای صنعتی غفلت کردند. جامعهءعنعنه يي افغاني نيز به نوبهء خود نتوانست راه حلی را پيشکش کند .چنين جامعه يی علت اساسی همه مسايل بود.
[color=white:31c0645c8b]از "انقلاب ثور" تا خروج قوای شوروی[/color:31c0645c8b]
ادامه دارد


م ن غروال
31.07.2005

[quote:48385b2475]اقوام بانفوذ ازسپری نمودن خدمت عسکری امتناع ميورزيدند ودولت دربرابر آنها نميتوانست اقدامی را اتخاذ کند[/quote:48385b2475]
دا خبره زه کولای شم چې په اسنادو سره قانوني هم تنقيد کړم او هم يې رد! دا محض پرته له درواغو او تهمتو نور هيڅ هم ندي٠
په (اقوام بانفوذ) کي مونږه داسي کلي درلودل چې څارويو او انسانانو به له يوه ډنډه اوبه څښلې٠ دا بيا له کومه با نفوذه شول؟ او اقوام يعنې څه؟ او نفوذ؟ اما :
هو ولې نه، با نفوسه قوم نه بلکه با نفوسه مليت لرو چې هغه پښتون يا افغان او يا پټهان دي او بس! او با نفوذه خو هغه ؤ چې ټول بهرني ملکو ته د زدکړو لپاره استول کيدل او ټول د دربار مشرفين ؤ او درباري ژبه يې هم له ورايه تر اوسه د ټولو په ياد دي٠ خو په هر حال!
د پکتيا او شينواري خلک ؤ چې دا بدمرغه امتياز يې لاره چې پرته له زيانه يې کومه ګټه نه ورته لرله٠ دا امتياز يې له هغه فدا کاريو قانوني تر لاسه کړۍ ؤ چې د انګريزي استعمار پر ضد يې له ځانه سرښندنه کړې وه او د ځانو په بيه يې انګريزي استعمار او دهغه ګوډاګيانو (بچه سقاؤ) ته ماتې ورکړه٠ او دا امتياز هم پدې شکل چې ښوونځۍ مه وايه نو د عسکري مکلفيت دوره به هم نه کوې٠ که نه نور ټولو چې ښوونځي لوستي ؤ د عسکرۍ مکلفيت دوره يې هم کوله او هم يې کړې ده٠
دا ډول درواغې او تهمتي ليکنې ته افغان وطنپال ولس هيڅ اړتيا ځکه نلري چې د ملې ماتولو بد تعفن له ځانه سره لري٠ او زه يې زحمت نه يوازې چې د مننې وړ نه بولم بلکه په رغنده توګه يې غندم هم!
په درناوې
غروال


پاسخ به جناب غروال

Azim Babak
01.08.2005

محترم غروال بعنوان مقدمه بشما همان پاسخيرا ميدهم که چندی قبل به محترم اوغان در سايت www.farsi.ru داده ام٠
پرسش اوغان برادرها ما افغان هستيم اوغان يا افغانستانی ياافغانی؟
پاسخ به اوغان:
مام اتباع افغانستان بشمول اهل هنود افغانستان افغان اند.در صنف اول مکتب هم خوانده ايم:هرکس از افغانستان است افغان است. درتمام اسناد معتبر بشمول قوانين اساسی کشور در دوره های مختلف ما افغان خوانده شده ايم. ايرانيها بعضا ما را افغان يا افغانی ميگويند، بدون آنکه کدام غرضی درآن نهفته باشد.کاربرد کلمه ء افغانستانی صرفنظر از غرض آلود بودن آن، از لحاظ زيبايی کلام ناخوش آيند است. اوغان نام ما در زبان گفتاری عاميانه است نه در زبان نوشتاری واستعمال آن اشکالی ندارد.
استعمال کلمات افغانستان کبير ،پشتونستان‌(نه درمورد ايالت شمالغربی پشتونخوای تحت اشغال پاکستان)،تاجکستان کبير و هزارستان نه تنها غرض آلود بلکه رنگ وبوی فاشيستی دارد. بنابر برخی پندار ها و عقايد( تنها تاريخ نگاران افغانی) ، نام کشور ما زمانی آريانا بوده است. استعمال اين کلمه برای افغانستان کنونی نادرست است زيرا بخش قابل ملاحظهء نفوس مملکت ما مثلا هزاره ها خود را مغول ميشمارند با آنکه صحت اين باور مورد بحث است.
مردم همسايه وبرادر ما ايرانيها برای تامين وحدت کشور شان در گذشتهء نه چندان دور نام فارس را با نام کاملا تا آنزمان مجهول ايران تعويض نمودند وامروز تحت همين نام متحد اند. به کشور ما سالهاست نام محبوب و زيبای افغانستان داده شده است،صرفنظر از هر انگيزه ايکه درين نامگذاری وجود داشته است.بعضی معتقدند که افغان يعنی پشتون بلی اما در گذشته نه در زمان حال.وثانيا اين بزای من افغان هيچ اشکالی را ايجاد نميکند که کشورم بنام يکی از اقوام باشهامت نامگذاری گرديده است .اگر در گذشته بنام اقوام تاجک ويا هزاره وازبک ونورستانی وبلوچ و... نامگذاری ميشد در زمان کنونی برای من افغان قابل قبول بود.صرفنظر از همه اين بحثهای جنجال بر انگيز،مردم افغانستان امروز نان ميخواهد نه نام .باتقديم حرمت به تمام باشنده های افغانستان محبوب القلوب ما ع.بابک.


ښاغلي بابک ورور ته ځواب

م ن غروال
03.08.2005

ښاغلۍ بابک ورور سلامونه ومنئ!
تاسو ډير معقولې څرګندونې کړي دي او ډير ښکلې ليکنه مو کړې ده واقعاً خوښي مو را په برخه کړه٠ که هر افغان داسي اند او ايمان ولري فکر کوم د ژبنيو او سيمه ايزو ناوړو تعصباتو ته به د پاي ټکۍ کېښودل شي٠
اما لاندنې جمله د افغان تاريخي اصولو پر بنأ سمه نده :
[quote:5c4e565fb5]بعضی معتقدند که افغان يعنی پشتون بلی اما در گذشته نه در زمان حال[/quote:5c4e565fb5]
نه! پښتون افغان او پټهان درې واړه يو دي ،وؤ او وي به، لکه جرمن آلمانۍ او دوچ!
هر څوک چې د افغانستان تابعيت تر لاسه کړۍ وي هغه افغان دي، نو که امريکايۍ وي او که روسۍ او که بل څوک! خټه د انسان بل شۍ دي او تابعيت بل شۍ٠ دا به سره نه ګډؤ٠
ټول قومونه په افغانستان کي سره وروڼه او افغانان دي خو په خټه يا به تاجک وي او يا هم هزاره او هم اوزبک او يا هم بل ٠٠٠٠!
او پا تې شوه دا خبره :
[quote:5c4e565fb5]وثانيا اين بزای من افغان هيچ اشکالی را ايجاد نميکند که کشورم بنام يکی از اقوام باشهامت نامگذاری گرديده است .[/quote:5c4e565fb5]
دا خو ستاسو يو نيک احساس دي او د وطنپالنې ګل خبره او په څنګ يې البته يو تاريخي واقعيت!
د افغانستان ټول اتباع خپلو کي سره مساوي حقوق لري او هيڅ څوک له بل چا د قوم او مليت په نوم کوم امتياز نشي درلودائ٠ اما پاتې شوه ژبه او د ملي کلمې کارول؟ دا بيا هم بل څه دي٠ يعني د افغانستان ملي ژبه پښتو او ملي سرود پښتو او ملي نڅا هم اتڼ! يعنې بزکشي ته ملي نشو ويلای، بلکه افغاني لوبه، نه ملي لوبه٠
او وزير د حکومت چې دهېواد په رسمي ژبو (پښتو او دري) خبرې نشي کولاي او ليکل يې نه وي زده، آيا هغه به بېسواده نه وي؟ دا څرنګه وطنپالنه او وطن ګرانښت دي چې د خپل هېواد ژبه يې نه وي زده؟ پوهنځۍ به يې هم خلاصه کړي وي!
زه د افغان ټولنې د تاريخي او حقوقي هغو حقيقتونو غږيږم چې واقعيت لري٠
زه هر ډول تعصب چې له افغان قومونو ژبو او مذهبو سره يې څوک لري په کلکه او رغنده غندم٠
او که وايم چې پښتو ملي ژبه ده دا به تعصب نه ، بلکه يو تاريخي واقعيت وي ، خو په هر حال!
بحث بلې خواته مخ کړ صرف مطلب دلته دا ؤ چې افغان په خټه پښتون دي٠
زما ړومبۍ ځواب ددې لپاره ؤ چې پښتنو عسکري کوله او پښتانه با نفوذه نه بلکه با نفوسه ؤ، او تاسو (اوغان) رامنځ ته کړ چې دا ځواب مې ته مې اړتيا وليدله٠
په درناوې
غروال


به جناب غروال صاحب

Azim Babak
04.08.2005

اجمل خټك
موږ يو ملت يو، افغان ملت يو، ټول افغانان يو، يو مو كور دى، يوه مو خاوره ده، يو مو وطن دى، يوه مو وينه ده، يوه مو مينه ده او يوه مو ورورولي ده. اوس موږ په افغانستان كې د زرګونو كالونو راهيسي په يوه كور كې اوسېدلي يوو، دا خلكو خو په يوه پښتون كې فلانى او فلانى يادوي، چې دا د كندهار دى، دا د ننګرهار دى او دا وردګ دى، دا ملا دى دا طالب دى او دا عالم دى. زه وايم چې دا هزاره شول، دا اوزبك شول، تاجك شول، بدخشي شول دا ټول زموږ په دې وطن كې د زرګونو كلونو راهيسي د وروڼو غوندې اوسېدلي دي،
محترم غروال صاحب متن کامل اين مقاله را در سايت خيبر ويا سايت پشتونستان بخوانيدو پاسخ خود را مييابيد٠



ع کريم حليمي
05.08.2005

ايا ليکوالو ته کوم ضرورت سته چه پښتونستان په نامه سايټ کښي د داسي اقاموامو تاريچې وليکي چه هيڅ کټه وپښتانه ته ونلري٠
ليکوالي ځانته اصول لري ٠ دايران ليکني که وګورۍ ٠ دغه سي ليکني کوي ٠
او اقوام دخوبه راوښوي ٠ مطلب لري ٠ من به مطلب افغانها نه فهميدم
ايا امروز ضرورت است ؟ يا امروزه تاريخ مفصلی در دست است ٠ (بلوچ )
مرا به خير تو اميد نيست، شر مرسان ٠


م ن غروال
06.08.2005

ښاغلۍ عظيم بابک ورور سلامونه عرض کوم!
زه فکر نه کوم چې داسي څه مې ليکلي وي چې هغې ته د ښاغلي اجمل خټک د وينا اړتيا وليدل شي٠ ستاسو له ترجمې څخه د يو څو ټکو ردول ؤ او د دغې :
[quote:55e6e88c45]بعضی معتقدند که افغان يعنی پشتون بلی اما در گذشته نه در زمان حال.[/quote:55e6e88c45]
جملې هم يو ځواب! نور نو څه نشته٠
ستاسو له ليکنو مننه!
په درناوې
غروال


ژورناليست گرانقدر محترم غروال صاحب

Azim Babak
06.08.2005

هر مفهوم ومقولهء علمی ،اجتماعی ويا سياسی سير معين تکامل تاريخی دارد .که کلمهء افغان ازآن مستثنی نيست.بنظر من امروز پشتون يکی از اقوام افغانستان و پشتونخوا است وافغان مفهوم ملت واحد روبه تشکل افغان را بيان ميکند.من که اجداد پدری ومادری ام پشتون بودند خود را پشتون نه بلکه افغان ميشمارم.انسانهای مانند من در افغانستان کم نيست.امرور کلمهء هندی مفهوم هندو را ديگر بيان نميکندبلکه به تمام اتباع هند بشمول مسلمانان، هندی اطلاق ميگردد.نمونه های ديگر فراوان است.کلمهء انگريزی پتهان در افغانستان وپشتونخوا کمتر معمول است.من نميدانم چرا شما بر استعمال آن اصرار ميورزيد.
کلمه پشتون يا پښتون بسيار زيباست.
درمورد مقالهء يوخن هيپلر شما که به زبانهای انگليسی وآلمانی تسلط کامل داريدميتوانيد هر دو متن را مطالعه کنيد.اقوام با نفوذ ميتوانند در درهء کيان باشد يا شمال ويا در پکتيا وغيره.اين واقعيتهای جامعهء مشترک افغانی من و شماست.واز جانب ديکر اين نظر يک دانشمند افغانستان شناس آلمانی است.اين نظر را ميتوان تاييد يا رد کرد.
درمورد انتقال بعضی ترجمه هايم در مورد پشتونستان به صفحهءبحث پشتونخوا:من اينها را زمانی ترجمه کرده بودم که هنور نوشته های شما را در مورد پشتونستان نخوانده بودم .من در مورد پشتونستان همان نظر را دارم که شما داده ايد .ترجمه های مرا ميتوانيد از سايت خود حذف کنيد.با تقديم حرمت بی پايان ÷


دښاغلي بابک ورور ځواب!

م ن غروال
07.08.2005

ښاغلۍ عظيم بابک ورور سلامونه ومنئ!
ستاسو د نظر له څرګندونو ډيره مننه او ټول د منلو وړ دي پرته له دغې جملې :
[quote:c258c0d5e0] پشتون يکی از اقوام افغانستان و پشتونخوا است [/quote:c258c0d5e0]
پښتون د افغانستان له قومونو څخه ندې بلکه پخپله افغان په خټه او نژاد او قوم پښتون دي٠ تابعيت د هر انسان په هر هېواد کي بدليداي شي خو خټه نه! افغان هم کيداي شي په تابعيت هم روسۍ شي او هم امريکايۍ، او هم جرمنۍ، او همدا ډول روسۍ امريکايۍ جرمنۍ هم او داسي د نورو هېوادو وګړي هم د افغانستان د تابعيت په منلو کيداي شي افغانان شي او افغان هم ونومول شي٠ اما خټه؟ دا نه بدليدونکۍ اصل دي، سل کاله وروسته به هم دوئ په خپله خټه نومول کيږي٠ که ددوئ پرګه په افغانستان کي ډيره شوه نو ورته ويل کيږي به، چې روسۍ ــ افغان او يا جرمنۍ ــ افغان او همدا ډول نور٠ لکه خليلزاد چې اوسمهال افغان ــ امريکايۍ دي٠ هو په خټه به يا ازبک وي او يا هم تاجک او يا پښتون!
[quote:c258c0d5e0]خود را پشتون نه بلکه افغان ميشمارم[/quote:c258c0d5e0]
هر تابع د افغانستان دا حق لري او کولاې شي چې ځانته افغان ووايي او افغان هم دي٠ اما بيا افغان په خټه پښتون دي او پښتون ټبر ته د افغان لقب کارول شوۍ دي چې ډيره اوږده تاريخي سلسله لري٠ اما دا معنی نه زه ورکوم او نه يې هم ورکولای شم او نه به يې بل څوک وکولای شي ورکړي چې ګواکي دوئ له نورو مېشتو قومونو په افغانستان کي کوم خاص امتياز به ولري٠ د افغانستان ټول وګړي بايد مساوې الحقوقه وي٠ اومساوي الحقوقه هم دي٠ اما :
دلته بيا دا معنی بايد وانخلو چې پښتون هم لکه نور د افغانستان قومونو په څېر يو قوم دي٠ نه ! افغان په خټه پښتون او په تابعيت ټول د افغانستان اتباع!
زما په آند دلته يوازې همدا نازک راز نغښتۍ دي او بس!
ځکه خو د (ملي) کلمي کارول او رسميات ډير د اهميت وړ دي٠ نو ټينګار دلته ځکه دا دي چې د افغانستان ملي سرود بايد په پښتو وي٠ ملي لوبه غژي ويشتل وي او ملي نڅا بايد اتڼ وي او ملي جامه هم هماغه د پښتنو اصيلي جامي وي چې صرفاً په پښتنو اړه لرلای شي٠ او ځکه دا نيوکه مونږه پښتانه لرو چې ولې د پښتو ژبه د مليتوب له حيثيت څخه وغورځول شوه؟
او بله يوه تاريخي څېړنه که سره ولرو چې اصلاً د افغان کلمه له کومه شوه د لومړي ځل لپاره کوم قوم يا نژاد او خلکو ته وکارول شوه او ولې وکارول شوه او ولټوؤ چې افغان به نو څوک وي ، نو هرومرو به پيدا کړو چې افغان يعنې پښتون! افغان يعنې پټهان! او که د تاريخي اصل پر بنأ افغانستان او پښتونستان سره ترجمه کړو دواړه به يوه معنی ولري لکه Germany --- Deutschland !
[quote:c258c0d5e0]امرور کلمهء هندی مفهوم هندو را ديگر بيان نميکندبلکه به تمام اتباع هند بشمول مسلمانان، هندی اطلاق ميگردد[/quote:c258c0d5e0]
خو په خټه تر ننه پټهان دي او پټهان ياافغان او يا پښتون نومول کيږي او بيا غواړم تائيد کړم چې ولې نه، د افغانستان هر تابع چې په هر نسل او نصب او نژاد چې وي افغان نومول کيږي او افغان دي او افغان به وي٠ خو افغان په خټه به د تل لپاره پښتون وي ، وؤ او وي به!
[quote:c258c0d5e0]من نميدانم چرا شما بر استعمال آن اصرار ميورزيد. [/quote:c258c0d5e0]
نو زما ټينګار همدا د افغان او افغانستان تاريخ اصل پر بنأ غرض دي او بس٠
اميد لرم دا ځل مې په مطلب پوهيدلي واست٠
په خورا درنښت او ميني!
غروال


نقاد
07.08.2005

[color=blue:c12f98a42d]ورونو ښې چارې !
راځئ خبرې د فارمول غوندې لنډې کړو :
اتنيک (خټه ) او ملت به سره نه ګډوو:
. افغان په خټه او اتنيک يواځې پښتون دی، او د ملت په معنی بيا ټولو ورونو قومونو ته يو ډول ويل کيږي . د افغان ملت د واکمنۍ اډانې يا دولتي ساحې او مملکت ته افغانستان وايي ، خو د افغان ملت کور، ټاټوبی، هيواد يا وطن له امو نه تر اباسين پورې پرتې سپېڅلې او د دنياپر مخ د جنت خاوره ده ، چې دلرې پښتونخوا شين بڼ راڅخه انګليس نيولې وه او بيا يې د افغانانو پر ځای خپل مريانو يعنې پنجابي کارغانو ته وسپاره . دا پيښه د افغان ملت په زړه ور ښخ شوی خنجر دی ، خدای دې د ملي ورورۍ او سالم سياسي تفکر افغانانو ته دا وس او طاقت ورکړي چې د انګليسي استعمار په ﻻس دغه ښخ شوي او د پنجابي بړيڅو له خوا ساتل شوی خنجر له خپلې سينې څخه وباسي ! که افغان د ملت په توګه ضعيف پاتې شي ، د ملي بڼ نورې برخې به ترې ګاونډيان بيلې کړي، شوروي ، پاکستان او ايران درې واړه دافغانستان تجزيې ته سترګې په ﻻره وو او دي . خو که افغان دملت په توګه پياوړی شي ، دخپل بڼ په بشپړتياا وساتنه به تل بريالی اوسي . والسلام[/color:c12f98a42d]


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more