شهداء کسانی هستند که در بیابان زندگی خود و در میدان های جهاد، فداکاری، ایثارگری و قربانی، لحظه ای آرمانی دارند که آن را نصب العین خود قرار داده و برای رسیدن به این لحظه آرمانی، جهاد و مبارزه نموده ودر انتظار فرا رسیدن آن لحظه آرمانی، دقیقه شماری می کنند...

و این لحظه آرمانی خود را، همیشه در رخسار جهان و در نهاد هستی، جستجو می کنند...

همان لحظه آرمانی که در اعماق وجود شهداء و در تار و پود زندگی آنها، ریشه دوانیده است...

زیرا شهداء خوب می دانند که با فرا رسیدن این لحظه آرمانی، چگونه با یک قطره خون سخاوتمند خود، موجودیت خود را، برای همیشه بر جبین تاریخ، هنرمندانه و ماهرانه حک نمایند.

خون که بعد از آن لحظه آرمانی، دیگر برای همیشه، بر فراز قرن ها و نسل ها، مانند آبشاری خروشان از جبین تاریخ بالای نسل ها سرازیر گردد تا برای فرزندان امت اسلامی، آب حیات و برای تروریزم صلیبی و صهیونیستی و مزدوران آنها، تبدیل به طوفان فلاکتبار گردد.

شهید سید قطب در باره مرد مجاهدی که بخاطر دفاع از سه تن از پیامبران الهی، و بلند نمودن داعیه برحق آن ها در برابر گروهی از عناصر یاغی و طغیانگر که بلافاصله این مرد، توسط این عناصر شرارت پیشه شهید گردید و در سوره یاسین در این باره، توضیحات داده شده است، چنین می گوید:

(... قِيلَ ٱدۡخُلِ ٱلۡجَنَّةَۖ ...

ترجمه: و به این مرد با ایمان پس از کشته شدن، گفته شد: داخل بهشت شو...

پس منظر این داستان چنین می رساند که این مردم، آن مرد مؤمن را فرصت بیشتر نداده و کشتند، اگرچی قرآن کریم این صحنه را صراحتا یاد آور نمی شود.

در این لحظه می بینیم که ناگاه بر روی دنیا و آنچه که در آن است و بر روی این مردم و عقائد که در آن به سر می برند، پرده می افتد و در آن طرف دیگر، از روی این شهید که سخن و صدای فطرت را در برابر اربابان تهدید و شکنجه، فریاد زده است، این پرده بلند کرده می شود تا ما او را در زندگی بعد از شهادت اش، ببینیم و از آن عزت و کرامت و گرامی داشت که شایسته هر مسلمان دلاور، مخلص و شهید می باشد و پروردگار برای این مرد، در نظر گرفته است، اطلاع حاصل نماییم.

قَالَ يَٰلَيۡتَ قَوۡمِي يَعۡلَمُونَ بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين.

ترجمه: گفت: ای کاش ملّت من هم (از این نعمت بزرگ) آگاه بودندکه پروردگارم چگونه در حق من مغفرت و رحمت فرمود و مرا مورد لطف و کرم قرار داد.

و این چنین زندگی دنیا به زندگی بعد از مرگ، پیوند می خورد و می بینیم که مرگ در حقیقت یک پرش و تغییر مکان از جهان فنا به جهان بقا و یک گامی بوده است که مسلمان با برداشتن آن از تنگنای زمین به فراخنای بهشت و از تعرض و اذیت باطل جویان به آرامش حق و از تهدید عناصر بغاوت گر به آسایش سعادت و از تاریکی های جاهلیت به نور یقین، می رسد. )

شهداء با قربانی نمودن گرانبها ترین نعمت را که در این دنیا در اختیار دارند که جان های عزیز شان می باشد، در راه خدا و برای اعلای کلمة الله، باند ملحدین و منکرین معاد و زندگی بعد از مرگ را به چالش می کشند و علیه این عناصر هرزه و ولگرد، فریاد می زنند که شما در زندان تنگ و سرد و تاریک به سر می برید که به جز یأس و نا امیدی و افسردگی و احساس محرومیت، دیگر هیچ دستاوردی ندارید.

شهید سید قطب در باره معاد و زندگی بعد از مرگ که شهداء رضاکارانه و داوطلبانه آن را بر می گزینند، می گوید:

( هنگامیکه روح و روان انسان، چنین احساس نماید که به زندگی دیگری غیر از همین زندگی دنیا، هیچ ارتباطی ندارد، و به غیر از چند نفس و چند ساعت محدودی در این زمین، دیگر امیدی ندارد، و زندگی وی با مرگ، به پایان می رسد.
در این صورت زندگی در این دنیا برایش، بسیار تنگ و کوتاه خواهد شد !

ایمان به زندگی بعد از مرگ، یک نعمت است، نعمتی است که ایمان به خدا، آن را در روح و روان مسلمان، تعبیه می کند.

نعمتی است که پروردگار آن را برای این انسان فناپذیر و ناچیز که عمرش محدود و لی آرزوهایش فراوان است، می بخشد.

و این دریچه امید بخش ایمان به زندگی جاودان بعد از مرگ را، فقط کسانی به روی خود می بندند که حقیقت زندگی در نهاد شان ناقص و کور می باشد.

زیرا ایمان به زندگی بعد از مرگ، علاوه ازینکه ایمان به عدالت غیر مقید و پاداش کامل خداست، در عین وقت وسیله ای است برای تعبیه نمودن انگیزه فعالیت و تلاش، در روح و روان انسان و دادن امید به وی به زندگی طولانی که نزد مرز های این زمین متوقف نمی شود، بلکه ازین مرز ها عبور نموده و به هستی پهناور که پایانش را غیر از خدا کسی دیگری نمی داند و به نردبان والا مقام که توسط آن به جوار خدا عروج می کند، پیوند می خورد ).

بلی!

همچو یک ایمان به معاد و زندگی بعد از مرگ و جستجو از همچو لحظه آرمانی را، ما و شما در این روز های سرنوشت ساز برای امت اسلامی، در نهاد و در عملکرد جوانان حماس و مجاهدین کندک های عزالدین القسام، مشاهده می نماییم که چگونه به نمایندگی از بیشتر از دو میلیارد مسلمان در برابر صهیونیزم و صلیبیزم بین المللی جهاد می کنند و می رزمند، تا امت اسلامی زنده بماند و خود این مردان مؤمن و الهی به آن لحظه آرمانی که شهادت فی سبیل الله است، برسند.