د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

فعالیت های کمیته امداد خمینی در تاجیکستان به دلیل قانونشکنی کمیته امداد خمینی متوقف شد، اما در افغانستان ما چه خبر است!

افغان تحرک 11.07.2016 23:59

کمیته امداد امام خمینی یک سازمان ایرانی است، تحت نام "سازمان خیریه" است، که ۲۰ روز پس از انقلاب رژیم ایران در آن کشور در سال ۱۳۵۷ تاسیس شده و " تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه" را از جمله اهداف اولیه خود می‌ داند.

این سازمان فعال ایران دفاتری در تاجیکستان، دفاتری در افغانستان،دفاتری در عراق، دفاتری در سوریه، دفاتری در لبنان، دفاتری در کومور و دفاتری نیز در جمهوری آذربایجان دارد.

وزارت عدلیۀ تاجکستان اظهار دارد که سازمان و یا کمیته امداد خمینی مقررات و قوانین تاجیکستان درباره اتحادیه‌ های اجتماعی و سازمان‌ های غیردولتی را نقض کرده است و از این رو این سازمان فعال ایران در داخل تاجکستان به قانونشکنی دست زده است، وزارت عدلیۀ تاجکستان تا به حال جزئیات این قضیه را بیرون نداده است.

از این رو فعالیت کمیته امداد خمینی را قطع نموده و دفتر مرکزی کمیته امداد خمینی در شهر دوشنبه را بسته است. به گفته یکی از مسئولان اداره ثبت اتحادیه‌ های اجتماعی و سازمان‌ های غیردولتی وزارت عدلیۀ تاجیکستان، قرار است هفته آینده محکمۀ ناحیه اسماعیل سامانی شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، این قضیه را بررسی کند. محکمۀ مذکور نسخه‌ ای از درخواست وزارت عدلیۀ تاجیکستان را در اختیار مسئولان دفتر کمیته امداد خمینی گذاشته است. به گفته مسئولان وزارت عدلیۀ تاجیکستان، بر اساس قوانین تاجیکستان محاکم تاجیکستان حق این را دارند که فعالیت سازمان های اجتماعی را که با قوانین تاجکستان در تضاد باشد، متوقف کنند.

قسمی که دیده میشود در داخل افغانستان، بلخصوص در همین پانزده سال اخیر کمیته امداد خمینی فعالیت های روز افزونی داشته و دارد.

سوال در این است که در داخل افغانستان ما کی، کدام تشکیل دولتی افغانستان فعالیت های روز افزون کمیته امداد خمینی را کنترول می کند، به بررسی می گیرد، و یا ارزیابی دقیق می کند که تا چه حدی فعالیت های این سازمان با قوانین افغانستان ساز گارند؟

آیا ما همچو قوانینی، همچو تشکیلاتی که در همچو مواقع تضمین کنندۀ منافع ملی ما باشند، داریم؟


آیا دولت افغانستان، امروز بعد از پانزده سال تمام، با موجودیت همه کحمک های جهانی توانایی اریابی دقیق وعلمی، و یا توانایی اریابی های دقیق علمی را در این ساحه دارد؟


به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!

به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!

به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه