د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

زکات 
پاکی در ثروت فردی و ثبات در اقتصادی ملی !

قاضی نجیب الله جامع 22.06.2016 12:06

یکی از تاثیر گزارترین روابط فی مابین شهروندان یک جامعه که سایه اون بر روابط انسانی دیگری نیز سنگینی میکند، روابط مالی و اقتصادی افراد ان جامعه هستند..
این یعنی وجود یک نظامی اقتصادی خوب که باعث رشد جامعه میشود، به همین علت هم نظام های حکومتی جهان همیشه به دنبال رهکارهای مناسب برای سامان دهی نظام اقتصادی شان بودند که اسلام سر امد شان بود.
و زکات را در کنار احکام دقیق نظام اقتصادی به عنوان شاخص ترین رهکار نظارت و کنترول بر روابط مالی طراحی و دیزاین کردند.
مشروعیت زکات یکی از دستورات پیامبر (ص) و ایات قران مثل این ایات گرفته میشود.
الله ( ج) می فرماید :
( واقیمو الصلاة و اتوا الزکاة و ارکعو مع الرکعبین)
( فذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزکیهم بها)
( والذین فی اموالهم حق معلوم . لسائل المحروم)
هدف نهایی از زکات در نظام اقتصادی اسلام به هدف ایجاد اجتماع و رعایت عدالت اجتماعی به شکل زیر است.
یک: نظارت و کنترول بر گردش مالی جوامع بشری که متظمن ثبات عدالت گرایانه در چرخش معامله های کلان اقتصادی و مالی میشوند..
دو: حمایت از مستمندان و فقراه..
سه: پر کردن شکافهای طبقاتی بین شهروندان یک جامعه در حالیکه اگر این اصل اقتصادی، اجتماعی در مباحث کلان کشوری رعایت نشوند پایداری نظام های سیاسی و رشد همگرایی چندجانبه اجتماعی به انارشیزم افراطی و ناراضی تبدیل میشوند که شکست نظام سرمایداری در نطفه امر همین است..
چهار: و در اخیر ایجاد رفاه و اسایش مثمر برای همه ای اقشار مختلف جامعه که یکی از اهداف نظام های احیاگراه و هویت محور می باشد..
اگر چه در کتار زکات صدقه هم در اسلام با هدف حمایت مالی از شهروندان مشروح و مشهور شده، اما این عبادتهای فرق زیادی از یک دیگر دارند و دوستان عزیز باید زکات و صدقات را در باب نظام مالی و اقتصادی اسلام در دو مباحث جداگانه از یکدیگر مطالعه و تحت غور و بررسی همه جانبه بگیرند..
به طوری مثال زکات اجباری و فرضی است در صورتیکه صدقه اختیاری و سنت مباح الااجماع است، زکات به گروهای خاصی اجتماعی تعلق دارند و مکلف به پرداخت ان است اما صدقه به نیازمندان داده میشود، زکات به مقصد و منظور رشد اقتصادی جامعه طراحی شده اما صدقه برای حمایت از مستمندان است..
چراکه زکات در لغت به معنی نمو، رشد کردن و پاک کردن است، و در شریعت اسلامی به سهمیه مشخص از مال مسلمانان گفته میشود که الله متعال ( ج) فرض کرده تا به هشت صنفی تعین شده اجتماعی به صورت زیر داده شود..
اول؛ الفقراه: یعنی مردمیکه هیچ شغل و در امدی معین ندارند.
دوم؛ المساکین: انهایکه دخلشان به خرچشان نمی رسد.
سه؛ العاملین علیها: کارکنان دولت که در جمع اوری و توزبع زکات مصروف به خدمت است.
چهار؛ المولفة القلوب: یعنی تازه مسلمان شده ها یا همان هدایت یافتگان.
پنج؛ الرقا: یعنی به بردگان و غلامان ازاد شده.
شش؛ الغارمین: یعنی ورشکست شده گان و کسایکه قرض های سنگینی دارند.
هفت؛ ابن سبیل: یعنی مسافران در راه مانده و بی سرفناه ها.
هشت؛ فی سبیل الله : مجاهدین یا کسانیکه در راه اعلای اسلام جد جهد میکند: 
علل ذکر شده و اصل اثبات فلسفی زکات که حکمتهای گرنقدر شان به امنیت اقتصاد جمعی در کل و پاکی در ثروت فردی و ثبات کلان کشوری و ملی در بر دارند بهترین مدل استقلال سیاسی در زندگی اجتماعی بشری به حساب شمرده میشوند، که خداوند متعال (ج) به مومنین امر کرده تا همیشه وقت متقی و بخشاینده باشند، تا رضایت خالق خود بدسته اورده و رستگار شوند.
و زکات در مقابل یا ۤپهلوی دیگر عبادات مالی و بدنی خوب ترین راه رضایت خالق و خلق اون میشوند، پس خواهیش من از همه ای برادران وخواهران مسلمان در این است که با دادن صدقات علی الخصوص زکات در این ماه مبارک، پر برکت و ماه که الله متعال (ج) دسترخوان غیبی خود باز میکند شما ها هم سهم گرفته و با دادن زکات دست فقراؤ مستمندان و همه ای هشت گروه ذکر شده رابگیرند.
چراکه زکات عبادتیست که شگوفایی اقتصادی جامعه و پاکی در درون انسانها را محقق میکند.