د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

وضیعت شهرها باید بهبود یابد

مشفق 10.02.2016 15:35

اخیراً درشهر کابل ازسوی شاروالی کابل و ادارات امنیتی اقدامات  صورت گرفته که نشاندهنده تلاش برای بهبودوضعیت شهری است . مسؤلین از کنار جاده ها وراه ها دست فروشان را با جای معین میفرستند و میخواهند مسیر ترافیک ازموانع بدور باشند. که اینکار اگر از یکسو بخاطر نظم و پاکی شهر خوب است ولی ازسوی دیگر دولت باید به آنهایی که درکنار جاده ها مصروف کار هستند وبخاطر پیدانمودن لقمه نان خرید وفروش مینمایند جای کار مناسب تهیه نماید.
حقیقتاً وضعیت شهر کابل وشهرهای دیگر افغانستان ضرورت به بازنگری جدی دارد ، مردم از دولت میخواهند تا مشکلات و نیازمندی های شان را تشخیص داده  در رفع آن اقدام می نماید.
وضعیت شهر کابل تنها مسئولیت حکومت نه، بلکه یک مسئولیت مشترک حکومت و مردم دانسته میشود تاکابل به عنوان پایتخت افغانستان باید با ارزش های اسلامی و ملی هماهنگ شده و ازتمامی افغانستان نمایندگی کند.
سهم مردم نه تنها درمورد مسایل شهری بلکه درتمام امور مهم وارزنده است ، هرگاه مردم درامر بهبود زندگی خودسهیم نباشند دولت به تنهایی قادر به حل مشکل نخواهدشد، بخصوص درامور شهردارِی سهم مردم نهایت ارزنده است، ولی اینکه چگونه مردم را منحیث یک قوه محرکه درین زمینه سهیم ساخت به یک پلان وستراتیژیکی معین ضرورت دارد.
رسانه ها ، علما، مبلغین ، استادان مکاتب ومدارس وپوهنتونها ، نهادهای مدنی وسایر نهادها اجتماعی وحتی کشور های دوست وموسسات بین المللی دراینمورد باید همکاری نمایند ، تامردم به رسالت خود متوجه شده ودرامر ساختار اداری امور شهری شان سهیم شوند.
مشکلات عمده یکه هم اکنون درشهردیده میشود میتواند به چند بخش مهم تقسیم شود، که آن عبارت است از ، تنظیف شهری، بهبود وضیعت ترافیک شهری، تنظیم امور ساختمانی شهر ، کانالیزاسیون وآبرسانی ، ترانسپورت شهری وغیره می باشد که همه مشکلات دراین عرصه ها لازم است تا مرفوع گردند لازم است دراینمورد نخست ازهمه ظرفیت هاسنجیده شده ، پلان های کاری ، ونظریات قابل اجرا ارایه گردد کارهای عملی نیز آغاز گردد.
مشکل دیگری که هم اکنون درشهر وجود دارد مداخله زور مندان درامور شهری است وهمچنان غصب زمین های دولتی وشخصی توسط این افراد معضل دیگری است که باید به آن رسیده گی  صورت گیرد.  قوانین و لوایح شهری از جانب زورمندان رعایت نشده اند و بنابرین هیچ موثریتی را در قبال نداشته است و نیاز است تا شاروالی کابل وسایر شاروالی ها  صلاحیت های واضح اجرایی و تنفیذی داشته باشند.
وقتی مهمان خارجی به افغانستان میاید اولین قضاوتی که درمورد افغانستان میکند ازروی وضعیت وزیبایی شهری خواهد بود که متاسفانه پایتخت وشهرهای بزرگ کشور درمقایسه با کشور های جهان به دلایل مختلف قابل مقایسه نیست بخصوص اینروزها که مشکل بی برقی نیز به آن علاوه شده است ، ولی اکنون وقت آن رسیده تا وضیعت دگر گون شود و مردم افغانستان با تلاش وزحمت شان دراین امر سهیم گردند.
هرگاه اقدامات جدید که درشهر ها بخاطر بهبود وضعیت صورت میگیرد بصورت درست پیگیری شود ومشکلات مردم نیز دراین عرصه درنظر گرفته شود میتوان انتظار داشت که بلاخره کابل وشهرهای دیگرما حد اقل بسوی معیاری شدن خواهند رفت.
مردم وکسانی که از روی جاده ها دور میشوند درخواست میکنند که دولت باید قبل از همه مشکل بیکاری را حل نماید تا آنعده کسانیکه توان کارهای مسلکی وتولیدی را دارند بکارگماشته شده واز دستفروشی رهایی یابند .
مردم همچنان میخواهند که نه تنها برای کسانی که از روی جاده ها دورمیشوند جای مناسب کار وخرید وفروش مساعد گردد بلکه به آنهای که ضرورت به خرید اشیا درجاده ها ومحلات نزدیک ومناسب وآسانتر را دارند زمینه مناسب رفع مشکل شان مساعد گردد.
مشکل ترافیکی که از معضلات طولانی مدت شهرهای ما شمرده میشود جمع مشکل محیط زیست باید هرچه زودتر راه حل دریابند درغیر آن اضرار اقتصادی که از این ناحیه برای ما خواهد رسید جبران ناپذیر خواهد بود.
به هرصورت نظم شهری باید یکی ا زاولویت های کاری حکومت ودولت باشد ، چون مستقیماً ودران واحد بالای زندگی مردم تاثیرات خود را دارد بناءً لازم است تا دولت درزمینه به اقدامات جدی همه جانبه وموءثر خود که درآن نفع تمام جوانب درنظر باشد اقدام عملی  نماید.