د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

داوود مرادیان چرا سید جمال الدین افغان را فقط سید جمال الدین می نامد؟

افغان تحرک 30.09.2015 17:22

قسمی که دیده میشود ایران با سیاست زبانی ماهرانه و تبلیغات میدیایی اش در بین اتباع افغانستان چنان محیلانه ریشه دوانده است که حتی آنانی که از پول مردمان فقیر افغانستان نیز صاحب چوکی، مقام و معاش های دولتی و غیر دولتی نیز شده اند، مستقیم و یا غیر مستقیم به نفع ایران، به نفع تاریخ های خود ساخته و خود بافتۀ آنکشور به فضولی پرداخته و اذهان عامه را جریحه دار میسازند.

چنانچه در گذشته نیز از ادبیات "ایران محور" و "فارس محور" ، از تکثیر تاریخ های تحریف شدۀ ایران، از تبلیغات غرض آلود میدیای "ایران محور" و در عین حال "افغان ستیز" بحث های زیادی صورت گرفته است، ضرورتی به تکرار موضوعات نمی رود.

یکی از این افراد که در دام تبلیغات میدیایی ادبیات "ایران محور" و "فارس محور"گرفتار مانده و اکثرا به فضولی می پردازد شخصی داوود مرادیان، استاد پوهنتون و یا به قول خودش "استاد دانشگاه" و رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان میباشد.

داوود مرادیان و همقطاران وی، که امروز در پی تخریب هویت ملی ما صف بسته اند و سخت در بند تبلیغات میدیایی ادبیات "ایران محور" و "فارس محور"گرفتار مانده اند، اگر اندکی وقت خود را وقف نموده، برداشت های مختلف ممکن الحصول را (البته خارج از محیط تبلیغات میدیایی ادبیات "ایران محور" و "فارس محور") در رابطه با هویت ملی که عنصر عمده و اساسی در وحدت ملی و تشکل با ثبات اجتماعی محسوب میشود، به مطالعه گیرند و همچنان به دقت و غیر عقده مندانه بنگرند که ممالک متمدن جهان به هویت ملی خود چه اهمیت و چه ارزشی قایلند، شاید آنزمان از این نوع انحرافات ذهنی که از دنباله روی های که از طرق تبلیغات میدیایی ادبیات "ایران محور" و "فارس محور" عاید حال شان گردیده است، رهایی خواهند یافت.

گرچه داوود مرادیان و همقطاران وی در گذشته نیز ، یا به امر ایران و یا هم از سر غفلت، مخالفت شانرا با هویت ملی مردم افغانستان بار ها به نمایش گذاشته اند و بار ها به "افغان ستیزی" های غیر قانونی و مضر به وحدت ملی و منافع ملی ما پرداخته اند، چنانچه در پورتال وزین افغان- جرمن انلاین شکایات نویسنده گان و محققین محترم و ملی ما حکایاتی در این رابطه دارند، مگر اینبار بطور " ثبوت " موضوع مصاحبۀ اخیر داوود مرادیان را با صفحۀ انترنتی ٨ صبح مد نظر می گیریم و می بینیم که داوود مرادیان خارج از محور اصلی موضوع مصاحبه، به گفتۀ مردم شریف هرات به چه نوع "ماده رندی و لشمی" از افغانیت علامه سید جمال الدین افغان انکار می کند، و با و جودی که شخص علامه سید جمال الدین افغان خود را افغان میخواند ولی داوود مرادیان و همقطاران وی از افغان بودن و حتی از تخلص و یا از نام فامیلی علامه سید جمال الدین افغان انکار می کنند. اگر این افتادن داوود مرادیان و همقطاران وی، افتادن به دام دام تبلیغات میدیایی ادبیات "ایران محور" و "فارس محور" و جعل سازی های تاریخ ایران نباشد، پس چیست؟

داوود مرادیان نه تنها نام خود را به امر ایران به دو حرف "واو" و بدون همزۀ که در افغانستان معمول است مینویسد، بلکه از تخلص و یا از نام فامیلی علامه سید جمال الدین افغان نیز به امر ایران انکار می کنند.

در سطر پنجاه و دوم مصاحبه اش مینویسد: " ... سید جمال‌الدین اولین نظریه‌پردازی بود که تلاش کرد در برابر مدرنیته غربی یک الترناتیف ایجاد کند ..."

آیا این هم یکی از اوامر ایران به مزدورانش نیست که "هیچ وقت سید جمال الدین را به تخلص افغان یاد نکند، زیرا من برای او هم ساختن یک تاریخ جعلیی در نظر دارم که عنقریب به دست رس تان قرار می دهم "؟


در این مصاحبۀ مورخۀ ۲۱ سنبله ۱۳۹۴داوود مرادیان با ٨ صبح ، باز هم به گفتۀ مردم شریف هرات "دم ماکیان داوود مرادیان چندین بار جلوه نمایی دارد. مثلا: در جواب سوال ٨ صبح باز هم به یک نوع دیگری "ایران محوری" و "خراسان بازی" های تاریخی می پردازد، و ان به این طور:

" ٨ صبح: یک نظریه هم این هست که بخشی از مسلمانان دنیا حس می‌کنند که سهمی در جهانی شدن فرهنگ و اقتصاد ندارند، نقشی در فرایند مدرنیته ندارند، احساس بی‌هویتی می‌کنند وبه همین علت به خشونت و ترور دست می‌زنند، آیا این نظریه موجه است از دید شما؟
مرادیان: اگر ما تاریخ دنیای اسلام را نگاه کنیم، وقتی عرب‌ها با ایران باستان روبه‌رو شدند، این رویارویی از یک طرف رویارویی دو قدرت بود برای گسترش قدرت و قلمرو، از سوی دیگر این رقابت یک رویارویی ارزشی و ایدیولوژیک هم بود. نظام ارزشی ایران باستان، به نحوی متکثر بود. در همین کابل، عبادت‌گاه‌های هندوباوران وجود داشت، عبادت‌گاه‌های زردشتی‌ها وجود داشت، عبادت‌گاه‌‌های بودایی‌ها وجود داشت و یک نوع تنوع و کثرت ادیان در آن زمان دیده می‌شد. اما وقتی عرب‌ها آمدند، نتوانستند با این تنوع کنار بیایند. ما در کنار آن، رویارویی هویتی هم داشتیم. اعراب تاکید داشتند بر زبان و هویت قومی خود و ایرانی‌های باستان و خراسانی‌ها بر هویت و زبان خود تاکید داشتند و این کشمکش چند سده دوام کرد...."

سوال در این است که آیا یک شخصی که واقعا تحصیلات عالی داشته باشد، بلخصوص که ادعای داشتن دکترای را نیز داشته باشد، آیا جواب همچو سوالی را با همچو پر حرفی های بی مورد و تبلیغاتی آغاز میکند؟

در جای دیگر مصاحبه خود داوود مرادیان، در بین جملات و سطور متعددی به چنین مثالی "دانش گا هی اش" می پردازد:

"دولت‌های غربی در مبارزه با گروه‌های افراطی مسلمان با مشکلات زیاد روبه‌رو شدند. برای نمونه پس از یازده سپتمبر درکل سازمان سیا یک مترجم زبان پشتو وجود نداشت ..."

این نوع مثال های را که در بین جملات و سطور مصاحبۀ داوود مرادیان می بینیم میتوانیم جملات فضولی داوود مرادیان بنامیم. زیرا از یک طرف از افغانیت علامه سید جمال الدین افغان انکار می کند مگر از طرف دیگر یک نوع "ایران محوری ماهرانه" در بین سطورش نمایان می گردند.

منبع: ٨ صبح: مصاحبۀ داوود مرادیان تحت عنوان یازده سپتامبر و جنگ داخلی دنیای اسلام
شنبه ۲۱ سنبله ۱۳۹۴
http://8am.af/1394/06/21/september-eleven-and-civil-war-in-the-muslim-world

داوود مرادیان را کی سند دکترا به کف داده است، چه وقت، در کجا، روی چه موضوعی؟

داوود مرادیان را کی رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان مقرر کرده است و به چه منظوری؟

داوود مرادیان را وزارت محترم تحصیلات عالی چگونه اجازۀ تدریس را و برای کدام مضامین داده است؟

نا گفته نماند که در کل، یعنی جمعا و یا ظاهرا گفتگوی اختصاصی ۸صبح با داوود مرادیان، استاد دانشگاه و رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان ، تحت عنوان "یازده سپتامبر و جنگ داخلی دنیای اسلام" روی افراط گرایی می چرخد، مگر سوال در این است که آیا داوود مرادیان بلخصوص با همین عملش که حتی از افغانیت علامه سید جمال الدین افغان نیز انکار می کند، آیا داوود مرادیان و همقطاران وی خود یک افراطگرایی را پیشه نگرفته اند که مملکت و جامعۀ ما را به طرف افراطیت ، عدم وحدت ملی، قانونشکنی و بی اتفاقی و نفاق سوق می دهند؟


به امید صلح، امنیت، ثبات، ترقی و رفاه