د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

جناب محترم حامد کرزی! فعلا "وخت قهر و ناز" جناب شما نیست

افغان تحرک 25.06.2015 12:48

قرار گزارشی، یک تعداد از هموطنان ما، کار و بار خود را کنار گذاشته مصروف و مشغول آرام ساختن آقای حامد کرزی گردیده اند. چنانچه گفته میشود که: آقای اسدالله وفا، آقای وکيل بالاکرزی، آقای محمد نعیم کوچی، آقای بازمحمدزرمتی، آقای عبدالستار خواصي، آقای سناتور امان الله، حاجي اسدالله، آقای حاجي محمد انور خان اسحاقزی، آقای حاجي اغا لالی دستګيري، آقای حاجي دين محمد، آقای سناتور محمد حسن هوتک او آقای مولوی بلوچ از جمله اشخاص و افرادی محترمی میباشند که در این شب و روز کار و بار خود را کنار گذاشته مصروف و مشغول نوازش دادن آقای حامد کرزی گردیده اند.

سوال اول این است که آیا مردم رنجدیده و مظلوم ما زود تر ، جنگ محترم طالبان را با محترم دولت افغانستان خلاص کنند، جنگ گروپ محترم حکمت یار را با محترم دولت افغانستان خلاص کنند، جنگ گروپ محترم حقانی را با محترم دولت افغانستان خلاص کنند، جلو مداخلات استخبارات ایران، منطقه و یا بقیه کشور های ذیدخل را بگیرند، از فساد اداری سیزده و نیم ساله جلو گیری نمایند، یا "خلق ریس جمهور اسبق" را خوش نگهدارند؟

فلسفۀ افغانی ما سوالی جامعی را مطرح مینمایند که شنیدن جواب این سوال در قدم اول از طرف آقای حامد کرزی مطبوع، گوارا و شایسته خواهد بود: یعنی، جواب این سوال پایین را از خود جناب کرزی، بصورت شفاف، واضع و صادقانه می خواهیم!

هرگاه بیطرفانه و همچنان از دیدگاۀ "علمی آقای حامد کرزی" نیز به موضوع نظر اندازیم، می بینیم که جناب کرزی در علوم سیاسی دارندۀ "ماستری از هندوستان" میباشند، در حالیکه جناب اشرف غنی دارندۀ "دکتورا" در همچو علومی می باشند، آیا اعتبار علمی، برداشت های ملی، منطقوی و جهانی کدام یک می تواند، بصورت تخمینی و احتمالی وسیع تر، دقیق تر و به منافع ملی افغانستان عزیز مفید تر باشند؟

ویا به عبارۀ دیگر: در یک سیستم به اصطلاح دموکراسی "نیم بند" ویا هم در یک دموکراسی "بیخ جوش" حرف اول را باید ریس جمهور فعلی همان سیستم بزند و یا ریس جمهور اسبق همان سیستم؟

منتظر جواب دقیق جناب محترم حامد کرزی در این ضمینه نیز هستیم!

زمانیکه جناب محترم حامد کرزی ریس جمهور بودند، جناب شان قانونا امر می کردند و مردم اجرا، امروز مردم خواهش دارند ، دیده شود، تا چه اندازه جناب محترم حامد کرزی به این خواهشات مردم علاقه نشان میدهند و یا به آن رسیده گی نموده می توانند.

به هر صورت قسمی که درگذشته نیز از این آدرس خواهش صورت گرفته بود، باز هم یک تکرار احسن صورت می گیرد، وآن اینکه: بهتر و پسندیده تر خواهد بود که جناب محترم حامد کرزی اوقات بیکار خود را متوجۀ دو موضوع اساسی سازند، نسبت به اینکه در کار و بار "مشقتبار" ریس جمهور فعلی مشکلات، در هم و بر همی ، اخلال و یا مزاحمت های بی مورد و بی جا ایجاد نماید.

١. جناب محترم حامد کرزی می توانند لطفا اوقات بیکار خود را صرف مساعی صلح نموده، با جرات، فصاحت کلام و تجربۀ گران قیمتی که دارند، فعالیت های آمدن صلح عادلانه و صادقانه را سرعت و جدیت بیشتر بخشند. آیا جناب محترم حامد کرزی نمی توانند، با این همه اوقات فارغی که دارند، محترم طالبان، گروپ محترم حکمت یار را، گروپ محترم حقانی را و همچنان محترم حکومت افغانستان را به نشست های صادقانه، عادلانه، وطندوستانه، صلح جویانه و به منافع ملی مفید، تشویق، ترغیب و مدد نماید؟

جناب محترم حامد کرزی!
مگر این "ماستری" محترم حامد کرزی، این همه مصارف مرحوم عبدالاحد خان کرزی، این همه مصارف و پول های مردم مظلوم ما، این همه "ایلا خرچی های کشور های پول دهنده" به چه درد ما خواهد خورد، هرگاه جناب محترم حامد کرزی چهار طرف افغانی قضیه را که از تقریبا چهل سال بدینطرف "دست به یخن" یکدیگرند، به گرد یک میز مذاکرۀ افغانی، به گرد یک "دستر خوان افغانی" نشانده، نتوانید؟

اگر من مانند شما همچو "چپن و کلاهی" مقبول می داشتم، اگر من مانند شما همچو "منزل دولتی" میداشتم، اگر من مانند شما همچو ارتباطاتی وسیع ملی و بین المللی می داشتم، اگر من "سلام پوتین، بوش، احمدی نژاد روحانی، نواز شریف ...، را علیک گرفته میتوانستم، بلاخره اگر من مانند شما همچو " آرگاه و بارگاهی" میداشتم، خداند شاید است که تمام کوشش هایم را به خرچ می دادم تا اینکه محترم طالبان، گروپ محترم حکمت یار را، گروپ محترم حقانی را و همچنان محترم حکومت افغانستان را اقلا به گرد یک میز مذاکرۀ افغانی جمع می کردم ، تا دقیقا معلوم می شد که "کی" ، "چی" می خواهد، "کی" ، "چی" می گوید که بلاخره بعد از " سی و هفت سال و سه ماه و ده روز" جنگ ، معلوم میشد که ما افغانها، بلاخره امروز چه می خواهیم؟

بدون شک که تقریبا چهل سال جنگ های تحمیلی و گاهگایی نیز "شوقی" اذهان اکثریت ما را مصدوم گردانیده است، "واقعبینی ها" جای خود را نزد اکثریت ما ، به "خیالبافی ها" و "تصاویر مجازی" خالی نموده است، مگر با این همه مشکلات باید افغانها با هم بالای پرابلم ها "گپ" بزنیم، زیرا انسان های عاقل، خردمند و صالح با هم، برای رفع مشکلات در قدم اول "گپ" می زنند، تا یکدیگر را بهتر درک کنند.

خلاصۀ کلام در هندوستانی که درس خواندید، مگر "گاندی جی" تا اخرین رمق حیاتش نمی گفت که : "برای صلح راهی وجود ندارد، زیرا صلح خود راهست."

پس چرا شما که شاگرد مکتب هندوستان هم بودید، این گفتۀ "گاندی" را در شرایط امروزی افغانستان، بیشتر و بیشتر پیش کش نمی کنید، مگر خدای نا خواسته " شاگرد تنبل" شده اید؟

گذشته از مصارف ما مردم بی چاره، آیا تمام مصارفی را که محترم مرحوم عبدالاحد خان کرزی، صرف وقف تحصلیلات محترم حامد کرزی در هندوستان نموده اند، ارزش این را ندارد که اقلا فقط همین یک جملۀ "گاندی" را خو درست حفظ می کردید، و در شرایط امروزی افغانستان به "تحلیل" می گرفتید؟

سوال دیگر در این است که چرا "مشاور مخصوص تان" جناب اسپنتا، که نام خود را هنوز هم بدون الف مینویسد، چرا تمایلی "چندانی" به صلح عادلانه و صادقانۀ افغانی ندارد، مگر برای اکت، نمایشات عکس و فلم برای میدیا جناب اسپنتا همواره خود را به "رندی" به زیر عکس و یا رسم سمبولیک "کبوتر صلح" جلوه گر نمی سازد؟ پس دلیل و یا دلایل وی در چه نهفته که در عمل تا به حال "جنگ های ناتویی اش را" نسبت به یک "صلح عادلانۀ افغانی" ترجیع داده است؟ آیا این نوع عمل خود یک نوع آله سازی ماهرانه و به درازا کشانیدن جنگ ها نبوده است؟

اگر جناب کرزی به راۀ یک صلح پایدار و عادلانه فعال می شوید، باید این کار را به همرای کسانی پیش ببرید، که صادقانه، عادلانه و از دل و جان به آمدن یک صلح بی درنگ و عادلانه به افغانستان علاقۀ واقعی داشته باشند، اگر در ارتباط صلح و فعالیت در این زمینه خود را عاجز و ناتوان می بینید، پس لطفا خواهش دومی مردم رنجدیدۀ ما را بجا کنید.

٢. جناب محترم حامد کرزی می توانند لطفا اوقات بیکار خود را صرف بهبود وضعیت کیفیت و کمیت معارف اولاد وطن فرمایند. لازم به گفتن و نوشتن نیست، زیرا جناب محترم حامد کرزی خود می دانند که بهبود وضعیت تربیه و تعلیم اطفال افغان یکی از ارکان مهم وآینده ساز برای ما میباشد، پس چه بهتر که جناب ایشان درین رۀ مقدس ، با استفاده از امکانات و ارتباطات وسیع ملی و بین المللی شان کوشش های پی گیر دقیق ، صادقانه و "غیر نمایشی" قدم رنجه فرمایند.

د مظلوم افغان ولس ځینی هیلی او غوښتنی د ښاغلی پخوانی ولسمشر جناب محترم حامد کرزی څخه دا دی چه که امکان او وخت یی ورسره شته نو بیا لطفا لاندنی موضوعات او مسایل سره مرسته وکړی:

- د باکیفیته ښونې او روزنې په ساحه کی دقیق غور او ممکنه مرسته
- افغان ښوونکو سره مرسته په ساحه کی دقیق غور او ممکنه مرسته
- د کتابتونونو او هم د برښنایی کتابتونونو د پراختيا په ساحه کی دقیق غور او ممکنه مرسته
- د روزنیز او ښونیز مواد او د روزنیز او ښونیز میدیا تولید سره ممکنه مرسته
- د درسي ټولګيو په باکيفته کول په لاره کی ممکنه مرسته
- افغانو ټولګيوالو څخه ممکنه مرسته
- دافغان ښوونکو په برخه کی دقیق غور او ممکنه مرسته
- دافغان ښوونکو د استعدادونو تقویه او رشد په برخه کی دقیق غور او ممکنه مرسته
- نوی "درسی میتودونو" دافغان ښوونکو لپاره وړاندی کول په ساحه کی دقیق غور او ممکنه مرسته
- له نوی او مدرن "درسی وسایل" د استفاده ضمینه برابرول په ساحه کی دقیق غور او ممکنه مرسته

مننه


به امید صلح، امنیت، ثبات و ترقی افغانستان عزیز و به امید رفاۀ مردم رنجدیدۀ ما


و من الله التوفیق