د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

تاثیر محیط بالای انسان

فرهاد "امانی" 16.05.2015 12:05

اگر در باره انسان ها صد ها و هزار ها جلد کتاب نوشته کنیم و توسط قلم بدستان نگارش هم شده ، هنوز هم کم خواهد بود. اما میخواهم به گونه مختصر و موجز در رابطه بنویسم . این را وقتی نوشتم که توجه بنده را نبشته جناب استاد  مسعود جلب کرد که : ((انسان دارای دو من است ))
به صورت کل انسان ها دارای دو من است.  یکی من ظاهری همانا قسمی که از نامش هویداست مربوط ظاهر انسان میشود به گونه مثال نام های اشخاص فواد ، کریم ، احمد محمود... اعضای بدن : مثال روی و چهره ، دست و  پا ،چشم ها دهن ، گوش ها لب ها ، خلاصه هر آنچه که ظاهرا آنرا میبینیم ، میشنویم و حس میکنیم . تشخیص انسان ها  از من ظاهری بسیار کار سخت است و روان شناسان هم در شناخت انسان با وجود داشتن تخصص و مطالعه وافر در این زمینه ، توانسته اند به قدر بسیار ناچیز در باره انسان معلومات  دریابند و از روی مطالعه یی که در زمینه انسان شناسی کردن  ،انسان ها را تشخیص دهند. اما چیز دیگری که همه انسان ها را  بیشتر افسون خود کرده و سال هاست در جستجوی شناخت بهتر آن هستند ، من  نهان شده در درون انسان هاست . من نهان شده را میتوان با یک درخت در نهان انسان ها تشبه کرد  همان قسم که درخت دارای ریشه، تنه  ، شاخچه های خورد و بزرگ ، بررگ های خورد و بزرگ ، تغیر در چهار فصل از لحاظ ظاهری و باطنی ... وغیره است ،انسان ها هم در درون خود همین گونه هستند. و این خواص ارتباط مستقیم به محیطی که انسان در آن بزرگ میشود میباشد . در حقیقت انسان ها در همان محیطی که بزرگ میشوند تمام واقعیاتی که در همان محیط صورت میگیرد در مغز انسان درج میشوند. اگر انسان ها در محیطی که در آن جنگ ، برادر کشی ،خانه ویرانی ظلم ، فساد اخلاقی ،تجاوز  خشونت های فزیکی ،خشونت های روانی، خشونت عاطفی خلاصه انواع و اقسام خشونت ها ... وغیره موجود بوده زندگی کنند ، همان خواص خشونت در ذهن شان ناخودآگاه ثبت میشوند و در هنگامی که در محیط صلح میخواهد زندگی نماید خشونت های که در ذهن شان درج شده که متاثر از محیط است، از خود آنرا در جامعه عرضه میکنند. همچنان این را باید یاد آورشد، کسانی که تلخی و شرینی زند گی را به تجربه گرفته اند در محیط های مختلف تصامیم مختلف میگیرند و همیش در منافع و مقاصد خود می اندیشند. و این هم متاثر از محیطی است که انسان ها در آنجا به بلوغیت رسیده اند مثال تصمیم خوب یا خراب به هر حال
 امید واری ها وجود دارد و دانشمندان این را هم تایید کردن انسان های که در محیط جنگ بزرگ میشوند و من درونی و بیرونی شان متاثر از جنگ و بی عدالتی هاست به طور نسبی قابل درمان میباشد . بنا نظر به گفته های فوق نتیجه میگیریم که ،انسان ها باید در محیطی بزرگ شوند که صلح و امنیت برقرار باشد تا من ظاهری و من درونی خوبتر تربیت شوند، تا مانع بروز انواع خشونت ها در جامعه باشد. چونکه خشونت حاکم در جامعه تاثیر مستقیم بالای روان انسانها داشته و روان انسان را زیر فشار قرار میدهد .