د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

در شرایط کنونی انتخاب قوای محافظ تاسیسات وزارت دفاع ملی نظر به چه معیاری صورت می گیرد ؟

عابد ، رسولی 15.09.2014 12:09

به تاریخ هشتم سپتمبر ٢٠١٤ میلادی تفاهمنامۀ برای ایجاد قوای محافظ تاسیسات وزارت دفاع ملی افغانستان میان شورای امنیت ملی افغانستان و قوماندانی ناتو به امضا رسید.

نا نوشته نماند که ، رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان و بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان ، این قرار داد و یا این مکتوب تفاهم دو جانبه را با جنرال جان کمپبیل قوماندان عمومی آیساف پیرامون کمک مالی ایالات متحده امریکا برای قوای محافظ تاسیسات وزارت دفاع ملی افغانستان ، امضا نمودند.

بر اساس این قرار داد و یا این مکتوب تفاهم، قرار است قوای محافظ تاسیسات وزارت دفاع افغانستان به تعداد پنج هزار و سی نفر خارج از سقف تشکیلاتی اردوی ملی افغانستان به منظور حفاظت از تاسیسات که از نیرو های خارجی به جانب حکومت جمهوری اسلامی افغانستان تسلیم داده شده و یا تا پایان سال جاری تسلیم داده می شوند، ایجاد گردد.

نظر به موافقتنامۀ مذکور قرار است تا ایالات متحدۀ امریکا مصارف معاشات محافظان تاسیسات وزارت دفاع افغانستان را برای مدت یکسال به مبلغ نزدیک به ۱۴ میلیون دالر امریکایی بپردازند. پرداخت این مبلغ برای یکسال دیگر نیز قابل تمدید می باشد. امضای این موافقتنامه باعث می گردد تا از تخریب تأسیسات که جدیداً در اختیار اردوی ملی قرار داده شده، جلو گیری به عمل آید.

سپنتا در این رابطه گفت: ” این یک کمک خوب است، احتمالا برای دو سال ادامه خواهد یافت و وزارت دفاع ملی از این پول برای تعلیم و تجهیز پنج هزار و سی نفر استفاده خواهد کرد.”

مگر سوال در اینجاست که این تعداد پنج هزار و سی نفر که تعلیم و تجهیز می شوند نظر به کدام معیاری و یا نظر به کدام معیار های تعین و یا انتخاب میشوند؟

نا نوشته نماند که چند سال قبل زمانیکه اقای سپنتا وزیر خارجۀ مملکت و یا بهتر بنویسم سرپرست وزارت خارجۀ مملکت بود ، والی بلخ اقای عطا محمد نور ، البته با توافق با وزیر خارجۀ مملکت ما ، یعنی اقای سپنتا را در روز نوروز و یا روز سال نو به حیث "بلند کنندۀ جندۀ روضۀ سخی جان" در شهر مزار شریف تعین و یا انتخاب نموده بود.

امید انتخاب و یا تعینات این پنج هزار و سی نفر مانند و یا شبیۀ انتخاب و یا هم معکوس چند سال قبل والی بلخ نباشد.



به امید صلح ، ترقی و رفاۀ مردم رنجدیدۀ افغانستان

و من الله توفیق