د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

رفت وآمد آقای جان کیری، قانون شکنی های آقای عبدالله و حاکمیت قانون

احمد ولی، هدایت 13.08.2014 23:57

حاکمیت قانون که به زبان انگلیسی به آن "Rule of Law" می گویند، قاعدۀ عمومی است که بر اساس آن تصمیمات حکومتی بر اساس اصول شناخته‌ شدهٔ حقوقی صورت می گیرند، نه بر اساس تملق، چاپلوسی و خود را "خم و چم کردن" به نزد وزیر خارجه و یا ریس جمهوری کشوری دیگری!

آیا آقای جان کیری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا و یا هم آقای بارک اوباما ریس جمهور آنکشور نمی دانند که حاکمیت قانون و یا به گفتۀ خودشان همان "Rule of Law" چه معنی میدهد، که گاهی اصطلاحاتی را ، مانند اصطلاح "دولت وحدت ملی" ، وارد جار و جنجال های انتخاباتی افغانستان می نمایند؟

جواب این سوال واضعیست که آقای جان کیری میداند که "Rule of Law" ویا حاکمیت قانون چه معنی میدهد، وقتی که آقای جان کیری این موضوع را می داند، و از این موضوع هم مطلع است که آقای عبدالله در سه دهۀ گذشته مصروف و مشغول جنگ های خانه ویران کن بوده است، و فرصت آن را پیدا نتوانسته تا مطالعاتی در بارۀ حاکمیت قانون انجام فرماید، پس خالی از لطف نخواهد بود تا در پهلوی دیگر کحمک ها یک کورس اکابر شش ماهه و یا یک ساله برای آقای عبدالله و بعضی از اعضای ستاد انتخاباتی آقای عبدالله تهیه و تنظیم نمایند، تا اقلا آقای عبدالله و بعضی از اعضای ستاد انتخاباتی آقای عبدالله متوجه شوند که "حاکمیت قانون" چه معنی می دهد.

در غیر صورت در پهلوی جنگ های پر اسیب، فساد اداری، فقر اقتصادی کمسوادی ها و زور گویی های تباه کن و غیر قانونی وضعیت مردم رنجدیدۀ افغانستان را بیشتر از اکنون خراب تر می گرداند!

دوران طولانی زندگی افغانها همواره دستخوش تغییرات در گرایش به قانون بوده است. متاسفانه جنگسالارانی چون آقای عبدالله با برداشتی سطحی از قانون و قانونیت در برخی مواقع خود را بالا تر از قانون می تراشند. مردم رنجدیده، فقیر و غیور افغانستان می خواهند که حاکمان و قانون در یک ردیف قرار داشته باشد، مگر آقای عبدالله ، جنگسالاری که خود را با صد حیله و چلبازی در ردیف کاندیدان ریاست جمهوری رسانده ، می خواهد خود را از قانون و حاکمیت قانون بالا تر بخواند. مسولیت این همه زورگویی های بی جا، خلاف قانون و نا مشروع او را چه کسی بر دوش خواهد گرفت؟

در دوران جنگ های سه دهۀ اخیر قانون به سادگی چیزی بود که جنگسالاران و یا هم حاکمان آنزمان می خواستند، مگر امروز ، پس از آن همه تجارب تلخ به حاکمیت واقعی قانون ضرورت داریم، نه به امتیاز طلبی ها و مطالبات سیاسی نا بخردانه!

امروز در افغانستان نخستین گام در جهت فاصله گرفتن ازقانون شکنی ها و استبداد جنگسالارانی چون آقای عبدالله، آقای عطامحمد نور، آقای محقق، آقای امرالله صالح و غیره فقط و فقط حاکمیت قانون میباشد و بس!

حاکمیت به وسیله قانون به معنی و به مفهوم پایین تر بودن جنگسالاران از قانون میباشد.

جنگسالارانی چون آقای عبدالله، آقای عطامحمد نور، آقای محقق، آقای امرالله صالح آقای قانونی،و غیره چه کمالاتی دارند که بعضی ها خواستار مقام و منسب و چوکی دولتی برایشان اند؟

هرچند هیچ جامعه ای بدون مشکل نیست، اما در کل حاکمیت قانون از حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حمایت می کند ، نه از امتیاز طلبی و مطالبات سیاسی چندجنگسالار!

حاکمیت قانون در افغانستان یعنی وجود نظم در کشور.حاکمیت قانون یعنی اجرای قانون اساسی ، اجرای دیگر قوانین موضوعه ومتباقی قوانین افغانستان ، واجرای آن ها هم به نحوه درست و در راستای اجرای هداف آن قوانین.

در عمل، حاکمیت قانون در افغانستان بدان معنا است که هیچ فردی، چه جنگسالارانی چون آقای عبدالله، چه رییس جمهور و چه یک فرد عادی از قانون بالاتر نیست. حکومت‌ افغانستان، قدرت را از طریق قانون به کار بندد و خود ملزم به اطاعت از آن هست. قوانین افغانستان باید در جهت خواسته‌ های مردم افغانستان و نه در جهت امتیاز طلبی ها، زورگویی ها و مطالبات سیاسی آقای عبدالله، آقای عطامحمد نور، آقای محقق، آقای امرالله صالح آقای قانونی،و غیره قرار داده شود!

جنگسالارانی چون آقای عبدالله، آقای عطامحمد نور، آقای محقق، آقای امرالله صالح آقای قانونی،و غیره متهم به اخلال انتخابات ریاست جمهوری، ساختاردولت زدایی وجریحه دار ساختن احساسات عامه، سزاوار محاکمه سریع و علنی هستند!

هنگامی که قانون بر همه یکسان تطبیق گردد، و همه از آن اطاعت کنند به نطر میرسد در افغانستان عزیز نیز عدالت به بهترین نحو ممکن برقرار می شود.