د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

نماینده واقعی تاجک ها کی است؟

عبدالوقار دانشیار 16.04.2014 12:04

نوشته از: محمد حلیم فدایی
ترجمه از: عبدالوقار دانشیار


در حاکمیت سیاسی افغانستان افرادی که در رأس دولت قرار دارند ویا اشخاصی که در رأس مثلث دولت مستقر اند، چنین تعبیر می شود که گویا این افراد از اقوام مشخصی نماینده گی می کنند. و این مسئله را درحالی مطرح می کنند که هیچ نوع توافق کُلی در میان اقوام مذکور وجود ندارد که احمد ویا محمود ویا هم فلان شخص به نماینده گی از قوم انتخاب شده باشد. درواقع، هیچ نوع توافقی به میان نیامده است که چه فردی به نماینده گی از اقوام برای احراز پُست مشخص دولتی اقدام کند.
زیرا طرح مسئله حاکمیت مردمی خود به خود موضوع قومیت را منتفی می سازد، و به عوض آن، موضوع شهروندی و تابعیت را در محور قرار می دهد و بر اساس همین موضوع است که هر منتخب و منتسب از تمام اقوام، مخالفین و موافقین خود نماینده گی می کند. آقای داکتر اشرف غنی احمدزی بر همین باور است، زیرا او معتقد است که هیچ افغان بر افغان دیگر برتر نیست و هیچ افغان از افغان دیگر کمتر نیست.
قوت، وحدت ملی، و توان افغانستان در همین امر نهفته است که اقوام ساکن در آن به شکل طبیعی مثل قالین بافت خورده اند و مردمی که ازین قالین استفاده می کنند، همه مثل گُل های آن مساویانه بهره می برند.
قوت، وحدت ملی، و توان افغانستان در همین امر نهفته است که اقوام ساکن در آن به شکل طبیعی مثل قالین بافت خورده اند و مردمی که ازین قالین استفاده می کنند، همه مثل گُل های آن مساویانه بهره می برند.
رئیس و معین وی در امور مالی – پشتون
معین امور دفاعی – تاجک
معین امور زنان و معین امور پلانگذاری – هزاره
معین آب و برق – ازبک
بالاخره از روز 13 ام ماه دسمبر سال 2003 میلادی الی روز چهارم ماه جنوری سال 2004 میلادی قانون اساسی درنتیجه تصمیم کمیته های ده گانه لویه جرگه به میان آمد. در ماده چهارم فصل اول این قانون آمده است: ((ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجک،‌ هزاره، ازبک، ترکمن،‌ بلوچ،‌ پــــشه يی، نـورستانی، ايماق، عرب، قرغيز، قزلباش، گوجر، بـراهـــوی وسايـر اقـوام می باشد.))
به همین ترتیب، در ماده شصت فصل سوم قانون اساسی چنین ذکر شده است: ((رئیس جمهور، دارای دو معاون، اول و دوم می باشد.)) و در ادامه می آید: ((کانديد رياست جمهوری نام هر دو معاون را همزمان با کانديد شدن خود به ملت اعلام ميدارد.))
طی دو دور ریاست جمهوری منتخب پیشین که بر اساس انتخابات قانونی روی کار آمد، برادران تاجک ما یک بار محترم احمد ضیا مسعود و بار دیگر مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم به حیث معاونین رئیس جمهور و محترم محمد کریم خلیلی به نماینده گی از برادران هزاره معاون رئیس جمهور بود. در دو دور مذکور، هرگز نماینده گانی از سایر اقوام معزز افغانستان وجود نداشت و نه هم کسی از آن سخن گفت. حالآنکه در قانون اساسی از 13 قوم ذکر به عمل آمده است و در هیچ جائی از قانون یاد نشده است که قدرت باید در دست یک مثلث بر اساس اقوام مشخص و معین قرار داشته باشد. آیا معقول، منطقی و عملی به نظر می رسد که ترکیب 13+ کثیر الاضلاع بتواند  وحدت ملی را تأمین و باعث تغییر و اصلاح در جامعه گردد؟
این نماینده گی نه بر اساس مثلث، نه مخمس، نه مربع، نه مسدس، نه هفتاگون، نه اوکتاگون، نه نیناگون، نه دیکاگون و نه هم بر اساس سایر ترکیب های کثیر الضلعی حل می شود.
این نماینده گی نه بر اساس مثلث، نه مخمس، نه مربع، نه مسدس، نه هفتاگون، نه اوکتاگون، نه نیناگون، نه دیکاگون و نه هم بر اساس سایر ترکیب های کثیر الضلعی حل می شود.
هیچ کسی از هیچ قوم نماینده گی کرده نمی تواند، بلکه هر کس از هر قوم نماینده گی کرده می تواند.
هیچ کسی از هیچ قوم نماینده گی کرده نمی تواند، بلکه هر کس از هر قوم نماینده گی کرده می تواند.
نباید هیچ یک از مقام دولتی به شمول رئیس جمهوری – چه انتخابی و چه هم انتسابی – بر اساس قوم تقرر یابند بلکه باید بر اساس اصول اسلام، قانون اساسی، تابعیت و شهروندی تعیین شوند. و هر فرد باید بر اساس اهلیت و سطح رأی از سوی مردم تقرر حاصل کند.
در ماده 62 قانون اساسی هفت شرطی که برای رئیس جمهور و معاونین وی آمده است، در هیچ یکی از آن شرط قوم ویا زبان برای رئیس جمهور و معاونین وی ذکر نشده است.
تعجب این جاست که شعار دهندگان شهروند، جهاد، امت اسلامی، مدنیت، همگرائی، اعتدال وبرابری بر تیم تحول و تداوم به خاطر عدم موجودیت تاجک انتقاد می کنند، ولی نمی دانند که این گونه موقف آنان درمخالفت با قانون اساسی و خواست شعارهای خود شان قرار دارد.
از سوی دیگر، ترکیب قومی و جغرافیائی افغانستان طوری است که هیچ فردی ادعا کرده نمی تواند که بر اساس رأی یک قوم خاص انتخاب شده است ویا از یک قوم مشخص نماینده گی می کند. قوت، وحدت ملی، و توان افغانستان در همین امر نهفته است که اقوام ساکن در آن به شکل طبیعی مثل قالین بافت خورده و مردمی که ازین قالین استفاده می کنند، همه مثل گُل های قالین مساویانه از آن بهره می برند. هیچ کس از هیچ قوم نماینده کرده نمی تواند، بلکه هر کس از هر قوم نماینده گی کرده می تواند. این نماینده گی نه بر اساس مثلث، نه مخمس، نه مربع، نه مسدس، نه هفتاگون، نه اوکتاگون، نه نیناگون، نه دیکاگون و نه هم بر اساس سایر ترکیب های کثیر الضلعی حل می شود. اما خواست های نامشروع، غیر قانونی، غیر اسلامی و غیر مدنی آنان تنهاوتنها از طریق احترام به رأی مردم، حاکمیت مردمی و چارچوب قانون اساسی قابل حل است. نماینده واقعی تمام اقوام به شمول تاجک ها، کسی است که مثلث مذکور را به چتری تعویض کند که تمام اقوام هنگام طوفان، باران و آفتاب تحت آن پناه برده و از خویشتن محافظت کنند.