د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

فارس سازی ایران و فیلتر افغانی

داوود ، هدایت 08.03.2014 20:25

فارس سازی که انرا همچنین ایرانی سازی و یا هم فارسی زبان سازی میتوان نامید ، اصطلاحی است که برای طرزالعملی که منجر به تغییر هویت و زبان مناطق و افراد غیرفارس به هویت فارس می‌شود اطلاق می‌گردد.

فارس شدن مردم غیز فارس ممکن است هنگامی صورت بگیرد که زبان فارس در مناطق غیرفارس نشین ترویج گردد و زبان ، کلتور و فرهنگ غیرفارس تحت تاثیر و یا هم تحت تاثیرات عمیق زبانی فارس قرار گیرند.

به طور مثال امروز ما شاهد ان میباشیم که بسیاری از اقوام ترک تبار، کرد ها ، بلوچ ها و یکتعدادی زیادی از اقوام دیگر که در داخل ایران ساکن می باشند در جمعیت فارس آن نواحی حل گردیدند. دلیل اصلی این موضوع ارتباط مستقیم با سیاست زبانی "فارس محور" ایران دارد.

سیاست زبانی "فارس محور" ایران نه تنها در داخل ایران یک رول فعالانه ای را دارا می باشد ، بلکه این سیاست در تلاش انست تا سرحدات ایران را سپری نموده ، به توسعه طلبی های منطقوی بپردازد.

همچنین فارس سازی ممکن است به روند انتقال زبان فارس ها و "تاریخ" های اکثرا جعلی وساخته و بافته ای ایشان به مناطق غیرفارس نشین اشاره داشته باشد ، که به شکل گسترده به تضعیف و حتی از بین بردن کلتور ، آداب کلتور ، رسوم و زبان مردم غیرفارس در نتیجه قدرت سیاسی فارس ها در ایران امروز و فارس دیروز صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.


در افغانستان عزیز ، در قرن بیست و یکم میلادی که فقد یک دهه و چند سالی از شروع ان نمی گذرد ، پروسه ای "فارس سازی" با "ایران محوری تمام" ، شدید تر و سریعتر از قرن پیشتر صورت گرفته و همین اکنون نیز در جریان میباشد. تنش برسر "فارس سازی" وهمچنان استفاده از کلمات و مصطلعات نامانوس در افغانستان عزیز، از مسائل جنجال برانگیز میباشد.

خوشبختانه یکتعداد زیادی از مردم شریف افغانستان ، بلخصوص هموطنان اگاه ما چه از اقوام شریف ازبیک ، بلوچ ، پشتون ، پشه ای ، تاجک ، ترکمن ، هزاره و چه هم اگاهان دیگر اقوام شریف افغانستان که به اهمیت اتحاد و وحدت ملی ما افغانها ، و همچنان به منافع ملی ما پی برده اند ، به مقابل این "فارس سازی ها" و "فارس بازی" های ایران با دیدگان باز نگاه می دارند و هرگونه اله سازی "زبانی" و همچنان ابزار سازی "دینی-مذهبی" ایران را از " فیلتر افغانی " گذشتانده انرا چنان تصفیه خواهند کرد که تا فضای افغانستان عزیز را دیگر زهر الود و سمگین نسازد.


با عرض احترامات فایقه