د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

با سردردی چه کنیم؟

خالد اورمړ 19.10.2010 12:37

بنده گرچه داکتر نمیباشم مگر علاقمند بودم تا در رابطه به برخی عوامل سردردی نکاتی مفید و ضروری را گرداورده و خدمت هموطنان شریف خود و انعده یی که ازین مریضی رنج میبرند تقدیم نموده و ارزو مندم برایشان مفید واقع گردد. مطالب اتی از تجارب ، مشوره با داکتران و مطالعه موضوع در سایت های متعددی جمع اوری گردیده است.

1. علت دقیق سر دردی باید بعد از چندین حمله برای مریض مشخص شده باشد تا ازان جلوگیری نموده و از مبتلاشدن به سردردی مصون بماند. مریض و اطرافیان ان میتوانند علت سردردی را پیدا نمایند که ایا از اثر پریشانی ، تغیرات محیطی مثلا دود ، بوی عطر ، سروصدا ، سردی و یا هم ارثی و غیره بوده و یا علت دیگری مثلا قبضیت، فشار بلند خون، ضعف دید یا قوای باصره ، تومور ها و یا غیر ان مانند عملیات جراحی، مصدومیت ها یا ضربه های وارده بر سرو کمر ، سترس و شوک های عصبی وشنیدن خبرهای ناگوار، ضعف جسمی و بعضی دواها طور مثال دواهای مانع حاملگی وعوارض جانبی برخی دواهای دیگر . علل و عوامل سردردی بیشمار بوده و باید انرا معلوم نمود . حتی بعضی اشخاص با اشیای از قبیل رنگها و مزه ها حساسیت داشته میباشند وبمجرد تماس با انها سردردی شان تحریک میگردد. با این کار ما میتوانیم سردردی خودرا بطور اسان و موثر تداوی نماییم. بناء باید به رفع اصل علت پرداخت و انرا برطرف نمود.

2. بعد از شروع اولین علایم سردردی باید عاجل از ازدحام دور شده و در یک جای آرام و تاریک و خالی از سروصدا رفت و دراز کشید.علم و تجارب انسانی ثابت نموده است که قرار گرفتن در محیط پر سر و صدا ، و اشتراک در محافل مزدحم و صداهای خشن و نا ملایم باعث نا ارامی روح و روان ، بروز تشنجات و حوادث غیر مترقبه شده میتواند.

3. طریقه دراز کشیدن طوریست که قسمت پایین بدن بالا قرار گیرد و ناحیه سر یعنی قسمت فوقانی بدن باید پایین قرار گیرد. باین طریق که یک یا دو بالشت را زیر پاها نهاده تا پاها بالا و خون بطرف سر جریان پیدا نماید.

4. همزمان با موضعیت فوق باید از تماس هر نوع روشنی و اشعه افتاب با چشم دور بود و اگر ان ممکن نباشد یک دستمال سیاه را بالای چشمان خود گذاشت تا مانع نور گردد.

5. هر نوع دواییکه برای سر دردی از طرف داکتر تجویز گردیده است باید بمجرد بروز زگنالها یا علایم سردردی که نزد مریض معلوم و تجربه گردیده است استعمال شود.

6. در این اثنا باید نفس های مرتب، اهسته و عمیق کشید و اگر شربت و جوس که سرد نباشد صرف گردد هنوز بهتر میباشد.

7. تکور نمودن ناحیه عقب گردن و سر نیز مفید است . باین طریق که قسمت های متذکره را با یک مشکوله اب شیر گرم تکور نمود. و یا سر خودرا بایک تکه یا دستمال نرم پیچاند و به اندازه لازم بسته نمود. زیرا این کار برای عده یی از مریضان مفید و ارامش دهنده میباشد.

8. باید مصرف نمک و چربی را کاهش داد و بجای ان مایعات گرم ، ترکاری و میوه استفاده نمود. جریان سالم و خراب خون در بدن رابطه با سردردی داشته میتواند. بناء باید متوجه صحت خود بود و از ترکاری های متنوع فصل استفاده کرد.

9. ورزش را باید جزء برنامه روزانه خود گرانید . بهترین موقع ان هرصبح بعد از نماز میباشد به این عبارت که صبح حرکات ورزشی ساده را انجام داد . خصوصا حرکات اهسته گردن و کمر را اجرا نمود. از حرکات شدید خصوصا تکان دادن ناحیه سر همیشه و در وقت ورزش خصوصا پرهیز نمود.

10. تفریح نمودن و دیدار دوستان و سایر سرگرمی ها و مصروفیت ها مثلا دیدن مناظر دلکش ودر اوقات لازم از خانه بیرون رفتن و در محل مناسب ، ارام و دور از مزاحمت بسر بردن نهایت مفید ثابت شده اند. بناء باید هیچوقت خودرا به افسردگی و دقیت و دلتنگی نگذاشت و همیشه خودرا به انواع سرگرمی ها خوشحال و شاداب نگهداشت.

11. نه تنها فشار روانی یکی از اسباب سردردی بوده میتواند، بلکه باید از کارهای شاقه و فشار فزیکی نیز دوری جست و کار بالاتر از توان روحی و جسمی را نکرد. انسانها در اثنای کار کردن باید استراحت را فراموش ننمایند. زمان طولانی ایستاده ماندن یا گشتن برای صحت ،خصوصا مریضان که از سر دردی رنج میبرند مضر میباشد. بناء باید درین اثنا با فواصل لازم وبطور وقفه ای از کار دست کشید و کمی نفس گرفت تا انرژی بدن تجدید و تازه گردد.

12. اکثرا ادویه های تسکین دهنده دردهای عصبی باعث خواب الودگی میگردد. مثلا مریضی که ادویه ارامش اعصاب که اغلبا خواب الودگی را بارمیاورد استعمال مینماید ، باید به قدر ضرورت وطبق تقاضای دوا به خواب و استراحت بپردازد. یعنی اگر در اثنای تمایل به استراحت و کسالت شدید بر کار اصرار ورزیده شود و تن جبرا به کار کردن وادار گردد، اثرات ازار دهنده و منفی که یکی ان همین سردرد ها میباشند را بوجود اورده و فشار بالای اعصاب و مغز افزایش مییابد. درین هنگام بهتر است از کارهای که به دقت بیشتر ضرورت دارند، پرهیز گردد مانند دریوری ، اشپزی و کار با ماشین الات.

13.در پایان باید نکته مهمی را برای تمام مریضداران و خانواده های گرامی یاد اور شد که با این نوع مریضان باید با ملایمت و حوصله مندی رفتار نمود و از هر نوع حرکت عصبانی و خشن که موجب پریشانی ، تشویش و غمگینی انها میگردد خودداری نمود.