د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

بالاخره انتخابات برگزار وختم شد

سلام خان 19.09.2010 10:55

پروسه ی رای دهی انتخابات توسط فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان صبح روز شنبه رسما آغاز شد. حامد کرزی رییس جمهور کشور نیز یکی از رای دهنده گانی بود که در نخستین دقایق آغاز این پروسه در مرکز رای دهی لیسه امانی شهر کابل رای خود را به صندوق ریخت.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات ضمن اطمینان دادن از امنیت به مردم گفت که 92 درصد از مراکز رای دهی در کشور فعال است و مردم می توانند با اطمینان خاطر به این مراکز مراجعه کنند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از مردم خواست تا بدون هراس به مراکز رای دهی رفته واز حق رای خود استفاده کنند. داکتر عبدالله عبدالله رهبر اپوزیسیون تغیر و امید نیز با اشتراکش در پروسه ی رای دهی از مردم درخواست نمود تا در این پروسه فعالانه سهم بگیرند.

در بسیاری از مراکز رای دهی پروسه ی انتخابات به طور عادی جریان یافت اما گزارش ها از مناطق مختلف به شمول پایتخت افغانستان حاکی از اوضاع متفاوتی است یکی از مسوولان امنیتی به خبرنگار ان در شهر کابل گفته است که در مرکزانتخاباتی لیسه مخفی بدخشی در حوزه یازدهم شهر کابل 400 کارت رای دهی تقلبی کشف و ضبط شده و چهارتن به اتهام این قضیه بازداشت گردیده است. ادعا ها در مورد استفاده از رنگ تقلبی در یکی از مراکز انتخاباتی در دشت برچی نیز وجود دارد.

در ولایت قندهار در ولسوالی پنچوایی بر اساس ګفته ی یکی از مسولان مر کز انتخاباتی که نخواست نامش فاش ګردد ګفته می شود برخی کاندید ها صندوق های رای ګیری به خانه های خود برده وپر کرده اند ومیګویند که این افراد شناسای هم شده،در قندهار برخی مقام های دولتی به نفع کاندید ان خاصی در امور انتخابات دخالت کرده است چنانچه جنرال نور الحق که خودش کاندید ولسی جرګه براب بار دوم نیز می باشد جنرال عبدالرزاق قومندان پو لس سر حدی سپین بولدک را بطور مشخص متهم کرده است که در انتخابات دخالت می نما یند،برعکس جنرال عبدالرزاق این اتهام را رد نموده است.

خبر های رسیده از شرق افغانستان و از ولایت ننگرهار حاکی از آن است که در یکی از مراکز انتخاباتی در نخستین ساعات روز اوراق رای دهی تمام شده و دها تن در صف ها منتظر رای دهی باقی ماندند. گفته می شود در داخل شهر جلال آباد و در یکی از مراکز رای دهی از رنگ تقلبی نیز استفاده شده است.

اما سخنگوی پولیس ننگرهار گفت که 618 کارت جعلی رای دهی را با دوتن از عاملان آن شناسایی و بازداشت کرده اند. مقامات در غور در مرکز افغانستان نیز 53 کارت جعلی را قبل از استفاده شناسایی و ضبط کردند.

مسوولان در ولایت پکتیا گفته اند که 1600 کارت رای دهی را که به نفع یک کاندید مشخص استفاده می شد با عاملان آن بازداشت کرده اند.مقامات ولایت لوگر در همسایه گی پکتیا می گویند که 300 کارت جعلی را با عاملان آن شناسایی و بازداشت کرده اند.

طالبان ارتباط ولسوالی سنگین ولایت هلمند را با مرکز این ولایت قطع نموده اند اما رای دهی در شهر لشکر گاه به خوبی و به طور عادی ادامه یافت.

کندز در شمال شرق کشور ساحات جنجال برانگیز امنیتی برای نیروهای طرفدار دولت است. والی کندز گفت که طالبان ارتباط قسمت هایی از ولسوالی های اما م صاحب، ارچی وچهار دره را قطع نموده اند. شهر کندزدر نخستین ساعات صبح امروز شاهد حضور پر رنگ مردم به ویژه زنان در پروسه ی رای دهی بود اما پرتاب راکت مخالفین بالای شهر و زخمی شدن 16تن سبب گردید که روند رای دهی کمرنگ شده ومردم پراکنده شوند. شماری از مردم مدعی اند که در تدابیر امنیتی در کندز به تناسب گذشته تغیراتی دیده نشده است.

تخار در همسایه گی کندز شاهد حملات راکتی مخالفین بالای مراکز رای دهی بود، به گزارش رسانه ها پنج مرکز رای دهی در ولسوالی ینگی قلعه به دلیل این حملات راکتی مسدود شدند. اما برخورد هواداران دو نامزد در تالقان مرکز ولایت تخار سبب برهم خوردن پروسه ی رای دهی گردید.

گفته می شود کمبود نیروهای امنیتی در مراکز رای دهی سبب ایجاد بی نظمی ها شده است. گزارش ها از بدخشان حاکی از آن است که پروسه ی رای دهی در بسیاری از مناطق ولایت بدخشان تا ساعت 9 صبح آغاز نگردیده بود. در عین حال مردم در ولایت پنجشیر با آرامش خاطر به مراکز انتخاباتی مراجعه نموده اند. گفته می شود که حضور کمرنگ زنان در مراکز رای دهی تنها موردی است که در این ولایت دیده شده است.

ولایت بلخ در شمال افغانستان شاهد امنیت و حضور پر رنگ مردم در انتخابات بود. گزارش ها از این ولایت حاکی از آن است که تمام مراکز رای دهی در شهر مزار شریف و دیگر مناطق بلخ فعال بوده و زنان و مردان واجد شرایط در این مراکز به غرض رای دهی حضور یافتند.

به گزارش برخی از رسانه ها کاپیسا در شمال شرق افغانستان شاهد اشتراک افراد زیر سن 18 سال در پروسه ی رای دهی بوده است و هم در این ولایت به شماری از زنان اشتراک کننده گفته شده است که به نامزدان مشخص را ی بدهند.

اما فاریاب وسرپل در شمال افغانستان حضور پر رنگ زنان و مردان را در صفهای طولانی رای دهی شاهد بوده است گفته می شود در ولایت سر پل حضور زنان درمراکز رای دهی بیشتر از مردان است و ننگرهار در شرق کشور نیز شاهد اشتراک پر رنگ مردم در پروسه ی رای دهی است.

کمبود مراکز رای دهی، وتمام شدن اوراق رای دهی دربسیاری از مراکز در هرات سبب نارضایتی عده یی از مردم در این ولایت گردید.

چغچران مرکز ولایت غور و زرنج مرکز ولایت نیمروز شاهد اشتراک گسترده ی مردم در مراکز رای دهی بوده است اما گفته می شود این پروسه در ولسوالی های این دولایت چندان قناعت بخش نیست.

عدم توزیع مواد انتخاباتی در مراکز رای دهی، نا کارایی قیچی ( سوراخ کن ) کارت ها، واستفاده از کارت های جعلی در بسیار ی از ولایت ها به شمول پایتخت گزارش شده است.

اما آنچه در بحث امنیتی در کشور گذشت ظاهرا به گفته ی مقامات دولت افغانستان مهم نبوده است سخنگویان وزارت های دفاع، داخله و ریاست عمومی امنیت ملی طی یک کنفرانس خبری در کابل از تحرکات مخالفین به رسانه ها گفتند. زمری بشری سخنگوی وزارت داخله و جنرال ظاهرعظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی در کنفرانس خبری امروزی از حملات مخالفین، انفجار ها وماین گزاری ها خبر دادند اما هر دومقام دولتی مدعی شدند که این تحرکات نتیجه ی سود بخشی برای مخالفین در پی نداشت و مردم به آن توجهی نکردند. سعید انصاری سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که آنان در 48 ساعت گذشته از پرتاب چندین فیر راکت به شهر کابل جلوگیری نمودند.

روی همرفته آنچه مشخص است این که با وجود این همه چالش ها بیم و امیدها ونقاط ارزشمند و ضعیف در این پروسه روند انتخابات در افغانستان به طور عادی ادامه یافت. موافقین این حرکت به مراتب بیشتر و نیرومند تر از مخالفین آن بود. کاخ سفید در یک اعلامیه از آغاز پروسه ی رای دهی در افغانستان حمایت نموده است رابرت گیبس سخنگوی بارک اوباما به پیروزی این حرکت ابراز خوش بینی نموده اما چالش های امنیتی را نگران کننده خوانده است.

اتحادیه ی اروپا باصدور یک بیانیه حمایت خود از انتخابات افغانستان، رای دهنده گان ، نامزدان انتخابات و تمام افرادی که برای افغانستان متعهد استند را اعلام نمود.

انتخابات پارلمانی در افغانستان که راه اندازی آن با بیم و امید صورت گرفت سرانجام امروزآغاز و انجام یافت. موفقیت و ناموفقیت این پروسه بیشتر مرتبط می شود به نتایج آن، دیدگاه ها، انتظارات و شکایات مردم. اما دست یابی به این نتایج به زودی و درروزهای نزدیک ممکن نیست. کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ 17 میزان ونتایج نهایی آن به تاریخ 8 عقرب اعلام خواهد شد.