د لوی، مهربان او بخښونکي خدای په نامه

سوانح مختصر استاد معتصم بالله "مذهبی"

د معتصم بالله مذهبي ويبپاڼه 02.08.2009 15:59

کاندید ریاست جمهوری اسلامی افغانستان سال 1388

استاد معتصم بالله مذهبی فرزند ارشد روحانی مبارز، عالم جید و شخصیت تاریخی کشور جناب مولانا محمد عطاء الله صاحب فیضانی و از احفاد قدوة المتصوفین و زبدة الراشدین میا عبد الحکیم صاحب کاکړي می باشد که به تاریخ 22 دلو 1342 در شهر پلخمری ولایت بغلان دیده به جهان کشوده است به سن یکسالگی با دودمان شریف شان عازم دیار مولانا جلال الدین محمد بلخی شهر باستانی مزار شریف گردیده و ایام صباوت را در آنجا گذرانیده و بعد با کانون محترم خانواده به سن شش سالگي به شهر کابل نقل مکان نموده و در سرک نو تخنيكم چهلستون مسکن گزین شدند.

استاد معتصم بالله مذهبی در اواخر سال 1349 هجری شمسی به سن هفت سالگی شامل مکتب متوسطۀ ذکور آقا علی شمس علیه الرحمه گردیده، دورۀ ابتدائیه و متوسطه را با اخذ تقدیرنامه و تحسین نامه ها و کسب نمرات اعلی به پایان رسانیده است و بعد جهت ادامۀ تعليم به لیسۀ عالی تجربوی شاه دو شمشیره علیه الرحمه شامل گردیده و با سپری نمودن موفقانۀ امتحان سویه از صنف نهم به صنف دهم ارتقاء نموده و در سال 1360 ازان لیسه به درجۀ اعلی فارغ گردیده است.

استاد معتصم بالله مذهبی چون به یک خانوادۀ مبارز عالم و روحانی متعلق بوده، لذا از همان آوان کودکی علوم ابتدائیه شرعی را تحت نظر والدین گرامی از حلقات درسی مساجد شریف محل، و متعاقبًا بطور مستقیم از قبلۀ امجدش جناب علامه صاحب فیضانی و بعد از حبس و غیابت آنها از نزد کاکای مرحومش جناب مولانا گل محمد خان «کاکړی» به صورت خصوصی در مدرسۀ خانوادگی فرا گرفته و آن را به فضل الهی به درجۀ اکمال رسانیده است.

استاد معتصم بالله مذهبی به اساس دستور جناب علامه فیضانی دپلوم تحصیلات عالی خود را به سطح لسانس در سال 1363 در رشتۀ اقتصاد نظامی پوهنځى لوژستیک حربی پوهنتون کابل به درجۀ اول حاصل نموده و بعد از کسب تجارب علمی و عملی در بهار 1365 عازم دیار هجرت گردیده است، که اجمالی از فعالیتهای استاد معتصم بالله مذهبی را در دورۀ هجرت منحیث یک شخصیت صلحجو و فعال سیاسی در عرصهء ملی و بین المللی میتوان چنین برشمرد:

بخش اول: فعالیتهای فرهنگی - سیاسی:

استاد مذهبی چون به یک خانوادۀ مبارز تاریخی افغانستان متعلق بوده از همه اولتر در نظم و انسجام تمام مهاجرین و بالاخص رهروان علامه صاحب فیضانی کوشیده و سعی به عمل آوردند تا به اصطلاح «آب رفته باز آید به جوی» و شأن و منزلت علمی و عرفانی، روحانی و سیاسی رهبر گمشدۀ مخلص و غمخوار ملت افغانستان جناب مولانا صاحب فیضانی به یاری خدا جل جلاله دوباره احیا گردد لذا نخست از همه اولتر فعالیتهای ذیل را انجام دادند:

از سال 1367-1375 فیضانی کتابخانه را بازکشایی نموده و در سمت ریاست آن قرار گرفتند و غرض عرضۀ خدمات هرچه بهتر علمی، فرهنگی و معنوی آن را به سطح کانون فرهنگی علامه فیضانی توسعه و ارتقا بخشید و همواره در دیار هجرت منحیث یک استاد ورزیده با اسلوب خاص تربیتی در تنویر علمی و عرفانی هموطنان عزیز مهاجر بدون تبعیض و تمییز تنظیمی بذل مساعی نموده اند.
تأسیس جریدۀ "بلاغ" در 28 قوس 1371 و نشر آن به السنۀ ملی و بطور جداگانه به لسان انگلیسی، که این نشریه الهام بخش احساسات عالی خدمت، ایثار، شیوع توحید، عدالت، برادری و برابری بوده و تا حال نشر آن تحت اشراف بزرگوارانۀ شان ادامه دارد.
تدویر کنفرانسهای سالیانه به اشتراک همه اقشار ملت الم دیدۀ افغانستان در محیط هجرت و در شهر کابل به مناسبت سالروز هفتمین بار زندانی شدن جناب علامه فیضانی در 28 قوس 1352 غرض پاسداشت مقام علمی، روحانی، فلسفی و سیاسی مکتبدار سترگ کشور (حضرت مولانا صاحب فیضانی) با اشتراک شخصیتهای ملی، سیاسی، علمی، روحانی و همچنان فرهیختگان و نخبگان جامعه که تا حال در حدود بیست کنفرانس شکوهنده تدویر یافته است.

بخش دوم: فعالیتهای عام المنفعه:

استاد مذهبی علاوه از عرضۀ خدمات علمی و فرهنگی در ساحۀ عملی نیز به یاری خداوند جل جلاله مصدر خدمات عام المنفعه جهت التیام آلام و رفع نیازمندیهای مهاجرین الم دیدۀ افغانستان گردیده اند که میتوان ازان قرار آتی نام برد:

گشایش یک باب کلینینک صحی در سال 1368 در ولسوالی مټاخان مربوط ولايت پكتيكا به همکاری مؤسسۀ I.M.C که بلاخره به سطح چهل بستر ارتقا نمود، كه این نهاد صحی، خدمات ارزنده ای را به ساکنین محل و حومۀ آن عرضه نموده است.
در سال ۱۳۷۲ تأسیس یک باب مکتب ابتدائیه به نام غلام دستگیر شهید در منطقۀ تاج آباد شهر پشاور، که بعدًا این مکتب به کمک مالی IRC به سطح لیسه ارتقا نموده و از طرف وزارت محترم معارف رسمًا شناخته شده است و تا اکنون در هفت دوره ده ها تن شاگرد را به سویۀ دوازده پاس فارغ داده است.
تأسیس مؤسسۀ عرفه ARAFA (Ariana Rehabilitation Association for Afghanistan) طی سال ۱۳۷۲ خورشيدی که به همکاری UNDP و UNHCR در عرصۀ باز سازی سرکها، پل و پلچکهای وطن مخروبه در ولایات مختلف کشور چون خوست، پکتیکا، پکتیا و هرات خدمات ارزنده ای انجام داده است و همچنان یک كارګاه شال بافي را در شهر باستانی هرات ایجاد نمود.
افتتاح یک باب کلینیک به نام «فلاح پولی کلینیک» در 7 میزان 1372 تا 1378جهت عرضۀ خدمات رایگان صحی برای مهاجرین افغان در حیات آباد شهر پشاور، که بطور مجموعی هزاران مهاجر هموطن و بی بضاعت بطور روزمره ازان مستفید گردیده است.
تأسیس پروژۀ قالین بافی "مسافر" از سال 1370 الی 1378برای بلند بردن ظرفیتهای کاری و مهارتهای مسلکی به هدف خود کفایی مهاجرین دور از وطن، که صدها تن هموطن عزیز غرض فراگیری فن قالین بافی و همچنان از طریق بخش بازاریابی و همکاری دلسوزانۀ اراکین و اعضای کمیتۀ ARAC تولیدات شان به بازارهای اروپا و امریکا راه یافته و مزد وافری غرض امرار معیشت به ایشان پرداخته شده است.
بنیاد گذاری فارم زنبورداری "مهاجر" از سال 1370 الی 1376 و توزیع تولیدات آن به قیمت نازل در کمپهای مهاجرین مقیم پشاور پاکستان و همچنان اشتغال و مصروفیت عده ای از هموطنان مهاجر درین پروژه در بدل حقوق ماهوار.
باز کشایی رسمی کانون فرهنگی علامه فیضانی در شهر زیبای کابل در سال 1376 غرض گسترش نور علم، معرفت، تمدن و ترقی همه جانبۀ ملت قهرمان افغانستان.

بخش سوم: فعالیهای ملی و سیاسی:

استاد مذهبی علاوه از انتظام بخشی فعالیتهای علمی، فرهنگی و خدماتی، در عرصۀ ملی و بین المللی جهت آوردن صلح و خاموش ساختن جنگهای تفوق طلبانۀ تنظیمی نظر به موقف صالح خانواده گی بارهای بار با رهبران تنظیمهای جهادی و غیره شخصیتهای ملی و بین المللی بازدیدها و ملاقات شفاف و بی آلایشانه داشته و حتی برای انسجام بیشتر آن به تأسیس ارگانهای رسمی ملی و سفرهای بین المللی پرداخته است:

1. ملاقاتهای ارزنده با رهبران جهادی، شخصیتهای ملی، دپلوماتها و سیاستمداران منطقوی و بین المللی روی مصالح علیای کشور و جستجوی طرق حل معضلات کشور و تلاش در راه اعادهء صلح، امنیت و ثبات در افغانستان، منطقه و جهان.
2. مؤسس و رئیس شورای اسلامی مردم افغانستان در سه حوت 1375 تا سال 1378غرض برجسته شدن نقش ملت در قضایای کشور و رسانش پیام اکثریت خاموش و ارایه طرح و راه حلهای صائب و داهیانه که تراوش ذهن وقاد جامعه بوده به مراجع ملل متحد، کشورهای منطقه، اتحادیهء اروپا و ایالات متحدۀ امریکا.
3. تأسیس نشریۀ "خاوره" ارگان نشراتی شورای اسلامی مردم افغانستان، در سال 1375 که یگانه زبان گویای ملت و مبین اهداف شورای اسلامی مردم افغانستان در آن زمان بود.
4. مسافرتهای دپلوماتیک به دول آسیایی، اروپایی و امریکایی طی سالهای 1376 و 1377 خورشیدی غرض رسانش پیام اکثریت خاموش ملت افغانستان جهت اعادۀ صلح و ثبات در کشور، منطقه و جهان و کوشش در راه جلب و جذب کمکهای بشردوستانه تحت یک چتر غرض بازسازی افغانستان، که این طرح افغانی در آنزمان مورد علاقۀ تمام مراجع دپلوماتیک جهان قرار گرفت ولی متأسفانه که بر وفق آن کدام اقدام عملی صورت نگرفته است.
5. اشتراك در کنفرانس «شورای مصالحه و وحدت ملی» شهر "کولن" Köln جمهوری فدرال آلمان به تاریخ 28 سرطان 1377 تحت ریاست محترم استاد عبد الستار سیرت و ارایه بیانیهء سودمند غرض حل معضلات کشور در سه بعد متناسب ملی، منطقوی و جهانی، که مورد توجه و استقبال خاص مشترکین کنفرانس قرار گرفت.