د موضوعګانو سرپاڼه

تخنیک ، خبرتیایي تکنالوژي او کمپیوتري‌ مرستې

پرواز مؤفقانهء اولین طیارهء انرژی خورشیدی

صبور
02.06.2014

هموطنان نهایت عزیز سلام،
طیارهء جدید خورشیدی سوئیسی بنام (سولارایمپالس ۲) Solar Impulse2 اولین پرواز آزمایشی خود را از میدان هوایی پیرن در مرکز سوئیس آغاز کرد. نظر به گزارشات رسیدهء خبری، این طیاره، چهار ماشین برقی دارد که توان و قدرت آن توسط ۱۷ هزار و۲۰۰ سلول خورشیدی که بر روی بال‌های بسیار طویل آن قرار دارد تأمین می‌شود.
طیارهء خورشیدی سولارایمپالس ۲، قرار است در سال ۲۰۱۵ به دورادور جهان پرواز کند. طول بال های این طیاره از طول بال های بوئینگ ۷۴۷ هم بیشتر است.
این طیارهء خورشیدی پس از طی چندصد متر به آرامی به هوا برخاست.
این پرواز آزمایشی یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید و در این مدت، طیاره تا ارتفاع دو هزار و ۴۰۰ متری از زمین فاصله گرفت.
فاصله نوک بال های این طیاره ۷۲ متر، یعنی به اندازه فاصله بال های طیارهء ایرباس ۳۸۰ است اما دو هزار و ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد که ۱۵۰ بار کمتر از وزن طیارهء ایرباس است.

خواهران و برادران هموطن، بیبینید که جهان و مردم جهان در فکر چه کارهای اند، که برای بشر (همنوع خود) سهولتها و آرامش هرچه بیشتررا فراهم سازند؛ اما ما افغانها هنوزهم در فکر قتل و کشتار یکدیگر و انتقام گیری های جاهلانهء (دوران قبل از اسلام) هستیم.

بهتر است به جایی اینهمه نفرت و دشمنی، برای آوردن صلح و دوستی بین مردم مسلمان و شریف خود فکری نمایم. به امید همان روز که دیگر جنگ و برادرکشی در وطن عزیز ما قطع شود، تا باشد که همدیگر را در آغوش گرفته و کشور خود را دوباره آباد نمایم.

والسلام،


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more