د موضوعګانو سرپاڼه

وطن پال او نور ګټور شعرونه

چگونه اسلام به هند راه یافت؟

محمد هاشم فرا
30.08.2015

باید دانست که مسلمانان از دیر باز توسط دریانوردان وتجاران عرب، با هندوستان تماس داشته اند ولی زمانی که طارق بن زیاد از سرداران دوره خلافت عبدالملک، اسپانیا رافتح کرد و ابن قتیبه از سرداران اسلام به ماوراءالنهر قدم نهاد، یک قسمت از لشکریان اسلام در سال 712 بفرماندهی محمد بن قاسم رح، سردار جوان و مشهور اسلام که هنوز بیست سال هم نداشت بخاک هند هجوم آورده و پرچم اسلام را در ولایت سند برافراشتند و بعدها سلطان محمود غزنوی رح بین سالهای 999 تا 1025 میلادی(حدود سال 405هجری) هفده بار به هند لشکر کشید و ولایت پنجاب رابه متصرفات خود افزود.
ولی این نکته را هم باید یاد آورشد که دین مقدس اسلام در هند، بخصوص در نواحی جنوبی ودر کشورهای جنوب شرقی آسیا، درپرتو معنویت خود و توسط علماء دین و عرفاء اسلامی پیش رفت و بوسیله آنان استقرار و تداوم یافت.
با مسلمان شدن قسمت بزرگی از هندوستان، اختلافات مذهبی بین مردم آن سامان کمتر ولی استعمارگران، بخصوص برطانوی ها برای مقاصد شوم خود ببن مذاهب مختلف اختلاف انداختند تا آنجا که وقایع اغلب به قتل و برادر کشی میانجامید. چون طرح انگلیسی ها این بود (devid and roul) که جدا کن و دولت کن.
برای جلوگیری از این اختلافات و نا آرامیها، دانشمندان و متفکران بزرگی مانند مهاتما گاندی، تاگور، ابوالکلام آزاد از هندوان و محمد علی جناح و علامه محمد اقبال رح از مسلمانان، مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت کردند و با هوشیاری و از جان گذشتگی و زحمات طاقت فرسا آنچه توانستند در این راه کوشیدند تا وحدت مردم را حفظ کنند، ولی باوجود آنکه سرزمین هند استقلال یافت استعمارگران آنرا بدو قسمت هنو و پاک تقسیم کردند و برای تضیف اسلام در منطقه، پاکستان را نیز دو بخش کردند و پاکستان مشرقی را بنام کشور دیگری بنگلادیش از آن حدا ساختند.
باید دانست که اقبال رح خود به تنهائی، در راه بدست آمدن استقلال هندوستان که بزرگترین آرزوی زندگیش بود سهم بسزائی داشته است.
این ابر مرد شرق در روشن کردن اذهان مردم دو بخصوص مسلمانان و آگاهی آنان به شناخت احوال اجتماعی و سیاسی سرزمین خویش، با سرودن اشعار و ایراد سخنرانیهایش مردم را تحت تاثیر افکار وعقاید خویش قرار دادند.
شاهین افغان...[/b]


OK
This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more