ارسالی: جواد فروتن

" اشتراک اعضای برخی از احزاب سیاسی افغانستان در نشست مسکو برای گفت ‌و گو با طالبان بدون حضور نماینده ای از دولت افغانستان عکس العمل ‌ها و سوالاتی زیادی را به همراه داشته است. وزارت امورخارجه افغانستان در مورد نشست صلح مسکو عکس العمل نشان داده گفت، نشست مسکو هیچ کمکی به روند صلح کابل نخواهد کرد.

برخی از آگاهان موضوعات سیاسی افغانستان نمایندگان احزاب سیاسی و افرادی را که در نشست مورخۀ 5 و 6 فبروری 2019 تحت شعار "مذاکرات بین الافغانی" در مسکو حضور به هم رسانیده اند، مورد انتقادات شدیدی قرار داده اند.

رحمت ‌الله نبیل، رئیس عمومی امنیت ملی پیشین افغانستان در صفحه رسمی توییترش نوشت: «کنفرانس مسکو به میزبانى ملا عباس ستانکزی (همان که انحلال‌ نیرو های امنیتی افغان را در سر دارد) به نمایندگى طالبان و روس ‌ها و مهمان شدن سران مجاهدین، معمای سال 2019 ...

گفته میشود، طراحان اصلی و پشت پردۀ این نشست مفسدین اداری، تیم ‌های استخباراتی نزدیک به روسیه و ایران تحت پوشش "مذاکرات بین الافغانی" جهت منافع ایران-روسیه یک نشست ابزارئی را راه اندازی نموده اند و با سؤ استفاده از وجود و ساده لوحی افرادی چون برخی اعضای ازگروپ طالبان، حامد کرزی، حنیف اتمر و برخی دیگری از چهره های مشهور سیاست های دو دهۀ اخیر افغانستان، تیم ‌های استخباراتی نزدیک به روسیه و ایران در این نشست طراحی تضعیف و تخریب حکومت و نظام نیم بند افغانستان را اساس کار شان قرار داده اند.

مطیع‌الله خروتی، یکی از آگاهان مسائل سیاسی افغانستان به خبرگزار افق گفته است که نشست مسکو خلاف منافع ملی، برضد خواست مردم و بخاطر تضعیف نظام کنونی برگزار می‌ شود. خروتی افزود، نشست مسکو از سوی افرادی سازمان ‌دهی می ‌شود که بخاطر رسیدن به قدرت به دهل بیگانگان از جمله «پاکستان، روسیه و ایران» می ‌رقصند.

وی تصریح کرد: «نشست مسکو در شرایط کنونی که قرار است افغانستان به یک بحران بزرگ مواجه شود، برای مردم افغانستان زهر است.» به گفته او، بجای گدایی صلح از پاکستان، روسیه و کشور های دیگر رهبران احزاب سیاسی باید در همآهنگی با حکومت برای رسیدن به صلح تلاش کنند.

هدف اصلی این نشست را که منافع و امتیاز طلبی های ایران-روسیه در افغانستان و منطقه تشکیل میدهد، تصاویری از همدستی داکتر رنگین سپنتا وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق با عطامحمد نور والی پیشین بلخ را در این نشست از تصویر ویدیوئی ذیل میتوان به مشاهده گرفت:

تصاویر دست به دست سپنتا و عطامحمد نور در دقیقۀ اول و دقیقۀ پنجم الی ششم این تصاویر ویدیوئی قابل مشاهده میباشد.

Youtube منبع
نشست مسکو آغاز شد! جزیات بیشتر در این ویدیو / Moscow meeting started
https://www.youtube.com/watch?v=CDOufYDtvAA

در نشست مسکو عطامحمد نور در دقیقۀ 12-13 این ویدیو که متأسفانه با کیفیت خراب صوتی ثبت گردیده است، به مقابل ژورنالیستان جهان در آنجا ادعا دارد که اگر اشرف غنی و یا هم کسی دیگری صلح هم نخواهد ما آنرا عملی میکنیم، ... در جملات بعدی اش عطامحمد نور به مقابل ژورنالیستان جهان میگوید، غنی باید استعفی بدهد.

Youtube منبع
فوری (ویدیو کامل): سران حکومت و طالبان همدیگر را در آغوش کشیدند و نشست مسکو آغاز گردید
https://www.youtube.com/watch?v=s7HebjwS6kU

سوال در این جا این است که آیا نشست مسکو یک نشست بین الافغانی جهت صلح است و یا یک نشست طراحی شده جهت تضعیف و تخریب حکومت افغانستان و جهت تبلیغات بر ضد رئیس جمهور افغانستان؟

جاوید کوهستانی، یکی دیگر از آگاهان مسائل سیاسی افغانستان به خبرگزاری افق گفته است، در نشست مسکو جنگ‌ جویان جدید «طالبان» با جنگ ‌جویان سابق «مجاهدین» در غیاب نماینده حکومت، فعالین مدنی و مدافعین حقوق بشر گفت ‌و گو می ‌کنند. کوهستانی گفته است: «از نیرو های جوان سیاسی کشور در این نشست دعوت نشده و یک نوع دیدگاه استخباراتی شکل گرفته و حلقات که با مسکو رابطه استخباراتی نزدیک دارند مانند حامد کرزی، تیم ‌شان و از طرف دیگر طالبان اشتراک می‌ کنند. در این نشست تیم ‌های استخباراتی با هم مذاکره می‌ کنند نه مردم افغانستان.»

اکثر هموطنان دیگرما نیز نارضایتی ها، شکایات و حیرت شانرا در رسانه ها در ارتباط این نشست عجیب و غریب در مسکو ابراز داشته اند و قابل دقت، غور و بررسی خوانده اند، گردهمآیی اشخاص و افرادی چون محمد یونس قانونی، عطامحمد نور، تورن اسماعیل و غیره و غیره را، که خود شانرا بدون هیچ نوع حسابدهی در هژده سال اخیر به صورت های قارونی رسانیده اند و با طالبانی نشست میکنند که آنها با دولت های امریکا و روسیه و پاکستان و ایران در گپ و معامله میباشند، اما از گپ زدن با دولت افغانستان پرهیز میدارند.

در قدم اول باید این افراد و اشخاص حساب دقیق عایدات و ثروت های اندوختۀ هژده سال اخیر شانرا به مردم و نیز به محاکم و مراجع قانونی شفاف ارائه دارند، بعدش پس از حساب دهی دقیق و دوباره مسترد نمودن دارائی های عامه، حق دخالت در موارد و مسائل آیندۀ وطن را، خواهد به دست آوردند! "

---------------------------------------------------------------------
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و هر چه دقیقتر در راۀ مبارزه با فساد اداری!
به امید مبارزۀ هر چه سریعتر و دقیقتر با ایران محوری ها و پاکستان محوری های مخرب در افغانستان عزیز!
به امید دقت به کوچکترین واحد های کاری در هر ساحۀ کاری ما!
به امید اتحاد و وحدت هر چه بیشتر اقوام شریف افغانستان!
به امید تأمین حقوق زنان و تأمین حقوق تمامی اتباع افغانستان!
به امید صلح، ثبات، عدالت اجتماعی، قانونیت، ترقی و رفاه برای مردم رنجدیدۀ ما